Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Autotest: de Porsche Panamera

MT-redacteur Philip Bueters mag voor elk tijdschrift de meest luxe auto's testen. Met een kritisch oog en vlijmscherpe pen test hij ze een voor een. Deze editie: de Porsche Panamera.

Autotest: de Porsche Panamera
Maartje Geels
Je leest nu: Autotest: de Porsche Panamera

GEREDEN
Porsche Panamera Turbo Executive
PRIJS
vanaf € 206.055

Meer Porsche dan de Panamera Turbo Executive kun je niet wensen. In letterlijke zin. Met 5,20 meter is-ie langer dan een Mercedes S 63 AMG of Audi S8 en zijn gewicht is ruwweg gelijk aan de vanafprijs: een dikke twee ton. Er staat een boel blik. Maar hoeveel Pórsche is zo’n verlengde Panamera nou werkelijk?

Interieur

Dat kun je je afvragen vanaf de geventileerde zetels achterin, die je daarbij zachtjes masseren. Het zit wat lager dan zo’n doorsnee kantoorkolos uit Zuid-Duitsland, maar dankzij de extra ruime toegang kom je er toch zonder acrobatiek nog redelijk waardig uit. Een beeldschermpje, individuele airconditioning en aansluitingen voor mobiele apparatuur: de interieurbouwers hebben de hele optielijst afgewerkt zoals ze die bij concurrerende directiewagens ook aantroffen.

Nieuwe functies

Het gebrek aan hoofdruimte van de vorige versie is bij de nieuwe Panamera bovendien opgelost. Knap werk van de ontwerpers, die tegelijkertijd ervoor wisten te zorgen dat de über-Porsche niet langer lijkt op een aangespoelde potvis. Het is even zoeken naar de juiste kijkhoek, maar door de oogharen zie je 911-elementen. Dat maakt nieuwsgierig naar de meest begeerlijke zetel van het viertal: die achter het stuur. Daar is het ouderwets thuiskomen. Ondanks de verplichte kermis van beeldschermen zijn de klokken vertrouwd, inclusief de apart geplaatste stopwatch, het contact aan de ‘verkeerde’ kant en nog zo’n paar zaken die ergonomisch quatsch zijn, en daarom Porsche.

Kracht

Daarbij lacht de geblazen V8 om de zwaarlijvigheid van deultra-Panamera: met zijn 550 pk en buslading aan trekkracht zit hij binnen de 4 seconden op de 100, terwijl de top nu eens niet is teruggehuicheld tot 250 m/u. Life starts at two-fifty, zeggen liefhebbers van doorrijden. Met de racy draaiknop op het stuur in standje sport is de Turbo ook heel ergvlot als het niet rechtdoor hoeft, maar de onderstelprofessoren moeten ondanks hun breinkracht en de allerlaatste toptechnologie toch MT05 Wereldmanagershun meerdere erkennen in een paar natuurwetten. Zoveel vierkante meter Porsche laat zich niet net zo lekker hoeken als een elfje. Maar vouwen we daarom met de rijassistent ingeschakeld de handen achter het hoofd? Kom nou, zó weinig Porsche is der Dicke nou ook weer niet.

Deze autorubriek lees je terug in MT Magazine. Meer lezen? Bestel dan een abonnement!