Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

Zo suf als de software van AFAS klinkt, zo swingend zijn de sponsorcontracten die het bedrijf uit Leusden afsluit. Nieuwste aanwinst: de Heineken Music Hall, een zaal die vanaf 1 januari door het leven gaat als AFAS Live. Een overzicht van een bescheiden imperium op marketinggebied.

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf
Je leest nu: AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

Softwareprogramma’s voor het beheren van salarissen, klanten en andere bedrijfsprocessen; voor AFAS is het een goudmijn. Dit jaar koerst het 400-koppige bedrijf af op een omzet van ruim 100 miljoen euro. Het bedrijf werd in 1996 opgericht na een managementbuy-out, en is in handen van de families Van der Veldt en Mars. De tweede generatie leidt de toko, met ceo Bas van der Veldt en financieel directeur Arnold Mars.

AFAS sluist al sinds de start van het bedrijf flink wat budget richting sponsorships. Voor de naamsbekendheid natuurlijk, maar evenzogoed om partners en klanten in de watten te leggen. Muziek, theater en sport zijn “pure emotie, mensen worden er door geraakt”, zoals Van der Veldt het zegt.

Alle projecten een rij:

AFAS Live (was: Heineken Music Hall)

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

15 jaar lang was de Heineken Music Hall een (akoestisch) begrip in muziekland, maar vanaf 1 januari wordt het even schakelen voor concertbezoekers: de zaal voor 6.000 mensen heet vanaf dan AFAS Live. Hoeveel het bedrijf daarvoor betaalt is niet bekend, wel dat het de zaal ook voor eigen feestjes wil inzetten: “Met AFAS Live zien we ongelofelijk veel mogelijkheden om unieke en onvergetelijke ervaringen met onze relaties te delen.”

Er staat bewust geen ‘muziek’ meer in de naam: wat AFAS betreft is het een plek voor “een brede mix van concerten en (zakelijke) evenementen, van popconcerten tot stand-up comedy en van familievermaak zoals Freek Vonk tot dance. Alleen het bier blijft hetzelfde: Heineken blijft wel betrokken als ‘schenkpartner’.

AFAS Circustheater

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

Het Circustheater in Den Haag werd in 2011 omgedoopt in, jawel, AFAS Circustheater. AFAS nam de rol van sponsor over van Fortis, nadat die bank ten onder ging. 

AFAS Stadion

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

In 2010 werd AFAS hoofdsponsor van voetbalclub AZ, en veranderde ook de naam van het staion in AFAS Stadion. Net als bij het Circustheater ging de vorige hoofdsponsor (DSB) kopje onder.

AFAS Tennis Classics

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

AFAS begon als subsponsor bij de Ordina Open. In 2008 werd het hoofdsponsor van de AFAS Tennis Classics, een 4-daags tennistoernooi voor voormalige wereldtoppers. Het bedrijf nodigt samen met ruim 30 partners ongeveer 500 zakelijke gasten per dag uit. 

AFAS Foundation

Ok, niet per se marketing, maar de AFAS Foundation draagt met een budget van 2,5 miljoen euro per jaar natuurlijk ook bij aan de naamsbekendheid. 

Nieuw hoofdkantoor

AFAS kaapt de Heineken Music Hall; zo groot is het marketing imperium van dit familiebedrijf

Om het rijtje compleet te maken: in de buurt van het oude hoofdkantoor in Leusden bouwt AFAS aan een nieuw onderkomenHet ‘AFAS Experience Center‘ 80 tot 100 miljoen euro. Het project omvat ook een theater dat voor 800 mensen, een sporthal, een parkeergarage en een restaurant. Als het goed is wordt de campus in 2021 opgeleverd.

Bekijk ook ons gesprek met Bas van der Veldt: ‘Starten als zoon van de baas was mijn grootste uitdaging’