Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

6 onontbeerlijke vaardigheden voor de moderne manager

Je leest nu: 6 onontbeerlijke vaardigheden voor de moderne manager

Managers moeten met hun tijd meegaan. Podiumauteur Jos Veldwijk geeft 6 tips om social media te omarmen.

Steeds meer mensen maken gebruik van social media. Niet alleen vrienden en familie, ook zakelijke relaties: collega's, klanten en leveranciers. Maar veel bedrijven zijn nogal huiverig voor de risico’s van het ongebreidelde delen van informatie. Zij zien vooral de moeilijkheden van sociale media-integratie binnen bestaande (en vertrouwde) communicatie- en verkoopprocessen. Want er is geen enkele controle mogelijk, zo is de redenering.

Dit zorgt wel voor een probleem. Leiders die social media blijven negeren, verspelen mogelijkheden die een onderneming duurzaam kan onderscheiden van anderen. Bijvoorbeeld op het gebied van strategische samenwerking, innovatie en co-creatie, het onderling delen van kennis en nieuwe manieren om klanten te binden en te boeien. Wat is er nodig om dat te veranderen? Kunnen social media en leiderschap überhaupt wel samengaan?

Ontwikkelingen zoals deze vragen feitelijk om een nieuw soort leiderschap. Ronald Deiser (McKinsey) stelt dan ook dat leiders zich zes nieuwe vaardigheden eigen moeten maken:

1. Creëren van de juiste informatie

De tools om informatie te maken zijn alom tegenwoordig. Zo is het maken van een simpele video voor iedereen mogelijk. Ook het uploaden van een video is binnen enkele minuten gebeurd. Om dus op een persoonlijke manier deel te nemen aan het social mediaverkeer, moeten leiders de basisvaardigheden hebben om (bij wijze van spreken) zelf een video op te nemen. Of zich op z'n minst authentiek te presenteren voor een (video)camera.

2. Verspreiden van informatie

Nieuw leiderschap vereist een nieuwe kijk op het verspreiden van informatie. Social media hebben het traditionele informatieproces omgekeerd. Waar verspreiding vroeger het resultaat was van een (gestructureerd) creatieproces – is het met social media eerder een startpunt geworden. Dit vereist begrip van en invloed op de manier waarop berichten hun weg vinden, binnen en buiten de organisatie. Even belangrijk is het om te weten wie de invloedrijke personen zijn, om zodoende informatie door de juiste kanalen te kunnen sturen.

3. Omgaan met de informatievloed

Het grote aantal e-mails, tweets, RSS-feeds etc. is onmogelijk om bij te houden. Met het gebruik van tools die deze informatie helpen filteren, zijn we er helaas niet. De moderne leider van een B2B-organisatie heeft de juiste vaardigheden nodig om goed te kunnen reageren op allerlei informatiestromen. Hij moet weten op welke manier en met welke snelheid wel of juist niet gereageerd moet worden op een enorme verscheidenheid aan berichten. Dit heeft alles te maken met online reputatiemanagement.

4. Strategisch omgaan met social media

Bij veel bedrijven in B2B is het enthousiasme voor social media (nog steeds) groter dan de benodigde kennis en kunde. Zonder begeleiding, coördinatie en de genoemde vaardigheden kan dit enthousiasme onbedoelde schade veroorzaken. Dit vereist allereerst leiders met vaardigheden om te onderwijzen. Maar ook om een organisatie te veranderen naar een 'social business'. Dat betekent onder andere het opzetten en definiëren van nieuwe, social media gerelateerde functies binnen de onderneming.

5. Creëren van de juiste infrastructuur

Vooral bedrijven in B2B kennen nog een formele, hiërarchische organisatiestructuur met dito verdeling van verantwoordelijkheid. Daarnaast bestaat een informele – meer horizontale – structuur die altijd al belangrijk is geweest. En deze horizontale structuur wordt versterkt door de adoptie van social media. De integratie van deze verticale en horizontale dimensie vraagt een andere organisatiestructuur dan veel leiders tot nu toe gewend zijn. Een infrastructuur van communicatie moet het vrij delen van informatie aanmoedigen én tegelijkertijd de risico’s van onverantwoordelijk gebruik beperken.

6. Investeren in voorsprong

Het is voor leiders van groot belang om digitale ontwikkelingen op de voet te volgen. Want toekomstige technologische ontwikkelingen bieden ongetwijfeld nieuwe kansen die zij als zodanig moeten herkennen om erop in te kunnen spelen.

Voordelen van social media

Voorlopig bevinden we ons nog aan het begin van een nieuw tijdperk. En de meeste leiders zien social media vooral als tijdelijke hype of hebben geen oog voor de kansen van social media. Verder hebben deze digitale ontwikkelingen nog geen wezenlijke inbreng in de huidige onderwijsprogramma's. Laat staan dat nieuwe vaardigheden al onderdeel uitmaken van leiderschapprogramma's zoals we die nu kennen.

Ronald Deiser vindt dat dit moet veranderen. Social media en leiderschap kunnen én moeten samengaan. En dat ben ik met hem eens. Want bedrijven die social media omarmen, zijn creatiever, sneller en innovatiever. Deze organisaties zijn in staat om talent aan te trekken en kunnen het potentieel van de eigen organisatie veel beter benutten. Ze zullen eerder in staat zijn om nieuwe business modellen te gebruiken en een voorsprong nemen op concurrenten.

Veranderen vraagt een flinke dosis lef. En déze verandering heeft niet alleen invloed op leiders, maar ook op cultuur, structuur en processen. Maar organisaties die tijdig anticiperen (en blijven leren), hebben zeker een mooie toekomst in het digitale tijdperk.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.