Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beltegoed voor Marokko

Het online opwaarderen van beltegoed biedt leuke mogelijkheden voor mensen die familie in het buitenland wat willen toeschuiven. Op die grensoverschrijdende markt stort zich nu het Nederlandse Prepaidunion.

 

Wie vanuit Amsterdam pakweg zijn broer in Ghana wat toe wil schuiven, waardeert diens beltegoed op met een tientje. Op prepaidunion.com kan dat snel en simpel, het bedrijf achter de site heeft met het lokale telecombedrijf in Ghana geregeld dat broerlief een sms in zijn eigen taal krijgt dat hem van de gift op de hoogte stelt.

Beltegoed als ruilmiddel

Dat beltegoed in Ghana, de Fillippijnen en veel andere verre landen ook als betaal- en ruilmiddel wordt gebruikt, is een bijkomstigheid. Maar een niet onbelangrijke, zegt Diederik Bijlsma, directeur en mede-eigenaar van PrepaidUnion. “Nee, we zijn geen bank, we leveren een product: beltegoed. Dat wordt in de regel gebruikt om te bellen. Dat je in Manilla een kip kunt kopen door 100 pesos beltegoed over te dragen aan een straatventer, staat daar los van.”

40% groei per maand

Of er gebeld wordt of gehandeld; de markt die Bijlsma betreedt, is even onontgonnen als veelbelovend. In Nederland zijn flinke groepen Marokkanen, Indonesiërs, Fillipino’s, Ghanezen en Surinamers die familie in het buitenland steunen. Dat kan nu dus ook met beltegoed. “Helaas zijn we er met de Turkse operators nog niet uit,”zegt Diederik Bijlsma, directeur en mede-eigenaar van het bedrijf. “We draaien al een tijdje proef om vooral de veiligheid van het systeem op orde te krijgen. Het aantal gebruikers groeit met 40 procent per maand, en de meeste komen bijna maandelijks terug.”

Marketing

Vorige maand ging PrepaidUnion ook in Duitsland van start, België en andere Europese landen volgen. “In onze marketing staat Facebook centraal; daar blijkt onze doelgroep goed te bereiken. Het cadeau geven van beltegoed is redelijk nieuw, op social media wordt het toch snel opgepakt.” PrepaidUnion is nu druk met het opbouwen van een organisatie, met in de ‘bestemmingslanden’ telkens online marketeers en helpdeskmedewerkers. De enige concurrent van belang is het Amerikaanse Ezetop.com. “Dat richt zich vooral op Noord-Amerika en het opwaarderen vanuit winkels. Wij blijven een pure onlinespeler die het mensen makkelijk wil maken familie iets anders toe te stoppen dan geld.”

Geen moneytransfer

Tot nu toe maken klanten gemiddeld een tientje beltegoed over – ze moeten nog wennen aan de nieuwe dienst. Wordt PrepaidUnion op termijn geen gewedig alternatief voor de dure moneytransfers als Western Union, die tientjes rekenen om een paar honderd euro over te seinen? “Nee, het is technisch niet mogelijk om beltegoed op te waarderen met meer dan dertig euro en dat staan wij ook niet toe. Deels om fraude te voorkomen.”

Alphacomm

PrepaidUnion is opgericht door de mensen achter Alphacomm Prepaid Services, een specialist in opwaarderen die al een paar jaar snel groeit met sites als opwaarden.nl en aufladen.de. Met een omzetgroei van 383 procent over de vijf jaren tot 2011 stond het in de jongste Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven. De omzet ligt naar schatting rond de dertig miljoen euro. 

Lees ook:

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.