Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aukeline Tolman (GM Uber Eats): ‘Door te doen wat je zegt, bouw je vertrouwen in je team’

Sinds een jaar staat Aukeline Tolman (32) als general manager aan het hoofd van de Nederlandse tak van Uber Eats, onderdeel van het Amerikaanse tech-bedrijf Uber, dat vorige week naar de beurs ging. Welke leiderschapslessen leerde Tolman tot nu toe, en van wie?

Sinds een jaar staat Aukeline Tolman (32) als general manager aan de hoofd van de Nederlandse tak van Uber Eats, onderdeel van het Amerikaanse tech-bedrijf Uber, dat vorige week naar de beurs ging. Welke leiderschapslessen leerde Tolman tot nu toe, en van wie?
Foto: Vincent Boon

Hoe maak je carriere bij een Amerikaanse gigant als Uber?
‘Het hoofdkwartier in de VS hecht veel waarde aan de bouw van lokale teams. Het Uber-team in Nederland functioneert echt bijna als een startup binnen een groter geheel, het is uiteindelijk heel lokale business.’

‘Het is belangrijk goed om te gaan met veranderingen en daar kansen in te zien. Toen ik bij Uber begon (2015, red.), bestond Uber Eats nog niet eens. Er verandert continu veel, daar moet je ook voor open staan en pro-actief achter aangaan. Achter alle functies binnen Uber ben ik zelf aan gegaan, niemand gaat je aan de hand nemen.’

Uber Eats zit nu in tien Nederlandse steden, binnenkort komt Eindhoven daarbij. ‘Er zit nog groei in de steden waar we al zijn. Mijn tweede doel is het bouwen van een goed samenwerkend team, we zijn nog relatief klein. We bedienen nu 1400 restaurants. Hoeveel steden er dit jaar bijkomen? We gaan nog even door met uitrollen.’

Na een studie economie en finance kwam ze bij Google terecht. Vier jaar geleden maakte ze de overstap naar Uber, waar ze begon als global business analyst. ‘Dat was in de tijd dat je Uber overal zag opkomen, in het nieuws, op straat. Ik geloofde erg in de missie van Uber en stond open voor een rol gericht op de groei van Uber buiten de VS, wilde me graag focussen op Europa, Midden-Oosten en Afrika. Ik was enthousiast over de verandering die Uber teweegbracht overal ter wereld en wilde daaraan bijdragen. Er zijn meer techbedrijven maar Uber is een van de weinige bedrijven die je zo tastbaar op straat ziet. Het is heel operationeel, dat trok me aan.’

Ze werkte onder andere vier maanden in Cairo, naar eigen zeggen een van de meest dynamische steden voor Uber wereldwijd. ‘Ik heb met een team gewerkt aan de groei van Uber in die stad. Dat waren een paar van de meest waardevolle maanden van mijn carrière.’ Het is een van de meest complexe steden op gebied van mobiliteit, licht ze toe. ‘Wat business betreft heb ik er veel geleerd, zaken die ik nu nog iedere dag in mijn functie gebruik. Zoals het ontleden en oplossen van complexe vraagstukken. Maar het grootste leermoment is persoonlijk geweest. Je leeft opeens in een compleet andere cultuur met andere werkwijzen in een totaal chaotische stad, maar ook een bijzondere cultuur, met bijzondere mensen.’

Wat heb je daaraan in je werk?
‘Als general manager ga je om met teamleden, stakeholders, klanten: iedereen is anders. Doordat ik in Cairo heb gewerkt, ben ik nu beter in staat om met allerlei type mensen om te gaan en juist zoveel mogelijk uit die diversiteit te halen in plaats van dat je op zoek bent naar wat het meest vergelijkbaar met jezelf is.’ 

Welke lessen heb je nog meer geleerd?
‘Pro-activiteit dus, maar ook ownership: ik geef echt om de business en Uber, ik doe dit werk omdat ik er gepassioneerd over ben. Als ik iets zeg, dan doe ik het, daarmee bouw je door de jaren heen vertrouwen op, en dan denken mensen toch aan jou voor zo’n functie. 

Wat zou je anderen nog meer adviseren?
‘Probeer altijd nieuwe dingen, dingen die buiten je comfortzone liggen waarbij je nieuwe onderwerpen leert en nieuwe mensen leert kennen.  En wat je niet moet doen? Je moet verandering niet zien als iets negatiefs, maar ervoor openstaan, als je je daarvan bewust bent, kan iedereen dat leren.’

Welke hobbels heb je moeten overwinnen in je loopbaan?
‘Dat je de hele tijd nieuwe dingen doet en uit je comfortzone gaat, kan lastig zijn, want je weet soms niet waar je moet beginnen, en dat kan uitdagend en stressvol zijn. Dat zijn fases waarvan je leert maar die ook zwaar zijn. Maar al die periodes geven me wel de ervaring en kennis die ik nu heb. Uiteindelijk was ik geschikt voor deze functie omdat ik nu een allround skillset heb, dat bouw je niet zomaar op.’

Wat zijn je leiderschapskwaliteiten?
‘Ik ben optimistisch, ook als manager. Je loopt continu tegen uitdagingen aan, ik kan mensen in het team het positieve laten inzien. En ik ben goed in het opbouwen van vertrouwen op basis van authenticiteit en inclusiviteit. Mensen kunnen me echt vertrouwen. Ik probeer zoveel mogelijk goede mensen aan te nemen en hen vertrouwen te geven het zelf te doen. Ik geef hen veel kansen en eigenaarschap, ben niet iemand die top-down beslist.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van wie heb je zelf het meest geleerd?
‘Ik heb een tijd in het EMEA-strategieteam gewerkt en werkte toen voor het hoofd van de regio, Pierre-Dimitri Gore-Coty. Hij weet altijd de juiste balans te vinden tussen wat de business nodig heeft en hoe hij zijn team motiveert. Hij is nu hoofd van heel EMEA en APAC en is in mijn ogen een van de sterkste leiders binnen Uber. Ik heb veel respect voor hoe hij zich heeft ontwikkeld en wat voor leider hij is.’

Had je tien jaar geleden kunnen bedenken dat je dit zou doen?
‘Nee, zeker niet, al helemaal niet in deze rol. Dat had ik zeker niet voor ogen gehad, dat maakt het ook extra leuk.’