Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 regels voor een sterk team

Hoe groter je teams, hoe moeilijker het wordt om soepel samen te werken. Samenwerkexpert Leigh Thompson stelt 5 regels voor een sterk team.

Een topteam samenstellen in 10 stappen
Foto: Getty Images

1. Nodig niet iedereen uit

Volgens Thompson zijn teams al snel te groot en lijken de verschillende leden te veel op elkaar. Bedenk je bij ieder persoon die in een team plaats neemt af: heb ik deze persoon de hele tijd nodig of slechts een gedeelte van de tijd? Wanneer dat laatste het geval is dan kun je deze persoon ook alleen uitnodigen voor de vergaderingen waarbij zijn of haar specifieke kennis van belang is.

Een team dat samen één taak heeft is geen voetbalelftal. Een groep van medewerkers die veel overeenstemming hebben maakt het niet succesvoller. Beter nog, om je team creatiever te maken, blijkt uit onderzoek van Thompson, is het beter om minimaal één iemand ertussen te zetten die totaal afwijkt van de rest. Werkt deze groep mensen al een tijdje samen? Dan verhoogt de truc van een persoon vervangen eveneens om meer out of the box te denken.

2. Stel regels vast

Het oude adagium dat minder regels beter is voor de creativiteit is totale onzin volgens de managementdeskundige. De afwezigheid aan regels leidt volgens Thompson tot een afwachtendheid bij veel teamleden. Laat waar mogelijk de mensen in je team wel zelf de regels opstellen, zo creëer je effectiviteit en cohesie tussen je teamleden.

3. Deel je grootste fouten

In een onderzoek liet Thompson teams van medewerkers danwel de hoogte- danwel de dieptepunten van de afzonderlijke leden bespreken. Wat bleek? De teams die het hadden over de momenten waar de leden het schaamrood van op hun kaken kregen bleken effectiever en creatiever.

4. Gebruik speed storming

Oké, waarschijnlijk heb je nog nooit van speed storming gehoord. Het is een mix van speeddaten en brainstormen: laat je mensen in korte één-op-één gesprekken brainstormen met elkaar. Zo komen er sneller ideeën naar voren, het onderdeel van vergaderen dat bij de meeste bedrijven het langste duurt. En daarmee kan de tijd dat je met z’n allen in een ruimte zit om na te denken dus omlaag.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Juich menigsverschillen toe

Een team dat bij iedere beslissing unaniem eens is, daar heb je op den duur niets aan. De beste ideeën worden meer dan eens verzwegen om de sfeer zin het team maar goed te houden, zo blijkt uit onderzoek. Zorg dat juist die gedachtespinsels op tafel komen en medewerkers het met elkaar oneens kunnen zijn. Zo lang dat ‘oneens zijn’ zich tenminste bezig houdt met de plannen en de meningsverschillen niet op de persoon worden.

Dit artikel verscheen eerder op Sprout