Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 goede voornemens voor gemotiveerde en betrokken werknemers

Weinig werknemers zijn zo tevreden als die in Nederland. Maar het kan altijd beter. Acht goede voornemens voor werkgevers.

Werkgevers kunnen met een – redelijk – gerust hart het jaar 2014 in. Recent onderzoek van carrièresite Monster en onderzoeksbureau GfK concludeerde dat wereldwijd de Nederlandse werknemers (57%) na de Canadezen (64%) het meest tevreden met hun werk zijn. De tevredenheid gaat zelfs zover dat 11% beweert dat ze het werk zouden blijven doen als ze er niets voor betaald zouden krijgen. Slechts 4% geeft aan het niet naar zijn zin te hebben op werk, terwijl 3% zegt zijn baan 'verschrikkelijk' te vinden, maar het te zien als een noodzakelijk kwaad.

Andere baan zoeken

Volgens ander onderzoek, van Right Management is het in de VS lang niet zo goed gesteld met de medewerkertevredenheid. Liefst 83 procent van de Amerikaanse werknemers zou in 2014 actief op zoek willen gaan naar een nieuwe baan. Wat het precies zegt, en wie van de onderzoekers gelijk heeft, dat moeten we even afwachten. Maar voor werkgevers is het wel belangrijk om na te denken hoe het belangrijkste kapitaal van de organisatie gemotiveerd te houden. Daarom – ter reflectie en inspiratie – acht goede voornemens voor het komende jaar.

#1. Geef eens een compliment

Inspirerende leiders van succesvolle bedrijven zien het nut in van regelmatig complimenteren. Een van de goeroes op het gebied van het kweken van betrokken en gemotiveerde werknemers, Richard Branson, zegt: ‘Als je mensen uitbundig bejubelt, floreren ze. Kies je vooral voor bekritiseren, dan verschrompelen ze.’ Wie daaraan ook nog een bekend citaat van Mark Twain toevoegt – ‘Op een goed compliment kan ik twee maanden voort’ – beseft vaker wanneer het tijd is om weer eens iets aardigs te zeggen.  

#2. Deel passie en inspiratie

Carmine Gallo, voormalig CNN-journalist, communicatiecoach van merken als Coca-Cola, Chevron en Linkedin en schrijver van diverse boeken over Steve Job, interviewde meer dan 50 ceo’s van grote merken ter wereld. Zijn conclusie was onder meer dat werknemers die zich niet langer betrokken voelen, vooral op zoek zijn naar inspiratie. Ze zoeken betekenis in hun baan en iemand of iets om in te geloven. Een van de ceo’s die hij interviewde was Howard Schultz (Starbucks). Het woord dat hij voortdurend in zijn mond nam was: passie. Overigens niet eens zozeer passie voor koffie, als wel passie voor het behandelen van zijn werknemers op een dusdanige manier dat zij stralend in zijn Starbunks-winkels staan om zo blije klanten te creëren.

#3. Vraag om feedback

Vraag werknemers geregeld om hun feedback. Niet alleen kweekt het betrokkenheid, maar vaak ook een hoop goede ideeën. Kees Pater van de Veenendaalse Koekjesbakkerij Veldt (foto) redde er zijn bedrijf mee en kreeg er ook nog een prijs voor 'het slimste bedrijf van Nederland' voor uitgereikt. Kortom: propageer transparantie en deel goed én slecht nieuws met werknemers. Net als complimenteren vraagt feedback overigens wel regelmatig onderhoud. Eens in de 5 jaar een vragenlijst rondsturen zorgt eerder voor een tegengesteld – cynisch – effect.

#4. Zorg voor vrijheid, blijheid

Nog een wijsheid uit de Richard Bransonstal: geef je werknemers vrijheid in het nemen van hun beslissingen. Branson: ‘Ik heb altijd voor mezelf gewerkt en nooit volgens de spelregels van een ander hoeven te spelen, dat zou ik ook niet willen. Die houding heeft mijn managementstijl bepaald en ervoor gezorgd dat ik mijn werknemers veel van de vrijheden gun waar ik zelf ook van geniet.’
Geen micromangement dus, maar empowerment. Het past uiteraard ook helemaal binnen het ‘Nieuwe Werken’ om werknemers het vertrouwen te schenken om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, die ook nog eens leidt tot betere resultaten voor het bedrijf. Mensen willen doorgaans graag bijdragen aan het resultaat, als ze zich niet tekort gedaan voelen.

#5. Laat het waarom zien

Vooral de Millennials-generatie heeft het stempel gekregen dat een mooi salaris niet voldoende is om hen tevreden te stemmen. Zo zouden ze willen weten dat ze ook echt iets zinnigs doen onder werktijd. Dat vraagt van een goed manager dat hij of zij niet alleen de 'hoe'-vraag kan beantwoorden, maar vooral ook de ‘waarom’-vraag. Wat is de toegevoegde waarde van een idee of een product? Worden levens daadwerkelijk verbeterd? Nog mooier! Het draait daarbij dus vooral om goede communicatie en een goed verhaal. 

#6. Maak een uitgebalanceerd team

Geen rijtje met inspirerende suggesties voor de manager is compleet zonder tip van Steve Jobs. Hij beschikte bepaald niet over de reputatie van een man om makkelijk mee samen te werken, maar geloofde wel heilig in teambuilding. Zíjn grote voorbeeld? ‘My model for business is The Beatles. They balanced each other and the total was greater than the sum of the parts. That’s how I see business: great things in business are never done by one person, they’re done by a team of people.’ Aldus Jobs. Need we say more?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7. Kies voor optimisme

Zoek de Dalai Lama in jezelf. Een bekende quote van deze wijsgeer luidt: ‘Kies ervoor om optimistisch te zijn, dat voelt nu eenmaal beter.’ Succesvolle leiders zijn optimistischer dan de gemiddelde. Ze zien de wereld anders, en durven risico’s te nemen omdat ze vertrouwen voelen in de toekomst. Werknemers volgen nu eenmaal graag een dergelijk baken van hoop. 

# 8 Geld maakt best wel gelukkig

In het onderzoek van Monster werd ook gekeken naar inkomen. En hoewel geld niet gelukkig zou maken, bleek geluk op het werk wel degelijk direct gerelateerd te zijn aan de hoogte van het salaris. Van de mensen met een hoog inkomen zegt 66 procent veel van zijn werk te houden. Bij de middeninkomens is dit 52 procent, bij de mensen met een laag inkomen slechts 47 procent. Het heeft misschien niet alleen met de hoogte van het salaris te maken, maar natuurlijk ook met het soort werk dat met een hoog inkomen beloond wordt, maar toch. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: ‘Terwijl de meerderheid van de Nederlandse werknemers een baan heeft waarvan zij genieten, lijkt het erop dat mensen met een lager inkomen veel minder tevreden zijn met hun werk, Het is natuurlijk goed dat mensen gecompenseerd willen worden voor het werk dat zij doen, getalenteerde werknemers moeten daarom altijd een oogje open houden op het aanbod in hun sector om ervoor te zorgen dat ze een competitief loon ontvangen.’