Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 tips voor buitenlandse expansie

Voor veel ondernemers is het vinden van een buitenlandse distributeur een struikelpunt. Ondernemer Fabienne Chapot zette een netwerk van vijftien distributeurs op. Haar tips.

Een buitenlandse afzetmarkt aanwijzen is niet zo moeilijk. Maar hoe vind je vervolgens een goede distributeur die jouw product aan de man brengt. Belandt je product wel in de juiste schappen? Is je agent wel toegewijd en niet een undercover voor een Aziatische copycat?

Ondernemer Fabienne Chapot heeft het eveneens allemaal met vallen en opstaan meegemaakt. Toch slaagde zij er in om in drie jaar tijd een internationaal netwerk van verkooppunten op te zetten. De tassen en accessoires van Fab verkoopt ze op vijf verschillende continenten. Ze werkt met vijftien verschillende internationale distributeurs. Zij deelt hier haar tips.

1. Ga naar beurzen

“In mijn geval naar de Modefabriek. Daar komen veel agenten en distributeurs op af, ook uit het buitenland. Ze zijn juist op zoek naar nieuwe, up-coming merken. Maar ga vooral ook naar zoveel mogelijk beurzen in het buitenland. Daar gebeurt het.”

2. Zorg voor publiciteit

“Echt waar, ik heb mijn agent in Zwitserland en Frankrijk dankzij een stukje in de Quote. Agenten en distributeurs zijn altijd op zoek naar nieuwe merken en houden de bladen goed in de gaten. Zorg dus dat je daar in komt te staan.”

Volgende week verschijnt Sprout Magazine nr. 7 met daarin een special over internationaal ondernemen.  

Abonnement?

3. Kijk en vergelijk

“Let op merken die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Zoek uit welke distributeur er achter dat merk zit en benader die. Distributeurs leveren aan bepaalde winkelgroepen en richten ze zich op een specifieke doelgroep. Als jouw merkt goed aansluit bij die doelgroep is het voor de distributeur een logische stap jou ook op te nemen.”

4. Doe research

“Als je zelf benaderd wordt door een agent of distributeur moet je uitzoeken in hoeverre iemand te vertrouwen is. Kijk naar andere merken in zijn portfolio en geef die een belletje om te vragen of ze tevreden zijn. Praat ook met vakgenoten of ze de betreffende persoon kennen, het modewereldje is bijvoorbeeld klein, iedereen lult met elkaar.”

5. Distributeur of agent?

“Als je de keuze hebt dan absoluut een distributeur. Bij agenten moet je zelf achter de betalingen aangaan van de retailers en een distributeir betaalt de orders in één keer.”

6. Wees duidelijk over je prijzen

“Andere landen willen nog wel eens kijken naar de prijzen in het land van herkomst en vergeten daarbij de verschepingskosten en valutaverschillen. Dat is lastig.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Doen!

“Als je een distributeur hebt in het buitenland kan je dat enorme orders opleveren zonder dat je er veel voor hoeft te doen. Het is een enorme afzetmarkt, veel groter dan in Nederland. En het is goed voor je naamsbekendheid.”

8. Laat los

“Bemoei je niet met alle landen. Laat de agent of distributeur lekker zijn ding doen en focus je op je eigen land. Daar heb je al werk genoeg aan.”