Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Bezorgdienst Pluplus wapent winkeliers Corio in strijd met webwinkels

Bezorgstartup Pluplus heeft zijn eerste klant gevonden en het is gelijk een flinke vis: Corio. Ondernemers in de Nederlandse winkelcentra van de vastgoedreus, zoals Hoog Catharijne en Alexandrium, kunnen met de snelle bezorgdienst de strijd gaan aanbinden met webwinkels als Bol.com en Wehkamp.

Je leest nu: Bezorgdienst Pluplus wapent winkeliers Corio in strijd met webwinkels

Oprichter Jorik Bremer lanceerde zijn startup Pluplus begin dit jaar als nieuwe bezorgdienst die aankopen binnen twee uur aflevert. Dat doet Pluplus met een netwerk van koeriersdiensten die producten meestal bij de winkel zelf afhalen, vergelijkbaar met de vorig jaar door eBay overgenomen bezorger Shutl en het Nederlandse Saddl.

Corio gaat Pluplus ‘actief onder de aandacht brengen’ in zijn 24 Nederlandse winkelcentra. Winkelklanten krijgen zo de optie om hun aankoop binnen twee uur (of op een later moment) thuis te laten bezorgen.

Midden in winkelcentra

Deze eerste concrete deal voor Plusplus is heel belangrijk voor zijn startup, zegt oprichter Jorik Bremer. ‘Er is geen betere partij denkbaar dan Corio’, zegt Bremer. ‘Fantastisch dat we die mee hebben. We staan zo in een keer midden in de winkelcentra. Dit is dé kans om hier een succes van te maken. We nog zijn startup, maar nu goed op weg.’

Winkelcentra staan door online concurrentie onder druk, maar zijn mede door hun centrale ligging nog altijd heel belangrijk, merkt Bremer op. Wat hem betreft maken die centra wel een transformatie door naar een winkelcentrum  als ‘een soort minidistributiecentrum’, want dat is volgens Bremer feitelijk de functie van een winkelcentrum als Hoog Catharijne.

Vuist maken

Het maakt in zijn visie niet uit of een klant in een winkelcentrum rondloopt of online shopt. Zo kunnen retailers een vuist maken tegen bijvoorbeeld Zalando.com en Bol.com.

‘Begrijp me niet verkeerd’, zegt Bremer, ‘Bol.com is fantastisch, maar het is een andere opzet en ontstaan vanuit internet. Ze werken vanuit een centraal distributiepunt.’ Via Pluplus moeten retailers kunnen profiteren van het feit dat ze letterlijk dichtbij hun klanten zitten, en die ook online kunnen bedienen. 

Complex

Alle winkels daadwerkelijk aansluiten wordt nog ‘best een complex verhaal’, erkent Bremer, aangezien niet alle winkels dezelfde online systemen gebruiken, en sommige überhaupt nog niet online actief zijn. 

En wat als winkelcentra sowieso een aflopende zaak zijn? ‘Ik ga geen voorspelling doen voor over 10 jaar, maar je kunt niet voorbijgaan aan ontwikelingen als de macht van bedrijven als Amazon en Google en die hele segmenten veranderen.’

Onlangs nam bezorgdienst Parcel International een minderheidsbelang in Pluplus. Dat moet de dienst, behalve groeikapitaal, extra logistieke expertise opleveren.