Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brabantia: ‘degelijk bedrijf’ doet verrassende overname

De oerdegelijke kwaliteit is de kracht van Brabantia, bekend van zijn pedaalemmers en strijkplanken. In een interview met MT zegt het bedrijf te willen verrassen. De stap die het bedrijf nu neemt kan daar een uitvloeisel van zijn: voor het eerst in 40 jaar heeft het familiebedrijf uit Noord-Brabant een overname gedaan.

Tijn van Elderen Brabantia Foto: Friso Keuris

Met de overname van Dutchdeluxes uit Eindhoven breidt Brabantia uit in het segment van keukenspullen. Dutchdeluxes richt zich op de verkoop van luxe producten: leren schorten en ovenhandschoenen behoren tot het segment. Het bedrijf hoopt op die manier de consument tot meer te verleiden: volgens Brabantia-ceo Tijn van Elderen hetgeen waar iedere relatie in het leven mee begint. ‘Na verleiding kun je pas een band opbouwen.’

Dutchdeluxes is een relatief jong bedrijf: Sebastiaan Eerhart en Maud Eerhart-Vorspaget begonnen vier jaar geleden, familiebedrijf Brabantia neemt nu alle aandelen over. Wel blijft de naam bestaan: de merken worden naast elkaar op de markt gebracht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Spanning

In een eerder interview met Management Team noemt Van Elderen zijn drang om het oerdegelijke imago op te schudden. ‘Het mag allemaal wel wat spannender, ik ben een fikkiestoker.’ Hoe je spanning brengt met strijkplanken en pedaalemmers? Door middel van duurzaamheid en design. In totaal werken er zes designers bij het bedrijf – dat in totaal zo’n 1000 medewerkers telt. ‘Felle kleuren, kleine details, een ander logo: continu zijn we nieuwe dingen aan het proberen.’

Van Elderen nam het stokje over van zijn achteroom, daarvoor zwaaide zijn vader de scepter over het bedrijf. Inmiddels zijn er ook oriënterende gesprekken met de vijfde generatie van de familie. ‘Die zijn nu al heel betrokken’, aldus Van Elderen. ‘Met de vierde generatie hebben we afgesproken het bedrijf in de familie te willen houden.’