Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: de Skoda onder de SUV’s

Voor elke MT die uitkomt, test autoredacteur Philip Bueters een nieuw model. Alle specs worden onderzocht en getest. Wat vond onze redacteur van de Skoda Kodiaq?

Sinds ze wat handzamer zijn, zijn SUV’s en hun crossover-derivaten salonfähig. Sterker nog, ze vreten alle andere segmenten uit de automarkt kaal. Stationcars, MPV’s, hatchbacks van klein tot groot: we zitten toch liever nét iets hoger en nemen wat minder bagageruimte en extra verbruik voor lief. Cijfers? In Europa waren SUV’s vorig jaar goed voor 26 procent van alle nieuw verkochte auto’s, en dat aandeel zal volgens marktvorsers oplopen tot 34 procent in 2020. Wie nu nog een Passat Variant of Renault Scénic kiest, is of erg eigenzinnig of heeft de tijdgeest volkomen gemist. Populariteit van de SUV Autofabrikanten weten intussen niet hoe snel ze voor elk formaat en elk budget een SUV of crossover moeten leveren. Het is leuk om te zien hoe elk merk wordt vertaald in een hoogzitter – die overigens ondanks al het onverzettelijk vertoon slechts af en toe als vierwielaandrijver wordt besteld. Bij Skoda leverde de merkformule de Kodiaq op. Net zoals andere Skoda’s bevat hij een heel magazijn aan Volkswagen-techniek, no-nonsense vormgegeven in een verpakking die vooral achterin doet denken aan die zak chips: ‘30% extra voor hetzelfde geld!’ Zet hem maar eens naast gelijk geprijsde concernbroeders als de VW Tiguan of Seat Alteca: twintig centimeter langer, een schep meer been- en hoofdruimte en een uitstraling die hem bijna een klasse groter doet lijken. Geen punt: als trendongevoelige buren mekkeren over die ‘asociale grote bak’, kun je ze wijzen op het merk. Wat is er nu volkser en soberder dan een Skoda? Gelukkig hebben die buren niet door hoe weelderig de sympathieke Kodiaq rijdt. Comfortabel, maar de Skoda onder de SUV’s is vooral ook ontzagwekkend stil. Bandengeruis vergeef je een SUV met zijn dikke wielen graag, maar dat is in deze statige koets volledig verdoezeld, net als het motorgeluid bij normaal gebruik. In combinatie met een automaat en het up-to-date multimediapakket is er echt weinig te wensen over. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de verweneditie met dikste diesel, toeters, bellen, spiegels en kraaltjes wel het dubbele bedraagt van de kiloknallende vanafprijs. Nu ja, ook Tsjechen hebben alweer een kwarteeuw hun keuzevrijheid terug. Gereden Skoda Kodiaq Prijs vanaf 28.165 euro Dit artikel is een onderdeel van het nieuwe nummer van MT. Wil je het meer columns en artikelen lezen? Bestel dan een abonnement op MT of koop een los nummer. 
Nederland, Amsterdam, 25-07-2017 De Nieuwe Skoda Foto : Maartje Geels Foto: Maartje Geels

Sinds ze wat handzamer zijn, zijn SUV’s en hun crossover-derivaten salonfähig. Sterker nog, ze vreten alle andere segmenten uit de automarkt kaal. Stationcars, MPV’s, hatchbacks van klein tot groot: we zitten toch liever nét iets hoger en nemen wat minder bagageruimte en extra verbruik voor lief.

Cijfers? In Europa waren SUV’s vorig jaar goed voor 26 procent van alle nieuw verkochte auto’s, en dat aandeel zal volgens marktvorsers oplopen tot 34 procent in 2020. Wie nu nog een Passat Variant of Renault Scénic kiest, is of erg eigenzinnig of heeft de tijdgeest volkomen gemist.

Populariteit van de SUV

Autofabrikanten weten intussen niet hoe snel ze voor elk formaat en elk budget een SUV of crossover moeten leveren. Het is leuk om te zien hoe elk merk wordt vertaald in een hoogzitter – die overigens ondanks al het onverzettelijk vertoon slechts af en toe als vierwielaandrijver wordt besteld.

Bij Skoda leverde de merkformule de Kodiaq op. Net zoals andere Skoda’s bevat hij een heel magazijn aan Volkswagen-techniek, no-nonsense vormgegeven in een verpakking die vooral achterin doet denken aan die zak chips: ‘30% extra voor hetzelfde geld!’ Zet hem maar eens naast gelijk geprijsde concernbroeders als de VW Tiguan of Seat Alteca: twintig centimeter langer, een schep meer been- en hoofdruimte en een uitstraling die hem bijna een klasse groter doet lijken.

Geen punt: als trendongevoelige buren mekkeren over die ‘asociale grote bak’, kun je ze wijzen op het merk. Wat is er nu volkser en soberder dan een Skoda?

Gelukkig hebben die buren niet door hoe weelderig de sympathieke Kodiaq rijdt. Comfortabel, maar de Skoda onder de SUV’s is vooral ook ontzagwekkend stil. Bandengeruis vergeef je een SUV met zijn dikke wielen graag, maar dat is in deze statige koets volledig verdoezeld, net als het motorgeluid bij normaal gebruik.

In combinatie met een automaat en het up-to-date multimediapakket is er echt weinig te wensen over. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de verweneditie met dikste diesel, toeters, bellen, spiegels en kraaltjes wel het dubbele bedraagt van de kiloknallende vanafprijs. Nu ja, ook Tsjechen hebben alweer een kwarteeuw hun keuzevrijheid terug.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

GeredenMT06 Maakindustrie 100 lijst
Skoda Kodiaq

Prijs
vanaf 28.165 euro