Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ben Tiggelaar: ‘Weerstand bij verandering is vaak stressreactie’

De grootste bottleneck bij verandering is volgens Ben Tiggelaar het menselijk gedrag. ‘De meeste collega’s hebben het beste met het bedrijf voor. Reageren zij met weerstand op een verandering, dan is dat meestal een pure stressreactie’, dat zegt Ben Tiggelaar over veranderen.

Ben Tiggelaar stressreactie veranderen
Je leest nu: Ben Tiggelaar: ‘Weerstand bij verandering is vaak stressreactie’

Hoe ga je als leidinggevende om met weerstand bij verandering?

Implementeren we nieuwe technologieën in de organisatie dan loopt dat in 60 procent van de gevallen mis. Krijgen we te maken met cultuurverandering, dan mislukt 81 procent van de pogingen. Het echte probleem bij verandering is nooit strategie, structuur, cultuur of systemen.

De kern is het veranderen van het menselijk gedrag, dus hoe ga je als leidinggevende om met weerstand bij verandering?

Weerstand bij verandering

De meeste medewerkers en collega’s hebben het beste met het bedrijf voor en zijn bereid om mee te werken aan verandering. Reageren zij een keer met veel weerstand op een opmerking, dan is dat meestal een stressreactie. Een status bedreigende opmerking geeft namelijk een gevoel van vluchten.

Hetzelfde gevoel krijg je wanneer je door een donker steegje loopt en voetstappen achter je hoort. Managers moeten die stressreactie van hun medewerkers kunnen inschatten, aldus Tiggelaar.

Hoe ga je om met dwarsliggers?

Toch kun je ook te maken krijgen met echte dwarsliggers: collega’s die zich weigeren in te spannen, voortdurend pessimistisch zijn en respectloos omgaan met anderen. Eén rotte appel doet het werk van twee heel goede mensen te niet. Hoe ga je om met deze dwarsliggers op de werkvloer?

Volgens Tiggelaar is het belangrijk om concrete gedragsafspraken met deze medewerkers te maken:

  1. Geef direct feedback op het gedrag van de medewerker;
  2. Stuur de medewerker intensief bij;
  3. Moedig de medewerker aan.

Managementexpert Kenneth Blanchard: one minute management

Je kunt hier ook het ‘one minute management’ van de Amerikaanse managementexpert Kenneth Blanchard op loslaten en vaststellen: welk gedrag willen we zien en wat niet?

Motiveer mensen tot nieuw gedrag. Gaat het echt niet, dan is het verstandig om de medewerker in een andere functie te plaatsen. Daarnaast is natuurlijk een strenge selectie bij de poort aan te raden.

Wil je als leidinggevende innoveren en/of jouw team tot verandering brengen?

Dan moet je volgens Rosabeth Kanter deze 3 belangrijke vaardigheden in huis hebben:

  1. Kan medewerkers op gang helpen door ze te steunen;
  2. Kan problemen op het gebied van samenwerking oplossen;
  3. Kan kleine met grote veranderingen verbinden.

Seminar op 10 juni 2022 van Ben Tiggelaar

Wil je ook een seminar van Ben Tiggelaar volgen en geïnspireerd raken door de kennis en ervaring van de beste denkers op het gebied van leiderschap en verandermanagement?

 

Bekijk het seminar van Ben Tiggelaar Top 40