Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob zoekt het dna van het bedrijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering gaat hij op zoek naar het dna van zijn bedrijf.  

Foto: Dashmote

Beste managers, 
Wat is het dna van ons bedrijf? Nou zullen jullie zeggen: hebben we dat dan, een dna? En sommigen van jullie zullen zeggen: gaan we daar echt aan meedoen, aan die modieuze onzin? Nou, mijn prioriteit heeft het ook niet, maar Hoofdkantoor wil dat elke divisie zijn dna in kaart brengt ‘to strengthen our managerial fundamentals and to further empower our human resources.’ Laten we er niet te veel tijd aan besteden maar het wel goed doen. Hier vast wat steekwoorden: informeel, analytisch, ambitieus, proactief. Graag aanvullingen, verbeteringen!

Bob

Bob, 

En: menselijk! Ik vind deze divisie wel een plek voor mensenmensen als ik. Een plek waar naast ambitie ook warmte een vaste waarde is en: dat we het sámen doen. Dit is mijn aanvulling annex verbetering.

Else Jansema, Chief Marketing

Bob, 

Is dat diezelfde Else die er in twee jaar tijd drie adjuncten doorheen heeft gejaagd en legendarisch is vanwege haar standaardverzuchting: ‘Dan doe ik het wel weer zelf’? En met alle middelen aast op jouw functie? Haha! Nou ja, mijn toevoeging: open. Wij gaan hier open met elkaar om, met respect voor elkaar. Heb je daar wat aan?

Robert-Jan Molenaar, cfo

Hoi Bob, 

Informeel! Laat me niet lachen zeg! Zomaar een voorbeeld. Als je computer hapert moet je eerst een formulier invullen, een digitaal formulier. Maar dat kan dus niet als je niks op je beeldscherm tevoorschijn kunt toveren. Nog een beter voorbeeld. Als ik met een klant lunch en dat wil declareren moet ik tegenwoordig ‘zo concreet mogelijk het resultaat melden’ – ook als de lunch bestond uit twee broodjes kroket! Wat denk je nou, Bob, dat ik elke lunch met een klant maar meteen afsluit met een deal van een paar ton? Aanvulling: formeel, bureaucratisch, wantrouwend, koel, kil.

Vriendelijke groet,

Maarten de Waard, Deputy Chief Sales Management

Hoi Bob, 

En leuk! Wij zijn gewoon ook een leuk bedrijf en het is jammer om elke dag weer te moeten constateren dat zo weinig collega’s zich dit realiseren. Dit deugt niet en dat gaat fout en die kan niks en ze doen maar wat en de ene reorganisatie na de andere… En als je dan zegt: ‘Maar vind je dit geen leuk bedrijf dan?’, krijg je te horen: ‘Nee.’ Zo jammer.

Maar goed, mijn bijdrage dus: leuk.

Willeke van Randwijk, Deputy Chief HRM

Hi Bob, 

Wij zijn slechts onderdeel van een concern, een concern dat alleen geïnteresseerd is in winstmaximalisatie. Alles moet efficiënter, steeds meer met steeds minder mensen. Ons dna is dan ook: keihard neoliberalisme. Ik prefereer dit ver boven dat slappe poldergedoe.

Mr H.Th. van der Velden, Hoofd Juridische Zaken

Rogier, 

Op dagen als deze word ik zó moe. Moet je nou toch al die stompzinnige, ronduit zielige reacties zien. Waarom word juist ik omringd door totale nitwits? En ik heb de meesten ook nog zelf aangenomen. Zeg, kan jij snel even wat op papier zetten?

Bob

Bob, 

Geen probleem hoor. The focus on human resources, respect for each other, selecting the best and the brightest, open, friendly attitude, zoiets?

Rogier

Rogier, 

Top!

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob

Afbeelding via Dashmote