Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Betrokken flexwerkers? It’s the manager, stupid!

Je leest nu: Betrokken flexwerkers? It’s the manager, stupid!

Flexwerknemers die tóch betrokken zijn? Het is goed mogelijk. Maar beleid helpt nauwelijks, noch het uitzendbureau.

Het is vooral de manager die bepalend is voor hoe betrokken de flexkracht zich voelt en of hij of zij ook bij de organisatie wil blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Judith Anne van Delft, die voor haar afstudeerscriptie in Strategisch HRM bij KPN binnen mocht kijken en daar bij KPN FlexConnect en KPN Contact mocht proberen vast te stellen welke factoren bepalend zijn voor de betrokkenheid van flexkrachten.

Affectief betrokken

Haar voornaamste conclusie is dat flexmedewerkers wel degelijk affectief betrokken kunnen zijn bij de organisatie, ofwel: 'ze kunnen zich echt KPN'er voelen'. Maar, zegt ze, dat wordt met name bepaald door de direct leidinggevende. Alle andere mogelijke factoren spelen een veel minder grote rol. Sterker nog: het is de kwaliteit van de relatie tussen teamleider en flexmedewerker die bepaalt of een flexmedewerker bij KPN wil vertrekken. Met het type contract heeft dit bijvoorbeeld niets te maken.

Sociale ruilrelatie

Van Delft adviseert op basis van haar onderzoek dan ook voor het opbouwen van een 'sociale ruilrelatie' met flexmedewerkers en het onderscheid tussen vaste en flexwerkers zoveel mogelijk te beperken. 'KPN moet actief inspelen op de behoeften van flexmedewerkers, zodat zij zich serieus genomen voelen en de kwaliteit van de arbeidsrelatie kan verbeteren.' Daarbij gaat het niet zozeer om de primaire arbeidsvoorwaarden, denkt Van Delft, maar meer om gebieden als 'autonomie, intrinsieke beloningen en ontwikkelmogelijkheden'. Ze wijst hierbij op het KPN-programma 'De Attente Regisseur', dat zich nu nog in een testfase bevindt, maar dat belooft alle KPN-medewerkers meer autonomie te geven.

Geen kerstpakket

Maar er is meer, aldus de onderzoekster. Een gelijk salaris voor een flexwerker en een vaste medewerker is fijn, maar het zijn juist de 'symbolische verschillen' die de betrokkenheid van de uitzendkracht bepalen. 'Het niet ontvangen van een kerstpakket kan de ervaren gelijkheid al teniet doen', stelt ze.

Scriptieprijs

Het onderzoek van Van Delft is een van de 13 genomineerde inzendingen voor de ZiPconomy scriptieprijs. Deze prijs, goed voor een bedrag van 2.500 euro, wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste Masterscriptie van een Nederlandse of Vlaamse onderwijsinstelling op het gebied van de veranderende (flexibele) arbeidsmarkt. De prijsuitreiking, waarvan Management Team mediapartner is, zal dit jaar plaatsvinden bij de SER in Den Haag op donderdag 21 november 2013. Tijdens een seminar (met als thema ‘Flexibiliteit, Lenigheid & Leiderschap’) lichten drie van de 13 genomineerden hun onderzoek nader toe. De jury bepaalt vervolgens de uiteindelijke winnaar. Er is tevens een publieksprijs beschikbaar.

Jan Rotmans

Voor de uitreiking van de scriptieprijs spreekt onder meer Jan Rotmans over 'radicale systeemvernieuwing', en belicht MT-columniste Tica Peeman alle facetten van nieuw, authentiek leiderschap. Professor Arjan van den Born vertelt bovendien wat het betekent dat elke organisatie verandert in een projectorganisatie. Inschrijven is nog mogelijk.

LEes ook: