Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Ampera maakt Opel blitz

Je leest nu: Ampera maakt Opel blitz

Ergens in november wordt de Ampera leverbaar, de Opel die ruim 60 kilometer elektrisch rijdt voordat een benzinemotor bijspringt. Het meest spectaculair: de bijna saaie vanzelfsprekendheid waarmee de Ampera in de praktijk overtuigt.


"Is-ie nou nog niet leeg? Ik geef even wat gas bij." Na een uurtje puur elektrisch te hebben gereden in de Opel Ampera wordt het tijd om eens te ervaren wat er gebeurt als het accupakket van 16 kWh uitgeput raakt. Tergend langzaam tikken de kilometers in het display achter het stuur weg: nog 7 te gaan, nog 6…  We kunnen niet wachten tot de prik op is. En dat is meteen bewijs voor wat deze semi-elektrische Opel onverslaanbaar maakt ten opzichte van puur elektrische wagens: elk spoor van range anxiety, de vrees om halverwege stil te vallen met een platte accu, ontbreekt.

Range Extended

Deze week kregen we de kans een dagje te sturen in een productie-Ampera zoals die vanaf november in de showroom zal staan. In feite is het een in de VS al langer leverbare Chevrolet Volt, die een beetje is aangepast aan Europese smaken. Belangrijker volgens Opel: dit is de eerste zogenoemde range extended electric vehicle ter wereld; een elektrische auto die dankzij een verbrandingsmotor zijn actieradius verlengt van een kilometer of 60 tot een dikke 500. In de alledaagse praktijk zijn die 60 kilometers voor 80 procent van het gebruik ruim voldoende, zodat het 1,4 liter benzinemotortje maar af en toe zijn werk zal hoeven doen. Maar wie eens een langer stuk moet afleggen, kan nog steeds uitstekend uit de voeten met de Ampera, waar elektrische auto's als de Nissan Leaf en Mitsibushi iMiEV de baas in de steek laten. Het maakt de Ampera tot het eerste goed bruikbare elektrische alternatief voor een conventionele auto dat straks te koop is. 

Doodgewoon in de omgang

Dat klinkt spectaculair, en Opel verwacht dat het groene, best sportief ogende model het merkimago veel goeds zal brengen. Maar als de Ampera ergens indruk mee maakt, zijn het zijn doodgewone omgangsmanieren. Na een druk op de startknop gebeurt er, afgezien van een boel geknipper op de twee displays, niets – en zo hoort het ook bij een elektrische auto. Een druk op het gaspedaal brengt de wagen geluidsarm, maar vlot in beweging. Hij stuurt wat licht, de schermen achter stuur en op de middenconsole staan bol van de verbruiks- en energie-informatie, maar verder rijdt het lekker soepel en natuurlijk.

Niets wijst erop, dat we naast een U-vormig accupakket van 16 kWh zitten. Dat er een elektromotor van 150 pk en een reuzenkoppel van 370 Nm aan het werk is, in ragfijn samenspel met een tweede elektromotor/generator, een benzinemotor en een vracht aan regelapparatuur. De Ampera versnelt met het grootste gemak en heerlijk lineair tot een afgeregelde top van 160. Als het moet gaat het binnen de 9 seconden naar de 100. Bij die snelheid hebben wind- en bandengeruis er inmiddels voor gezorgd, dat de elektro-Opel niet veel stiller meer is dan een gewone Astra.

Verbruik

Gelukkig zijn er dan toch de boord-monitoren die je vertellen dat je in een revolutionaire auto zit. Achter het stuur geeft een driedimensionale accu of benzinetankje aan, hoe groot de actieradius nog is op elektra of benzine. Rechts een groene stuiterbal, die een gevoel geeft over hoe zuinig er op elk moment wordt gereden: gas op de plank en hij gaat de hoogte in, remmen, en de teruggewonnen energie laat de bal zakken als beloning. Zo'n motivatie-speeltje hebben we vaker gezien, dit keer is het in elk geval niet hinderlijk.

Op de glimmend plastic middenconsole met teveel knopjes en letters (de Ampera is zo Europees mogelijk gemaakt, maar verraadt zijn roots niet) is het display met de informatie waar het allemaal om draait: het verbruik. Met dat onderwerp hoeft de Ampera-eigenaar zich geen moment te vervelen. Want wat verbruikt de Opel nou eigenlijk? Nul liter benzine, tot een kilometer of zestig. Maar wel 10 kWh aan elektriciteit, die Opel schijnbaar heeft vertaald naar liters benzine, want rechts in beeld prijkt het verbruikscijfer 1,2 l/100km. Verbruikt de Ampera 1 op 100?

Uitstoot

Nee, dat hangt er maar net vanaf hoe je hem inzet. In de Europese testcyclus voor stekkerhybrides – stukje stad, stukje buitenweg, stukje snelweg – komt dit model uit de bus met een verbruik van 1,6 liter op 100 kilometer, waarbij een adembenemend lage uitstoot zou horen van 40 gram per kilometer. Dat voor deze knappe prestatie de accu's wel goed vol moeten zijn, bewijst onze rit, nadat de laatste elektrische kilometer is afgelegd. 

Zodra de benzinemotor aanspringt om dienst te doen als stroomgenerator, en, als er erg veel kracht wordt gevraagd, bij te springen bij de aandrijving, loopt het benzineverbruik snel op, van nul liter tot ergens rond de 6 liter per 100 kilometer. De doodgewone 1,4 Ecoflex motor laat zich bescheiden horen, op soms onverwachte momenten. Aangezien hij meestal als generator dienst doet, kan het zomaar zijn dat hij juist in de toeren klimt terwij de voet al van het gas is. Heel bijzonder, maar een zuinigheidskampioen is het blok niet. De Ampera weegt een bovenmodale 1732 kilo, dus wat wil je? Inderdaad: naar een stopcontact, om in 4 uur het t-vormige accupakket dat het inzittendencompartiment in tweeën deelt, op te laden. 

Discussie

Het verbruik en bijbehorende CO2-uitstoot van de Ampera zijn volop stof voor discussie. Opel stelt, dat het leeuwendeel van de kopers nauwelijks op benzine zal hoeven rijden. Als ze hun stroom groen afnemen, is er dus nauwelijks CO2-uitstoot. Als we even advocaat van de duivel mogen spelen, uitgaan van vuile stroom en het verlies bij het opladen in aanmerking nemen, komen wij in de praktijk ook bij puur elektrisch gebruik nog tot een uitstoot van 85 gram per kilometer – niet eens zo gek veel beter dan een Prius.

Desniettemin heeft het Kabinet onlangs elektirsche auto's omarmd, en de Ampera erbij: alles wat in theorie minder dan 50 gram gram koolzuurgas per kilometer uitstoot, blijft niet alleen gevrijwaard van BPM en wegenbelasting, maar geniet ook nog eens 0 (nul) procent bijtelling en, voor ondernemers, de bekende MIA en VAMIL investeringsaftrek. Minister Verhagen (Innovatie) hoogstpersoonlijk uitleggen. Dat deze Opel ook zonder ooit maar een stopcontact te ruiken door het leven kan, en dan wel meer dan 140 gram per kilometer uit zal stoten, doet daar niets aan af. "Het gaat mij erom dat ik de ontwikkeling van elektrisch vervoer in beweging wil krijgen, dan moet je ergens beginnen. Bovendien: stroom is goedkoper, alleen om die reden zal een werkgever zijn mensen stimuleren om vooral elektrisch te rijden. Als ik een Ampera zou kopen, zou het voor mij een sport zijn om zoveel mogelijk de range extender te gebruiken."

Prius 2.0

Met een van de vele knoppen op het dashboard is overigens te voorkomen, dat je elektrisch rijdt. Dit om de inhoud van de accu te reserveren voor plekken waar elektrisch rijden straks verplicht is. Maar verder moet je je best doen, om de Ampera aan de benzine te krijgen. Zijn prijs van 42.900 euro is stevig, zeker voor een auto die van binnen iets krapper is dan een Astra. Dat verdien je niet terug via de lagere kosten voor brandstof en onderhoud die bij elekrisch rijden horen. Maar de fiscale stimuli en de geavanceerde groene uitstraling zullen hun werk doen: dit wordt een – terechte – hit a la Toyota Prius.

De Opel-marketeers verwachten early adopters, mensen die het milieu een warm hart toedragen en zogenoemde 'upper liberals' (denk aan Saab-rijders) als eerste kopers. Daar zal met de nieuwe autobelastingregels ook een flink legertje leaserijders bijkomen, uit op voordeel. Als die hun afgetrapte Prius inleveren voor een Ampera, gaan ze er nog op vooruit ook.  

Lees meer op Techbusiness.nl:

Weet jij als leider wat je valkuilen zijn?

Iedere leidinggevende heeft een voorkeur voor een bepaalde managementstijl. Het is de aanpak die je het makkelijkst afgaat en waarvoor je ook het vaakst kiest. Maar daar kleven ook risico's aan.

Risico's nemen
Je leest nu: Weet jij als leider wat je valkuilen zijn?

Het lijkt een boude bewering, maar Frans van de Ven is ervan overtuigd. Iedereen kan volgens hem een goede leider zijn. Als je maar in slaagt het beste uit jezelf en uit anderen te halen. Van de Ven is executive coach & talent strategy advisor bij Randstad RiseSmart. Ook doceert hij aan de Vlerick Business School. Hij schreef een boek over waar leiderschap in essentie om draait: zelfinzicht en je bewust zijn van wat je bij andere mensen veroorzaakt. De titel, hoe kan het ook anders: Iedereen kan leiden.

Leiderschap draait volgens Van de Ven om twee dingen: een positieve invloed op je collega’s uitoefenen en authentiek maatwerk toepassen. Dat betekent in zijn ogen dat je je managementstijl aanpast aan de context en de situatie. Om dat bewuster te doen, moet je wel weten welke stijlen je hanteert. Maar ook hoe je daarmee de mist in kan gaan. Van de Ven onderscheidt acht managementstijlen. Iedere stijl heeft, zegt hij, zijn éigen valkuilen waarvoor je alert moet zijn.

Acht stijlen met hun valkuilen

* De directieve leider

Je bent pragmatisch en efficiënt. Je ziet graag snel resultaat. Voor beslissingen laat je je leiden door een rationele analyse van de feiten. Je focust je graag op operationele taken. Ook ben je een meester in het vinden van praktische oplossingen. Je durft wel risico’s te nemen, maar die zijn goed gecalculeerd. Je organiseert het werk via duidelijke processen en richtlijnen.

Valkuilen: Je loopt soms zó ver voor de troepen uit dat anderen moeite hebben om je bij te benen. Je kan anderen daardoor opbranden, ook al omdat je weinig aandacht hebt voor hun noden en behoeften. Je wijkt niet graag af van je koers. Daardoor sta je niet altijd open voor creatieve ideeën van collega’s. Als het niet loopt zoals je wil, duik je in de details en ga je micromanagen.

* De ondernemende leider

Je bent assertief en doelgericht. Bij beslissingen laat je je leiden door wat jou praktisch en logisch lijkt. Je focust je op het realiseren van een ambitieuze missie. Daarbij ga je vindingrijk en innoverend te werk. Je deinst er niet voor terug om risico’s te nemen, zonder alle gevolgen op voorhand te analyseren. De problemen die je tegenkomt, los je onderweg wel op.

Valkuilen: Je bent zo competitief dat je het niet altijd even nauw neemt met de regels. Als je het gewenste eindresultaat maar bereikt. Je brengt persoonlijke offers om je ambitieuze visie te bereiken en verwacht dat ook van anderen. Je houdt daarbij weinig rekening met wat al die flexibiliteit soms betekent. Je begint een nieuw project en gaat vaak al heel snel door met het volgende. Het oplossen en afronden van alle praktische eindjes laat je aan anderen over.

* De inspirerende leider

Je bent enthousiasmerend en motiverend. Je houdt van innovatie, nieuwe ideeën en brainstormen. Bij beslissingen laat je je leiden door wat boeiend en interessant aanvoelt. Je focust op het realiseren van een creatieve visie. Je betrekt medewerkers er graag bij en staat open voor alle creatieve ideeën. Je geeft anderen de kans hun taken in te vullen op hun eigen autonome manier.

Valkuilen: Je hebt zoveel ideeën dat je er zelden in slaagt om ze allemaal te realiseren. Het lijkt wel alsof er alleen maar ideeën bijkomen. Dat maakt dat anderen de kat uit de boom kijken voor ze meedoen. Kritiek op je ideeën neem je persoonlijk. Om conflicten te vermijden, ga je de discussie over die kritiek uit de weg. Gefocust op een project blijven werken, is een echte uitdaging.

* De verbindende leider

Je bouwt op je relaties en je netwerk om mensen mee te krijgen in een bepaalde richting. Je ziet in elk probleem een kans. Je houdt ervan om creatieve en gemeenschappelijke oplossingen te vinden. Grote brainstorms vind je fijn.  Je laat je voor beslissingen leiden door de belangen en gevoelens van alle betrokkenen. Daarbij kijk je hoe realistisch de oplossing is. Je hecht veel belang aan het respecteren van je eigen waarden en die van anderen.

Valkuilen: Je houdt zoveel rekening met de mening van anderen dat je eigen opvattingen en belangen naar de achtergrond verdwijnen. Je hoopt conflicten te vermijden door zelf taken op je te nemen. Je onderschat daarbij de hoeveelheid werk. Je bent namelijk optimistisch en wil graag iedereen te vriend houden. Als het je allemaal te veel wordt, kruip je in de ‘arme ik’-rol om zo alle aandacht naar je toe te trekken. Je stelt geen voorwaarden voor je een (onmogelijk) taak aanvaardt.

* De dienende leider

Je bent empathisch, zorgzaam en een goede luisteraar. Je kent de mensen met wie je samenwerkt door en door. Je bent gedreven door een visie met veel (maatschappelijke) zingeving. Samenwerken met anderen om die visie te bereiken geeft je veel energie. Je betrekt je team bij beslissingen. Je bent innovatief en doordacht in je aanpak. Je staat altijd klaar om je mensen te ondersteunen.

Valkuilen: Je houdt absoluut niet van conflicten en kan moeilijk overweg met kritiek. Je geeft ook niet graag kritiek omdat je bang bent voor het schaden van de goede relaties. Je neemt werk over om een conflict te vermijden. Je houdt van afwisseling. Tegelijkertijd geven teveel activiteiten en deadlines je een ongemakkelijk gevoel. Je moet prioriteiten stellen en ‘nee’ zeggen. Dat gaat je niet altijd goed af. Je kan daardoor niet helpen zoals je wil.

* De participatieve leider

Je bent toegewijd en consciëntieus. Iedereen moet zich thuis voelen in je team. Bij je beslissingen laat je je leiden door de feiten, hun waarden en de praktische gevolgen voor alle betrokken medewerkers. Je zet je eigen belangen opzij voor de ambities, voorkeuren en belangen van de rest. Je werkt graag aan projecten die een verschil maken voor anderen. Zeker als je die mensen daarmee kan helpen.

Valkuilen: Je wil graag dat iedereen zich goed voelt bij een gekozen oplossing of aanpak. Je duwt niet door, maar offert de kwaliteit van het resultaat op in het belang van de harmonieuze persoonlijke relaties. Op momenten dat er (te) veel prioriteiten op je bord liggen, vind je het moeilijk om te kiezen. Je verliest je in de praktische details en hebt moeite om de langetermijnvisie en prioriteiten voor ogen te houden.

*De strategische leider

Je bent rustig en accuraat. Je leidt op basis van je expertise. Je aanpak is steeds grondig en onderbouwd. Voor beslissingen laat je je leiden door de feiten en een objectieve analyse van de voor- en nadelen van de mogelijke oplossingen. Je geeft anderen veel vrijheid om op hun eigen manier bij te dragen. Je blijft kalm in hectische situaties en komt met logische, praktische oplossingen. In een gestaag tempo zet je door tot de resultaten zijn bereikt.

Valkuilen: Je bent niet voor baanbrekende of revolutionaire oplossingen. Je werkt graag in je eentje en vindt het moeilijk als anderen zich met je werk bemoeien. Ze mogen je niet opjagen. Je bent bezig met feiten en hebt weinig voeling en interesse voor hoe anderen je aanpak ervaren. Je vindt het moeilijk als anderen je logische en duidelijke richtlijnen niet volgen. Emoties hebben weinig nut om tot een praktische oplossing te komen.

*De visionaire leider

Je bent gefocust en vastberaden. Je combineert expertise en intuïtie om tot een inspirerende en creatieve visie voor de toekomst te komen. Als denker in scenario’s heb je snel door wat de risico’s en de voordelen zijn. Daarmee win je het vertrouwen van je team. Je aanpak is vindingrijk en innovatief. Je kiest voor een kansrijke oplossing en de voordelen daarvan op termijn. Je bent ondernemend en hebt een groot doorzettingsvermogen.

Valkuilen: Je werkt graag alleen, in je eigen tempo en volgens je eigen agenda. Je hebt een hekel aan bureaucratische procedures. Over koetjes en kalfjes praten is niet aan jou besteed, daar verlies je alleen maar nuttige tijd mee. Je hebt weinig oog voor de gevoelens van anderen. Je bent zo bezig met je visie dat je weinig interesse en aandacht hebt voor alle details. Je denkt vaak snel. Zo snel dat anderen je niet kunnen volgen.