Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 dingen die je nog niet wist over Vanderlande

Foto: Jorn van Eck

Velen kennen Vanderlande in Veghel wel van de bagagebanden. Maar wat het bedrijf precies doet? 8 verrassende feiten.

Het is een van die Hidden Champions van de vaderlandse economie: Vanderlande, goed verscholen in het Brabantse Veghel, dat we toch vooral kennen als de domicile van supermarktreuzen Jumbo en Sligro. Maar Vanderlande, dat zelfs aan een heuse ‘Vanderlandelaan’ zetelt, blaast zeker een partijtje mee op wereldschaal. 8 dingen die je nog niet over ze wist.

#1. Ruim 21 procent is academisch geschoold

Vanderlande kent wereldwijd inmiddels zo’n 3.000 werknemers, van wie er zo’n 1.200 in Veghel hun dagelijkse arbeid verrichten. Jaarlijks worden zo’n 160 nieuwe mensen geworven. Het is maakindustrie, maar verwacht niet alleen ‘blue collar’-werkers: van de werknemers in Veghel is 38 procent hbo’er, en 21 procent heeft zelfs een academische opleiding. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is 41. Eén vooroordeel klopt overigens wel: de maakindustrie is mannenbusiness. In elk geval bij Vanderlande, waar vrouwen 13 procent van de werknemerspopulatie uitmaken.

#2. Rutte keek er zijn ogen uit

Op 2 april bracht premier Rutte een bezoek aan Vanderlande. Rutte keek er volgens de lokale pers zijn ogen uit, testte een ingenieus bagagesysteem en onthulde het nieuwe logo van Vanderlande. Dat deed hij door een koffer in te checken in het innovatiecentrum. Tussen de lopende banden vol koffers kreeg de premier een uur lang te horen wat Vanderlande precies doet. De minister-president kende het bedrijf al van eerdere handelsmissies naar Rusland en Indonesië. ‘Die handelsmissies zijn mooi, gaan ook goed. Maar ik wil ook zelf wel eens die bedrijven bezoeken’, zei hij bij die gelegenheid.

#3. Een derde is services

Vanderlande is typisch een maakindustriebedrijf, maar het verdient een steeds groter deel van de omzet aan services: zorgen dat de systemen bij de klant continu aan de wensen voldoen. Niet voor niets is de missie van het bedrijf ervoor te zorgen dat klanten geld kunnen verdienen. De services-tak is pas een jaar of 10 geleden bij het bedrijf ontwikkeld, maar zorgt nu al voor zo’n 20 procent van de omzet, en houdt wereldwijd ongeveer 1 op de 3 personeelsleden bezig.

#4. Met dank aan 9/11

Vanderlande – toen nog Vanderlande Industries – beleefde een grote expansie in het begin van deze eeuw. Het klinkt cru, maar voor een deel was dat te danken aan 9/11: wereldwijd werden na die terroristische aanslagen vliegvelden aangepast. Dat leidde bij Vanderlande tot een ‘grote golf aan aanpassingen, veranderingen, uitbreidingen en upgrades’ van de systemen die zij bij luchthavens over de hele wereld hadden draaien, in woorden van ceo Goof Hamers.

#5. Bijna 3 miljard koffers en tassen

De kans dat je ergens ter wereld op een vliegveld landt en vervolgens je bagage van een systeem van Vanderlande afhaalt is ruim 70 procent. Vooral op grote luchthavens is het bedrijf oververtegenwoordigd.

Reken even mee: in 2012 werden wereldwijd 5,8 miljard tassen en koffers op een vliegveld vervoerd. Ongeveer 94 procent daarvan gaat via een gemechaniseerd of geautomatiseerd systeem, dus zonder handwerk. Ongeveer 52 procent van deze systemen is afkomstig van Vanderlande. Dat betekent dat ongeveer 2,8 miljard tassen en koffers via een Vanderlande-systeem gaan. Even ervan uitgaande dat er elke dag evenveel bagage wordt afgehandeld, gaat het om 7,7 miljoen tassen en koffers per dag, oftewel: zo’n 90 per seconde.

#6. Orderboek puilt uit: nog 858 miljoen te gaan

Vanderlande wist in het boekjaar 2013 een netto-omzet te realiseren van 741 miljoen euro, een stijging van 31 procent. Het verdere goede nieuws was dat de orders stegen met 5 procent tot 747 miljoen euro en dat de daaruit voortvloeiende orderportefeuille op dat moment stond op 858 miljoen euro, een absoluut record voor de onderneming. Dus laat die verdere groei maar komen. De EBIT groeide met 16 procent tot 24,3 miljoen en de nettowinst bedroeg 26,1 miljoen, ofwel 3,5 procent van de omzet. Mede dankzij een belastingvoordeel van 8 miljoen, dat dan weer wel.

  • Lees hier meer over de ontwikkeling van Vanderlande door de jaren heen

#7. Meer dan 20 miljoen pakjes per dag

Vanderlande sorteert elke seconde over de hele wereld ongeveer 300 pakjes. Dat zijn er dus in totaal meer dan 20 miljoen per dag. Het grootste sorteersysteem is dat voor UPS in Louisville. Het is een van de ‘Megafactories of the World’, bekend van Discovery Channel. Hier kunnen tot 300.000 pakjes per uur worden behandeld, oftewel: meer dan 3 miljoen per dag.

Vanderlande heeft bovendien geautomatiseerde logistieke systemen geleverd voor 9 van de 10 grootste Europese retailers, waaronder Tesco, Edeka, Carrefour en LeClerc.

#8. Ook Albert Heijn kiest Vanderlande

Ook dit jaar kon Vanderlande weer een paar grote orders melden. Eind maart kwam de bekendmaking van de opdracht voor postsorteermachines maken voor Deutsche Post DHL. De machines worden de komende jaren gemaakt voor tenminste 20 locaties van Deutsche Post DHL door heel Duitsland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruim een maand later volgde de bekendmaking van een samenwerking met Albert Heijn. Albert Heijn gaat investeren in een gemechaniseerd distributiecentrum voor houdbare producte, waarbij machines het zware handmatige werk overnemen. Het eerste gemechaniseerde distributiecentrum houdbaar komt op het terrein van het regionale distributiecentrum in Zaandam te staan en is naar verwachting eind 2017 klaar. Vanderlande levert de mechanisatieoplossing. Het gaat vooralsnog om één gemechaniseerd distributiecentrum, dat levert aan zo’n 300 winkels.

Lees ook

Meer over de maakindustrie?