Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Batterij om bij te tanken

De wereld wacht op een revolutionaire batterij die afrekent met het gebrek aan actieradius van elektrische auto's. Het prestigieuze MIT heeft nu een batterij die je bij kunt tanken.

 

 

Een onderzoeksgroep op het Massachusetts Institute of Technology heeft een nieuw type batterij ontwikkeld dat net zo snel en simpel laadt als je een tank volgooit met benzine. De batterij bevat kleine deeltjes, in een vloeistof die wordt rondgepompt. De anode en kathode bestaan ook uit partikeltjes, die in een vloeibare elektroliet zweven. De vloeistoffen worden gescheiden door een dun poreus membraan.

Opslag en afgifte gescheiden

Er werden al eerder zogenoemde flow batterijen getoond, maar werkelijk revolutionair is het gegeven, dat het nieuwe batterijconcept de functies van opslag en ontladen gescheiden houdt. Dat maakt het ontwerp efficiënter en bovendien goedkoper. Daardoor, zo denken de onderzoekers, zou de batterij een stuk kleiner kunnen blijven dan conventionele accu's, wat elektrische auto's lichter en goedkoper maakt en, nog belangrijker, een groter bereik geeft. Tot nu toe was de lage energiedichtheid van flow batterijen een probleem, die van MIT zou tien keer groter zijn dan de bestaande varianten.

Cambridge Crude

Het geheim van de MIT-accu zit hem deels in de eigenschappen van de toegepaste vloeistof, die meer energie kan bevatten zonder dat hij snel hoeft te worden rondgepompt. De onderzoekers hebben hun geheime sapje Cambridge Crude gedoopt. Hoewel: sap? Het zwarte, kleverige spul heeft de eigenschappen van drijfzand maar bestaat grotendeels uit vaste deeltjes. Een enorm potentieel voordeel van de elektrsiche olie: de MIT-wetenschappers denken, dat het mogelijk moet zijn hun batterij eenvoudigweg af te tappen en bij te tanken met verse, geladen vloeistof. In het blad Advanced Energy Materials beschrjiven de onderzoekers hun Semi-Solid Lithium Flow Batterij.

A123

een van de MIT-professoren die bij het project betrokken is, is overigens geen onbekende in de batterij-wereld. Yet-Ming Chiang stond in 2001 aan de wieg van de spin-off A123 Systems. Inmiddels geldt dat bedrijf als een van de meest veelbelovende leveranciers van lithium-ion accu's aan de auto-industrie. Let daarom op zijn volgende startup: 24M Technologies. Dat is het bedrijf dat de Cambridge Crude in licentie heeft genomen. Dat bedrijf heeft inmiddels 16 miljoen dollar opgehaald bij investeerders voor de verdere ontwikkeling. Over drie jaar moet een werkend prototype af zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.