Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Botox als carrièremove

voorheen was het taboe, nu gaan vele Nederlanders over tot een opknapbeurt, managers voorop. “Uiterlijk en zakelijk succes heeft veel met elkaar te maken. Waarom zou ik er dan niet iets aan laten doen?”

“Succes begint bij jezelf,” is het devies van de kliniek Esthetisch Medisch Centrum (EMC) in Bosch en Duin. Bedoelt de kliniek dat een gaver en slanker uiterlijk tot succes leidt? “Precies,” bekrachtigt directeur en arts Joost Kartman. “Hoe je je voelt maakt het verschil. Onze patiënten vinden dat ze na de cosmetische ingreep beter presteren.” Zakelijk? “Het grootste gedeelte van onze klantenkring zijn mensen uit het bedrijfsleven.” Esthetische en plastische chirurgie rukt op in Nederland. Overal duiken nieuwe klinieken op. Tien jaar geleden kende Nederland nog maar zo’n drie klinieken waar men onder het mes kon voor een fraaier uiterlijk, nu zijn dat er zo’n vijftien, schat Martijn Muijser, voorzitter van de Nederlandse Raad van Particuliere klinieken. “Het aantal ingrepen is de laatste tien jaar met zo’n 50 procent toegenomen.” Dat betekent dat nu jaarlijks zo’n vijf- à zesduizend Nederlanders voor een operatie kiezen om een fraaier uiterlijk te krijgen. Hoeveel geld hiermee gemoeid is, kan Muijser niet zeggen, wat “geen kwestie van geheimzinnigheid is”. Muijser: “Ik ben zelf ook hartstikke nieuwsgierig. Binnenkort ga ik het inventariseren, ik schat de gezamenlijke omzet van privé-klinieken jaarlijks op zo’n dertig miljoen euro.”

Obsessie

Make me Beautiful, The Clinic, Extreme Makeovers: komend televisieseizoen zijn in maar liefst drie programma’s mensen te volgen die zichzelf laten verfraaien door middel van een operatie. Vooral het programma met de hartenkreet Make me Beautiful belooft wat. Twintig Nederlandse kandidaten hebben zich aangemeld om zich op kosten van het programma te laten opereren. Tien jaar geleden zou dit taboedoorbrekend zijn geweest. Nu lijkt het op een Big Brother-kloon, die waarschijnlijk vooral de bankrekening van de producent ten goede komt. Want de tijd dat alleen artiesten, filmsterren en Amerikanen zich een facelift konden veroorloven, is voorbij. Fascinatie voor – of obsessie met – het uiterlijk die zover reikt dat het mes eraan te pas moet komen, is niet meer iets voor erg onzekere mensen of heel ijdele mensen. De algemene opinie over esthetische operaties is aan het veranderen. Kartman: “Tien jaar geleden hoefde je er op een feestje niet over te beginnen. Nu is het taboe dat er op rustte, vrijwel doorbroken. De acceptatie groeit.” De toename is niet alleen te bespeuren bij vrouwen. Kartman: “Ooglidcorrecties doen we tegenwoordig bijvoorbeeld net zo vaak bij mannen als bij vrouwen.” Ronald Romkema, commercieel manager bij de Rabobank in Harderwijk, is een van die mensen uit het bedrijfsleven die in Kartmans kliniek komen. Hij liet er drie jaar geleden zijn neus ‘doen.’ Romkema: “Iedereen vroeg mij altijd of ik bokste. Mijn neus is door voetbal drie keer gebroken en zag er ook uit als boksersneus: platgeslagen waardoor aan de bovenkant bij mijn voorhoofd zo’n diepe rimpel liep. Ik had van nature al een dop, maar die was helemaal scheef gaan staan: hij wees naar rechts.” Aan Romkema’s huidige neus is niet te zien dat hij op de operatietafel is gecreëerd. Het is een onopvallende neus, die er natuurlijk uitziet. Romkema: “Op een gegeven moment vond ik die vraag vervelend worden. Ook omdat mensen misschien denken dat ik niet de waarheid spreek als ik antwoord dat het door voetballen is gekomen. Boksen associëren mensen met ‘kansarm’ en het is ook niet de meest intelligente sport, dat op elkaar inbeuken. Als mensen zo’n associatie leggen, is dat stigmatiserend. Bovendien verwachten mensen niet dat een commercieel manager van een bank aan boksen doet. Een verkeerd imago geeft een achterstand en dat voelde niet goed. Ik wilde dus een ander beeld oproepen. Daar ben ik in geslaagd: na de operatie heeft nooit meer iemand aan mij gevraagd of ik boks. Het moet haast wel dat ik zelf daardoor ook anders in mijn werk ben gaan staan.” Over het algemeen is de opvatting dat in het bedrijfsleven het uiterlijk er niet toe doet. Het zijn de kwaliteiten die tellen. Maar uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen, dat een prettig, sympathiek uiterlijk zonder in het oog springende opvallendheden de zakelijke carrière ten goede komt. Onderzoek door de Universiteit van Maastricht wees in 1996 al uit dat aantrekkelijke mensen betere banen en hogere salarissen krijgen dan minder aantrekkelijke. Econome Ciska Bosman concludeerde in dat zelfde jaar in een promotieonderzoek onder driehonderd Nederlandse reclamebu-reaus dat de bureaus met een mooie directeur aan het hoofd meer geld verdienen dan hun met minder mooie trekken bedeelde concurrenten. Het belang van het uiterlijk verschilt per sector, hiërarchische positie en beroep. In de hogere regionen van het zakenleven is vooral een succesvol en gezond uiterlijk belangrijk. De ware carrièremaker oogt opgewekt, fit, krachtig, vol zelfvertrouwen en actief. Vermoeide wallen onder de ogen door jarenlang slaaptekort horen daar niet bij. Mensen laten zich eerder overtuigen door, en zijn het vaker eens, met fysiek aantrekkelijke personen, zo leert onderzoek van Henriëtte van den Brink en Wim Groot dat zij beschreven in hun boekje Lusten en lasten. Aantrekkelijke mensen kunnen dus meer klanten en opdrachten binnenhalen. Ze worden eerder aangenomen bij een sollicitatie, krijgen interessantere projecten van hun baas, maken sneller promotie, krijgen een hoger salaris. Een cosmetische ingreep kan in theorie dus bijdragen aan een geslaagde carrière. Maar hoe werkt het in de praktijk? Een uiterlijke verandering springt in het oog. Weinig managers willen hier zo openhartig over zijn als Romkema. Zo ver is het taboe nog niet doorbroken. Een manager die openlijk verklaart een haartransplantatie te hebben laten doen, geeft geen krachtig signaal af. Werd hij zo onzeker van zijn oprukkende voorhoofd dat hij er drieduizend euro voor over had om het ‘te repareren’. En wat te denken van managers die vet in hun hals en kin laten wegzuigen, zodat een wilskrachtige kaaklijn verschijnt. Hoe reageerde Romkema’s omgeving op zijn nieuwe neus? “Gek genoeg viel het niemand op. Ik heb het laten doen op het moment dat ik aan het revalideren was van een operatie aan mijn knie. Door een skiongeluk zijn mijn kruisbanden gescheurd. Ook had ik het geluk dat mijn gezicht er niet zo blauw uitzag. Toen ik na een paar weken weer op mijn werk verscheen, was het niet blauw meer.” Romkema gelooft onmiddellijk dat ware carrièremakers alles zullen doen wat hun carrière ook maar enigszins kan helpen. En waarom ook niet? “Uiterlijk en zakelijk succes heeft veel met elkaar te maken. Als je je er beter door voelt, is het onbetaalbaar,” vindt Romkema. Het grootste dilemma is volgens de commercieel manager eerder praktisch: kun je het wel maken om je ziek te melden? Maar om nou al je vakantiedagen op te nemen, gaat misschien ook wat ver. Romkema: “Ik raad het iedereen aan. Ik zou graag willen dat mensen puur worden beoordeeld op zijn of haar innerlijk en kwaliteiten, maar zo is de maatschappij niet. Onbewust is uiterlijk zeer bepalend. Ik betrap mijzelf erop dat ook ik me soms laat beïnvloeden. Daarom let ik op het uiterlijk van mijn medewerkers in de buitendienst. Een leuke, slimme vrouw, daar zijn cliënten snel van gecharmeerd. Die doet zaken. Iemand met slechte tanden zou ik nooit de buitendienst insturen. Een adviseur van de Rabobank stelt zich voor, lacht vriendelijk en dan zie je rotte tanden. Kom nou, dat kan niet.”

Topvijf cosmetische operaties bij mannen

1 > Boven- en onderooglidcorrectie 2 > Neuscorrectie 3 > Vetweefsel wegzuigen buik en maagstreek 4 > Haartransplantatie 5 > Vetweefsel wegzuigen kin en kaak voor wilskrachtig kaaklijn

Bron: EMC Bosch en Duin

Prijzen

De prijzen voor cosmetische operaties lopen per kliniek sterk uiteen. Boven- en onderooglidcorrectie > 1.900 à 3.100 euro Neuscorrectie > 3.000 à 4.255 euro Vetweefsel wegzuigen buik en maagstreek > 2.350 à 4.750 euro Lovehandles (zijkant heup) > 1.900 à 3.400 euro Haartransplantatie, voorste haarlijn > gemiddeld 3.000 euro (ligt aan grootte ingreep) Vetweefsel wegzuigen kin en kaak voor wilskrachtig kaak > gemiddeld 1.500 euro Kinvergroting > 2.360 à 2.625 euro Borstverkleining bij heren > 2.960 à 3.400 euro Borstkasvergroting > ongeveer 5.380 euro

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook populair onder mannen

Rimpelbehandeling Botox > vanaf 350 euro Stralend witte tanden > 795 euro

Bronnen: Wellness Kliniek (België), Aesthetic Team, Cosmea, Medinova, Kliniek Klein Rosendael, Kliniek de Lairesse, Kliniek Zestienhoven