Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 manieren om korting te krijgen bij je leverancier

De inkomstenderving die Plus lijdt door een prijzenoorlog met AH, gaat het verhalen op leveranciers. De supermarkt kan een machtspositie uitspelen, die menig mkb'er niet heeft. Hoe kan jíj kortingen afdwingen?

Supermarkt Plus heeft maandag zijn leveranciers gevraagd om ”met creatieve oplossingen te komen”. Leuk, maar het is de vraag hoe bereid leveranciers zijn om met jou mee te denken. Je kan ze echter wel op de juiste gedachten brengen.

1 . Dwing kortingen af door vroeg te betalen

Leveranciers kunnen hun geld soms op korte termijn nodig hebben. Daarom zijn ze bereid om je kortingen te geven. Ook al zijn hun facturen inmiddels al naar jou verstuurd, inclusief vermelding van de betalingsvoorwaarden, dan nog kun je vragen of ze korting willen geven voor een vroege betaling. Spreek bijvoorbeeld af dat je niet 30 dagen maar 10 dagen na oplevering zal betalen. Als je je betaling online kan afhandelen, kun je tot de tiende dag wachten met betalen, mocht dat nodig zijn.

2. Krijg kortingen via loyalty regelingen

Er zijn leveranciers waar je via een abonnement korting kan krijgen. Het kan zo simpel zijn als het tonen van een lidmaatschapskaart of het online invoeren van een abonnementsnummer. Vaak zijn het brancheverenigingen en netwerkclubs die dit soort regelingen hebben getroffen. Kijk eens op de site van deze businessclubs en navigeer naar de servicepagina’s. Ook via andere instellingen kun je soms aan korting komen. Kijk bijvoorbeeld of een van de bestaande betaaldiensten zo’n regeling heeft getroffen met een verzendservice. Meer informatie vind je dikwijls ook op de servicepagina van een leverancier.

3. Koop grotere voorraden in

Veel leveranciers hebben trapsgewijze tariefstellingen met automatische kortingen op grotere volumes. Dat kan door een garantie af te geven over de hoeveelheden die je bestelt. Maar het kan ook zijn dat leveranciers pas korting geven op het moment dat ze de vastgestelde hoeveelheid bij jou daadwerkelijk geleverd hebben.

4 . Onderhandel over kortingen

Kijk of er andere manieren waarop jouw bedrijf kortingen kan afdwingen. Probeer daarvoor meer te weten te komen over mogelijke operationele problemen bij je leverancier. Misschien heeft hij er alle moeite mee om tijdig te leveren. Vraag dan om een korting in ruil voor een langere levertijd. Dat kan de leverancier kosten besparen. Ook kun je overeenkomen dat de leverancier in een voor hem minder drukke periode zijn spullen bij je mag afleveren. Tenminste, als het laagseizoen van deze leverancier niet gelijk loopt met jouw hoogseizoen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Speel leveranciers tegen elkaar uit

Kijk nog eens kritisch naar je lijst met leveranciers. Zitten daar bedrijven tussen met goederen of diensten die je ook bij één van je andere leveranciers kan afnemen? Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je namelijk de leveranciers tegen elkaar uit kan spelen. Geef aan de bewuste leverancier aan dat je erover nadenkt om over te stappen naar een andere bevoorrader, tenzij je korting krijgt. Communiceer dat uiteraard wel op subtiele wijze. Informeer ook de leverancier waar je misschien op wil overstappen: jouw overwegingen leiden er misschien toe dat hij je met een korting over de streep wil trekken.

6. Abonneer je op de nieuwsbrieven van leveranciers

We weten het, je krijgt al genoeg nieuwsbrieven binnen. Maar deze kun je snel scannen en levert je misschien geld op. Er zijn namelijk genoeg partijen die eens in de tijd kortingen op hun leveringen geven. Je kunt dat alleen goed in de gaten houden als je de informatiestromen bijhoudt.