Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor het beheer van LinkedIn-groepen

Er zijn op Linkedin inmiddels meer dan 50.000 Nederlandstalige groepen. Helaas wordt niet iedere LinkedIn-groep op een goede manier beheerd. Sterker nog: vermoedelijk heeft 90 procent van de Group Owners daar niet goed over nagedacht.


En dat komt de kwaliteit niet ten goede: leden zien te veel informatie die ze niet relevant vinden en ervaren een information overload. De kans is dus groot dat leden niet participeren en de groep negeren of zelfs verlaten. Daarom tips voor het beheer en de ontwikkeling van bestaande en nieuwe LinkedIn-groepen.

1. Bepaal het doel en de doelgroep

Hoe specifieker het doel, hoe beter de (nieuwe) leden de groep zullen waarderen en hoe groter de kans op participatie. Het delen van kennis is de meest voorkomende reden waarom een groep wordt opgericht. Grofweg kan daarin onderscheid gemaakt worden tussen kennis deling binnen een vakgebied, organisatie of regio. Daarnaast zijn er ook meer specifieke doeleinden mogelijk (of een combinatie daarvan):

  • Het uitwisselen van leads
  • Kennisuitwisseling binnen een project
  • Productinnovatie en -optimalisatie
  • Het werven van nieuw personeel
  • Follow-up van een initiatief zoals een event
  • Promotie van een product of dienst
  • Klantenbinding

Afhankelijk van het doel kan de doelgroep bestaan uit: collega’s, vrijwilligers, klanten, leveranciers, partners, vakgenoten, studiegenoten en mensen uit dezelfde regio.

2. Toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen

Zeker bij nieuwe groepen moet de Group Owner de eerste maanden de toegevoegde waarde laten zien: wat is het voordeel voor de (beoogde) groepsleden? Denk hierbij aan unieke content zoals productinformatie, LinkedIn promoties of discussies over specifieke onderwerpen. Als het onderscheidend vermogen onvoldoende is, zullen members de groep minder intensief volgen en misschien zelfs verlaten.

3. Activeren en cultiveren van de community

Dit is een kwestie van een lange adem. Bedenk dat slechts 10 procent van de internet gebruikers in meer of mindere mate actief participeert. Het overgrote deel – lurkers genoemd – consumeert slechts de aangeboden informatie. Het activeren en cultiveren van een LinkedIn-community kunt u vergelijken met het proces in de akkerbouw: bewerken, zaaien, onderhouden en oogsten. Enkele tips om leven in de brouwerij te krijgen én te houden:

  • Maak voor uzelf een kalender met onderwerpen waarover u wilt communiceren
  • Start (uitdagende) discussies om reacties uit te lokken
  • Publiceer unieke content en verspreid deze alleen via de groep
  • Vraag de leden in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn
  • Leg een relatie tussen offline gebeurtenissen en de groep

4. Kwaliteit versus kwantiteit

Ik zie steeds vaker dat de groei van een LinkedIn-groep actief wordt gestimuleerd. Dit is prima zolang de waarde voor de doelgroep gehandhaafd blijft. Maar men schiet het doel voorbij zodra de kwantiteit een doel op zichzelf dreigt te worden. In dat geval wordt de binding met de Linkedin groep steeds zwakker. Dit zie ik bijvoorbeeld ontstaan bij groepen als ‘Frankwatching’ (7.200 leden) en ‘Sales & Marketing Professionals Netherlands’ (15.891 leden). Tips om de kwaliteit van (grote) groepen te borgen:

  • Communiceer het doel en handhaaf duidelijke regels (Group Rules)
  • Heet nieuwe leden welkom en wijs op het doel en de regels (Templates)
  • Maak een bewuste keuze tussen open en gesloten groepen
  • Zoek Group Managers voor ondersteuning bij het beheer
  • Verwijder gedateerde Discussies en Vacatures
  • Maak gebruik van subgroepen

5. Promotie van een LinkedIn-groep

Er zijn verschillende manieren om een groep te promoten. Houd daarbij wel punt 4 voor ogen en laat de omvang van een LinkedIn-groep nooit de belangrijkste drijfveer zijn. Want op die manier wordt een LinkedIn-groep nooit echt geadopteerd en is de binding erg zwak.

Promotie van Linkedin groepen is onder meer mogelijk via:

  • E-mail nieuwsbrieven
  • Websites
  • Presentaties
  • QR codes
  • Evenementen
  • Social Media

Meer over LinkedIn:


Over de auteur: Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl

>> LinkedIn MT Mediagroep