Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alex van Hooff (Burgers’ Zoo): ‘Ik ben een exotische boer’

Alex van Hooff (46) geeft leiding aan dierenpark Burgers’ Zoo, een familiebedrijf dat sinds 1913 bestaat. Hij is de vierde generatie. Hoe brengt Alex van Hooff (46), directeur van Burgers’ Zoo, de zeven leiderschapsprincipes van Stephen Covey in de praktijk?

7 van Covey Alex van Hoff MT
Foto: Vincent Boon

1. Wees proactief

‘Als ik kansen zie, ga ik meteen aan de slag. Zo beginnen mijn vrouw en ik binnenkort samen met een ander echtpaar een nieuw restaurant in Arnhem. Ik weet waar ik goed in ben en wat ik minder goed kan. Ik ben niet de meest georganiseerde persoon van Nederland, ik kan chaotisch zijn. Maar in een dierentuin weet je ’s ochtends ook niet wat er die dag kan gaan gebeuren. De geboorte van een jong heb ik niet in de hand, of een dier dat een verblijf sloopt. Het is hier nooit saai. Ik heb geleerd om structuur in mijn week aan te brengen door bijvoorbeeld vaste afspraken met medewerkers te plannen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Begin met het einde voor ogen

‘Mijn vrouw en ik noemen onszelf exotische boeren. Andere boeren leveren melk, eieren of vlees, wij laten dieren zien. Burgers’ Zoo staat bekend om de ruimte: de dieren hebben 45 hectare tot hun beschikking. Ruimte sluit aan bij onze filosofie: bezoekers niet laten sjokken langs hokken, maar ze laten bewonderen en verwonderen. We maken ons sterk voor de natuur en voor het welzijn van de dieren, maar ook voor het welzijn van de bezoekers én onze medewerkers; dat is onze missie en die bewaken we streng. Ook door te innoveren. Innovatie zit in het DNA van ons familiebedrijf. Zo hebben we vijf ecosystemen ontwikkeld: Bush, Desert, Ocean, Safari en, sinds afgelopen zomer, Mangrove. Daarbij hebben we bewust gekozen voor duurzame materialen die dertig tot veertig jaar meegaan.’

3. Belangrijke zaken eerst

‘In 2013, toen we honderd jaar bestonden, hebben we eens goed de tijd genomen om onze normen, waarden, missie en visie op papier te zetten. Onze belangrijkste kernwaarden – dierenwelzijn en innovatie – hebben we in nauwe samenwerking met onze medewerkers geformuleerd; dat vonden we belangrijk. De kennis, kunde en inzet van onze medewerkers is voor ons een groot goed. De kernwaarden geven houvast; zitten we op de goede weg? Maar als het nodig is, opereren we flexibel. Zodra bij projecten iets niet helemaal goed gaat of niet raakt aan de missie en visie, bouwen we ruimte in om het weer goed te krijgen.’
 
Wil je het volledige interview met Alex van Hooff lezen? Klik hier voor een abonnement.