Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe jij al zaken in deze landen? 6x waar je niet gelijk aan denkt

Nederlandse bedrijven doen vooral zaken met de buurlanden. Maar het verderop zoeken heeft ook zo zijn voordelen. In deze 6 landen is ondernemen een feest. Soms moet je wel zelf de slingers ophangen.

internationaal zakendoen
Foto: Getty

#1 Nieuw-Zeeland: het relaxte land van Tolkien

Wie Nieuw-Zeeland kent, weet dat Kiwi’s – zoals de inwoners van Nieuw-Zeeland zichzelf noemen – megarelaxed zijn. Blijkbaar werkt dat door in het ondernemersklimaat. Als je kijkt naar landen en ‘their ease of doing business’ staat Nieuw-Zeeland helemaal bovenaan. Het is het makkelijkste land om een bedrijf te starten en een bouwvergunning te krijgen. Bovendien worden investeerders er het beste beschermd.

Oké, het is 22 uur vliegen maar dan heb je ook wat. Dat geldt vooral voor ondernemers in de agro- en foodsector. Het grootste zuivelbedrijf ter wereld Fonterra – met een Nederlander aan het stuur – is daar te vinden. Nieuw-Zeelandse boeren zijn nog niet zo ver als het gaat om duurzaamheid en productieverhoging. Nederlandse kennis is dan ook meer dan welkom.

Verder is Nieuw-Zeeland op zoek naar verse afzetmarkten. Ze willen andere partners dan alleen de Aziaten waar ze nu vooral zaken mee doen. En ze willen sterk zijn in andere sectoren dan alleen de landbouw. Nieuw-Zeeland dringt aan op een vrijhandelsakkoord met de Europese Unie. Dat zou goed nieuws zijn voor Nederland. Overigens heeft nog niet zo lang geleden het toerisme de agrosector ingehaald als belangrijkste sector in Nieuw-Zeeland. Veel Chinese toeristen, maar ook steeds meer Westerlingen, willen het landschap uit de Lord of the Ring-films met eigen ogen zien.

#2 Zuid-Korea: zakendoen in Gangnamstyle

Wop wop, oppa Gangnamstyle. Die malle Koreanen. Nou ja, zo mal zijn ze nou ook weer niet want het land is een technologisch walhalla. De Zuid-Koreanen pochen dat zij de eerste zullen zijn met een 5G-netwerk. Overal is supersnel internet. Je kan virtueel shoppen terwijl je op de metro wacht. Het land is inmiddels de 11e economie ter wereld (groter dan Nederland). Samsung, LG en Hyundai zijn de Koreaanse supermerken.

Hoewel het momenteel wat roerig is in het land op politiek gebied, blijft het aantrekkelijk om er zaken te doen. Zuid-Korea is de tweede handelspartner van Nederland in Azië. Voor alle Nederlandse bedrijven uit de high-tech-sector is het land de moeite waard. ASML heeft er al jaren voet aan de grond, vanwege de chipmachines die ze voor Samsung maken.

Kansen zijn er ook voor waterbedrijven. De Koreaanse regering is ambitieus als het gaat om het terugdringen van overstromingen of energiewinning uit water. Boeren telen voedsel met beleid –  daarop kunnen Nederlanders inspringen. Kassen uit het Nederlandse Westland zijn bijvoorbeeld bijzonder populair. Tot slot kampt het Aziatische land, net als Japan, met een vergrijzingsprobleem. Innovatieve bedrijven in de zorg, komt u dus maar. Nederland is overigens geen onbekende van Zuid-Korea. Yep, nog steeds mede dankzij Guus Hiddink.

#3 Peru: het land van groente en fruit

In het kader van ‘wist-je-dat’: wist je dat Nederland de 4e investeerder is in Peru? Nederlandse bedrijven zijn samen goed voor zo’n 1,5 miljard euro aan investeringen in het Latijns-Amerikaanse land. Veel bedrijven komen uit de landbouwsector. ‘Het fruit- en groenteland van de toekomst’, zo noemen de ondernemers Peru. De grond is vruchtbaar en het land is 25 maal groter dan Nederland. Peruanen exporteren behalve verse groente en fruit ook biologische koffie en cacao.

De uitvoer stijgt behoorlijk en dat zal voorlopig niet stoppen. De regering maakt grote arealen vrij voor de landbouw. Peruaanse ondernemers in de agro- en foodsector zijn zeer geïnteresseerd in Nederlandse high-tech-oplossingen voor effectieve productie. Beide landen onderhouden warme banden sinds het vrijhandelsverdrag van 2013 tussen Peru en Europa. Nederland vormt al een hub voor de Peruaanse export naar Europa. De totale onderlinge handel is goed voor zo’n 950 miljoen euro.

Het is overigens niet alleen fruit en groente wat aan de Peruaanse horizon gloort. Zo hielp ATM Terminals de havens van Peru ontwikkelen. Makro zette er groothandelssupermarkten op. En Peru blijft een van de meest aantrekkelijke gebieden voor mijnbouwinvesteringen.

#4 Indonesië: even uit die luie stoel komen

‘Wij willen meer investeringen uit Nederland.’ Je kunt het maar beter duidelijk zeggen, zoals de Indonesische minister van Maritieme Zaken. Het land wil buitenlandse investeerders lokken als het gaat om de ontwikkeling van havens en het uitbouwen van de sector logistiek en transport – geen sinecure in een land dat uit 17.000 (!) eilandjes bestaat.

Ook waterbedrijven zijn broodnodig. In Jakarta zakt de bodem elke tien jaar met 1,5 meter. Nederlandse specialisten kunnen helpen het oprukkende water te temperen. En Nederlandse handjes zijn welkom om de plastic afvalberg in het land terug te dringen en de kwaliteit van technisch onderwijs te verbeteren.

Nu heeft Nederland historische banden met het land en vanzelfsprekend een streepje voor. Of niet? Niet helemaal, zegt Mervin Bakker, een Nederlandse onderwijsspecialist in Indonesië. Indonesië wordt steeds belangrijker in de regio. De Indonesische economie groeit jaarlijks met 5 procent. Het is het grootste moslimland ter wereld. Het hoofdkantoor van ASEAN, de vereniging van Zuidoost-Aziatische landen, staat in Jakarta. ‘Niet voor niets proberen andere landen er steeds meer voet aan de grond te krijgen. We hebben een geschiedenis met Indonesië, we kennen het land en het land kent ons. Die voorsprong mogen we niet verliezen.’

#5 Rwanda: met zegen van de Nederlandse overheid

Zeg je Rwanda, dan denk je automatisch aan de Tutsi- en Hutu-genocide van 1994. Het Rwanda van nu ziet er echt heel anders uit, haast de Nederlandse ambassade zich dan ook te zeggen. De Rwandese overheid werkt voortvarend aan de ontwikkeling van de private sector. Die inspanningen werpen vruchten af.

Rwanda is inmiddels het eerste Afrikaanse land (nummer 56) op de ‘Ease of Doing Business Index’ van de Wereldbank. In Rwanda kun je bijvoorbeeld binnen één dag je bedrijf registreren. Im- en export (denk aan douanezaken) gaat eenvoudiger. Het aantrekkelijke van ondernemen in Rwanda zit hem er ook in dat het land lid is van de East African Community. Lidmaatschap van deze organisatie geeft toegang tot een markt van 133 miljoen potentiële klanten, waaronder die van Tanzania, Kenia en Oeganda.

De handel met Nederland groeit snel. Nederland exporteert voornamelijk machines, vervoermaterieel en chemische producten naar het land. Uit Rwanda haalt Nederland koffie en thee. Minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse handel heeft een soft spot voor het land. Om vrede te bereiken in buurland Democratische Republiek Congo is Rwanda nodig, stelt ze. Vorig jaar organiseerde ze een handelsmissie naar het land.
Wat ook fijn is: ondernemen in opkomende markten zoals Rwanda kan rekenen op steun vanuit de Nederlandse overheid via onder meer het Dutch Good Growth Fund (DGGF).

#6 Verenigde Arabische Emiraten (VAE): relatief jong en zeer ambitieus land

Nederland heeft zijn stempel al gedrukt in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Denk aan het palmeiland in Dubai, de blikvanger die vanuit het niets is opgespoten door baggerbedrijf Van Oord. De Verenigde Arabische Emiraten bestaan uit 7 emiraten, waarvan Dubai en Abu Dhabi de bekendste zijn. De VAE zijn relatief jong, en zeer ambitieus om het land verder te ontwikkelen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het land kan zich veel veroorloven dankzij zijn olie- en gasreserves. Op dat gebied liggen dan ook zeker kansen voor Nederlandse ondernemers. Maar de sector die het hardst gaat, is de zorg. De zorgmarkt van de VAE is een van de snelst groeiende in het Midden-Oosten. Zo kent deze markt sinds 2016 een verwachte gemiddelde jaarlijkse groei van 12,7 procent en komt deze in 2020 naar verwachting uit op een omvang van 19,5 miljard dollar.

De regering van de VAE wil een gezondheidszorg ‘van wereldklasse’ ontwikkelen. Voor haar eigen inwoners, maar ook voor de vele expats die daar wonen en werken. Ook moet het land een make-over krijgen om medische toeristen in de Golfregio aan te trekken. Kansen zijn er onder meer op het gebied van medische hulpmiddelen, ziekenhuisontwerp en medische educatie.