Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

7 greenwashers die tegen de lamp liepen

Je leest nu: 7 greenwashers die tegen de lamp liepen

Greenwashing is slecht voor de bedrijfsreputatie, toch gebeurt het vaak. 7 verrassende voorbeelden uit Nederland.

De Reclame Code Commissie (RCC) checkt in Nederland of bedrijven consumenten misleiden in hun reclameboodschappen. De commissie kijkt ook naar misleiding op het gebied van duurzaamheid en milieu. Tussen de bedrijven die een tik op de vingers kregen voor het misleiden van de consument met duurzaamheidsclaims zitten verrassende namen. Zeven greenwashers die tegen de lamp liepen:

#1. KLM

KLM maakte dit voorjaar goede sier met een lijndienst naar New York die een keer per week op biobrandstof uit frituurvet vliegt. Veel media besteedden er aandacht aan. De nieuwe topman Camiel Eurlings werd door Nieuwsuur zelfs gevolgd op de eerste ‘frituurvlucht’. Toch is de luchtvaartmaatschappij een stapje te ver gegaan met zijn duurzame tromgeroffel. In het Financieele Dagblad verscheen in maart een advertentie met de mededeling ‘Wij vliegen op biobrandstof’. Daarbij ontbrak de uitleg dat op de betreffende vluchten 80 procent van de verbruikte brandstof gewone kerosine is. Volgens KLM is dat bij een publiek als dat van Het FD niet nodig, daarnaast legt het bedrijf het op internet wel uit. De RCC zag het echter anders en oordeelde dat dit een misleidende advertentie was. Overigens ontbrak de 80 procent kerosine in de mediaberichtgeving. Het is natuurlijk wel de vraag of dat de schuld van KLM is.

#2. Toyota

De Toyota Prius is al jaren het symbool van de duurzame auto. Dat betekent echter niet dat het bedrijf mag claimen dat de auto ook echt ‘milieuvriendelijk’ is. Elke auto, ook een auto die deels op stroom rijdt, is vervuilend, aldus de RCC. Toyota voerde bij de behandeling van de klacht nog aan dat de Prius het energielabel A heeft, maar dat mocht niet baten. In de reclame-uitingen heet de Prius daarom nu een ‘milieuvriendelijker alternatief’.

#3. Eneco

Dat energiebedrijven goed zijn in het spelen met de waarheid over groene stroom is wel duidelijk. Eneco maakte het twee jaar geleden nog wat bonter door te suggereren dat consumenten die Eneco kiezen voor de levering van hun energie meehelpen aan het redden van het regenwoud en de orang-oetang. De RCC concludeerde dat de schone energie van Eneco en het regenwoud niets met elkaar te maken hebben. Eneco heeft overigens wel een partnerschap met het Wereld Natuur Fonds en een van de onderdelen daarvan heeft betrekking op het regenwoud.

#4. Greenchoice

Dat ook groene energiebedrijven in de fout kunnen gaan met hun duurzaamheidsclaims, bewijst Greenchoice. In 2007 dreigde Greenchoice concurrent Nuon voor de RCC te slepen omdat Nuon ten onrechte zou claimen de schoonste stroom van Nederland te leveren. In 2011 kreeg het bedrijf zelf een klacht en een tik op de vingers voor de claim dat het ‘100 procent groene energie’ levert. Dat klopt wat betreft de stroom. Alleen het gas dat Greenchoice levert kan volgens de RCC, ondanks de CO2-compensatie die Greenchoice doet, niet 100 procent groen genoemd worden.

#5. Citroën

Automerk Citroën verkoopt onder de duurzaam klinkende naam Technature onderhouds- en reinigingsproducten die ‘vriendelijk voor het milieu’ zijn. Citroën kon niet aantonen waarom de producten milieuvriendelijk zijn. De commissie oordeelde dat het de autoproducent vrij staat te zeggen dat zijn producten milieuvriendelijker zijn dan andere producten. Maar: ‘Dit maakt niet dat zij mag stellen dat haar producten in absolute zin milieuvriendelijk zijn’, aldus de RCC. Overigens zijn de claims van Citroën gewoon nog online te vinden.

#6. Aldi

Beeld via Flickr

Supermarktconcern Aldi adverteerde in 2011 met een plastic draagtas gemaakt van maïszetmeel, die als deze in de natuur terecht zou komen in tachtig dagen zou worden afgebroken tot water en compost. Bij de RCC bleek echter dat de tas alleen onder industriële omstandigheden in tachtig dagen kan worden afgebroken. Dat wil zeggen: als de tas in een compostcontainer terechtkomt. Als de tas in de natuur belandt duurt het afbraakproces langer.

#7. KPN

Beeld via Flickr

KPN stelde vorig najaar in een advertentie in gratis krant Metro dat het 100 procent van zijn energiebehoefte haalt uit groene stroom. Daarbij liet het weg dat het bedrijf daarbij doelde op zijn elelektriciteitsverbruik. Auto’s van KPN rijden gewoon op brandstof en gebouwen worden verwarmd met gas. KPN stelde dat het hier met ‘energie’ elektriciteit bedoelde en dat dit een gangbaar gebruik van het woord energie is. De RCC ordeelde echter dat de advertentie consumenten kan misleiden.

Meer over duurzaamheid?