Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ambassadeurs van het elektrisch rijden

Rijden is geloven. Alleen wie met een elektrische auto op pad gaat, raakt ervan overtuigd dat het een alternatief is voor een conventionele wagen. Accenture  neemt de proef op de som.

 

Zie het als een vorm van participerend onderzoek. Accenture brengt, mede vanuit Nederland, met enige regelmaat rapporten uit over elektrisch rijden. Eerder dit jaar een uitgebreide evaluatie van pilots over de hele wereld, recenter een onderzoek over de attitude van consumenten tegenover elektrische of half-elektrische auto's. Maar je kunt je klanten pas echt goed adviseren als je hands-on ervaring hebt kunnen opdoen met de materie.

BMW inleveren

Dinsdag ruilde een klein legertje consultants daarom de sleutels van hun BMW's en Audi's in tegen die van een Nissan Leaf. Geen scheurijzer, geen wonder van design, maar een auto die bijzonder cool is vanwege zijn elektrische aandrijving. En bovendien een bijtelling heeft van nul (0!) procent. Toen Accenture eerder dit jaar besloot samen met The New Motion een kleine vloot Leafs ter beschikking te stellen aan zijn personeel, liep het storm. De dertien elektrische rijders vormen een dwarsdoorsnede van de Accenture-consultants, waarbij wel rekening is gehouden met de afstanden die ze rijden: een kilometer of 80 tot de klant is nog net verantwoord. 

Avontuur

"Natuurlijk wisselen de consultants geregeld van klant, dus ze gaan best een avontuur aan," zegt Martijn de Groot van Accenture. "Maar onze mensen maken een verantwoorde keuze; ze hebben bovendien een mobiliteitspas waarmee ze het openbaar vervoer kunnen gebruiken als dat beter uitkomt." Want dat zullen de Accenture-mensen ervaren: elektrisch rijden vergt meer planning, bewuster bewegen dan met een diesel. "Ze zullen creatief en slim moeten zijn," zegt De Groot. Daarom beschikt elke Nissan over een boordmonitor, die is gekoppeld aan een iPhone app die inzage geeft in de status van zijn accu's.

Laadpalen

Een andere voorwaarde voor de komst van de elektro-vloot waren laadpalen. The New Motion, de dienstverlener die voor Accenture alles regelt rond het elektrisch rijden, installeert die op Accenture-kantoren en desgewenst bij werknemers thuis. Zo kunnen ze op een vaste plek hun auto in een uur of 6 bijladen, voldoende voor de volgende 160 kilometer. Cruciaal blijken de snellaadpalen, die in een halfuur – zeg tijdens de lunch – een auto van verse prik kunnen voorzien. "Ons eerste voorstel werd afgeschoten vanwege de beperkte actieradius," zegt Ritsaart van Montfrans van New Motion. "Pas toen we later terugkwamen met onze plannen voor een netwerk van snellaadpalen, ging Accenture over de streep."

Snelladen

Dichtbij het Accenture kantoor aan de Amsterdamse Zuidas komen er twee, in de rest van het land zullen in de loop van dit jaar ruim dertig openbare snelladers in gebruik zijn, schat Van Montfrans. Denk aan locaties als de Van der Valkrestaurants en benzinestations. Een businessmodel zit er ook achter: New Motion rekent 10 euro per maand voor een abonnement, en 8 euro voor een 'volle tank'. Naarmate elektrisch rijden populair wordt, zal het belangrijk worden om te kunnen zien welke paal nog 'vrij' is. Ook daaraan wordt gewerkt: TomTom demonstreerde onlangs een systeem voor het reserveren van palen vanuit het vertrouwde navigatiekastje.

Maurits

Aan de Zuidas stonden dinsdag uiteindelijk twee handenvol Nissan Leafs te glimmen. "Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien," lachte Maurits van Vollenhoven, koninklijk boegbeeld van Formule E-team, de club die elektrisch rijden moet aanjagen. Hij reikte de consultants de sleutels aan en heeft zelf ruime ervaring met elektrisch rijden. Jazeker, hij is al eens  stilgevallen met een lege accu. En hij heeft ook al bijna een rietgedekte carport in brand gestoken door een kabelhaspel niet uit te rollen om verhitting te voorkomen. "We weten wel wat er niet kan met elektrische auto's, en dat is een hoop. Maar het is interessanter om te bekijken, hoe je ze wel kunt inzetten. Want de elektrische auto zorgt voor een belangrijke doorbraak."

Ambassadeurs

Dat die doorbraak er komt, is bijna een feit. "China rekent over een paar jaar op 600 miljoen auto's, misschien een miljard. Daar is gewoonweg niet genoeg benzine voor. In Japan en China wordt nu 90 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van technologie." Ook de Europese auto-industrie is om: alle grote merken hebben een elektrisch programma. Volgens Van Vollenhoven zijn twee ambassadeurs leidend geweest in die omslag Shai Agassi van Better Place en Elon Musk van Tesla. "Dat zei het hoofd R&D van Mercedes letterlijk tegen me, toen ik vroeg waarom ze van waterstof overstapten op elektrisch aandrijving: die twee mensen hebben het belang van elektrisch rijden weten duidelijk te maken." 

Hier een interview van Vincent 'Leafplan.nl' Evers met Van Vollenhoven:

 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.