Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Boeddha helpt ons wel uit de crisis

Je leest nu: Boeddha helpt ons wel uit de crisis

Wat kan uw bedrijf leren van Boeddha? Heel veel, zegt marketing- en managementadviseur Kees Klomp. Volgens Klomp kan Boeddha Nederland zelfs uit de economische crisis trekken.

Wie na deze woorden een zweverig verhaal over business spiritualiteit verwacht, kan opgelucht ademhalen. Klomps nieuwe boek Karmanomics – Wat bedrijven kunnen leren van het boeddhisme is alles behalve zweverig. Het laat juist zien hoe maatschappelijk meedogend ondernemen en winst maken samen kunnen gaan. Als we de crisis voorgoed achter ons willen laten, moeten we ons huidige economisch destructieve gedrag vervangen door economisch constructief gedrag. 

Consumenten bestaan niet

BOEKRECENSIE

Titel: Karmanomics 
Auteur: Kees Klomp
Uitgever: Asoka
Pagina's: 160
De beginselen van het boeddhisme kunnen ons daarbij helpen. Boeddhisten gaan er kortgezegd vanuit dat wie goed doet, goed ontmoet. Als we onze klanten, leveranciers, werknemers en andere belanghebbenden met liefde tegemoet treden, zal zich dat op den duur terugbetalen. Klanten blijven trouw, leveranciers leveren kwaliteit en werknemers lopen net een stapje harder. In ons persoonlijke leven weten we al lang dat je terugkrijgt wat je investeert in een vriendschap of relatie. Maar zodra we zaken gaan doen, lijken we te vergeten dat dezelfde principes gelden. We hebben het niet meer over mensen maar over ‘consumenten’, we kijken niet naar de maatschappij maar naar ‘de markt’. Volgens Klomp is er geen verschil tussen die twee. Consumenten, doelgroepen en functieprofielen bestaan niet. Er bestaan alleen mensen. De markt ís de maatschappij. En geluk is waardevoller dan geld. Dat geldt in het bedrijfsleven evenzeer als in het gewone leven, want het bedrijfsleven ís het gewone leven. Wie geld toch niet onbelangrijk vindt, hoeft zich overigens geen zorgen te maken: bedrijven die welzijn centraal stellen, blijken het financieel beter te doen dan winstgeoriënteerde ondernemingen.

Chief Mindfulness Officer

Kees Klomp is van oorsprong een marketingman en dat merk je in Karmanomics. Ideeën en theorieën worden regelmatig weergegeven in piramides, schema’s en modellen. De bekende 4 P’s maken plaats voor een reeks van 13 P’s, en het wemelt van de Engelse termen (‘Chief Mindfulness Officer’) en woordspelingen (‘business’ in plaats van ‘busyness’). Het is de vraag of het boeddhisme zich op een dergelijke manier laat vertalen. De zakelijke toon die Klomp heeft gekozen is wel heel prettig. Hij probeert ons niet te bekeren, maar laat in korte en heldere hoofdstukken zien hoe de beginselen van het boeddhisme als basis kunnen dienen voor het zaken doen.

Hebzucht

Klomp heeft met Karmanomics de tijdgeest goed aangevoeld. Steeds meer mensen hebben genoeg van de hebzucht van banken en bedrijven. Wat maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt genoemd is in veel gevallen niet meer dan een verplicht nummertje dat weinig voorstelt. In die zin is Karmanomics een inspirerend boek voor managers die het roer om willen gooien. Het blijft echter bij inspiratie. Wie een recept verwacht voor boeddhistisch ondernemen of leidinggeven, komt bedrogen uit. Het boek geeft weinig concrete voorbeelden en zeker geen antwoorden. Misschien is het daar nog te vroeg voor en moeten we Karmanomics beschouwen als een uitnodiging om ons eigen pad te vinden in het boeddhistisch zaken doen.

Eerdere boekrecensies:

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Alle recensies