Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

5 kersverse inzichten over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Je leest nu: 5 kersverse inzichten over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Is MVO anno 2015 nog echt nodig? Jazeker, blijkt uit een kersvers onderzoek van de 1%-club onder 20 grote Nederlandse bedrijven. 

En de wens tot maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen omdat consumenten een voorkeur zouden hebben voor bedrijven die zich fatsoenlijk gedragen (volgens een onderzoek van Cone Communications & Echo Research) of vanwege druk vanuit de overheid. Het gaat vooral ook om de betrokkenheid die het kweekt onder werknemers en de verhoogde productiviteit die daarmee gepaard gaat. Het is een belangrijke tool om de juiste mensen binnen te halen en vervolgens ook binnen te houden, zo meldt het rapport waaraan 20 grote bedrijven in Nederland meewerkten, waaronder ABN Amro, Friesland Campina, EY, BAM, Aegon, KPMG, Accenture en Van Lanschot Bankiers.

De belangrijkste inzichten op een rij.

#1. Werknemers willen het zelf

De druk om verantwoord te ondernemen komt steeds meer uit de werknemers zelf. Zo bleek uit een enquête onder de werknemers van Booking.com dat maar liefst 84% van de mensen zeer geïnteresseerd is in deel te nemen aan gezond-ondernemen-activiteiten. Het zouden vooral de Millennials zijn die een dergelijk beleid zo belangrijk vinden. Uit een onderzoek van IBM uit 2008 bleek dat voor meer dan 50% van de Millennials het MVO-beleid medebepalend is bij de keuze van een bedrijf om voor te werken. 44% wil niet eens werken voor een bedrijf met een slechte reputatie op het gebied van MVO. Daarnaast zijn het ook de 55-plussers die het belangrijk vinden om te werken voor een organisatie die zich gedraagt.

#2. Maak MVO logisch onderdeel van de strategie

Wat moet je als bedrijf dan zoal doen? ’Je moet laten zien dat je betrokken bent bij de samenleving’, zegt Dirk van den Bogaart, reputatiemanager bij Wehkamp. ‘Bij ons gaat dat bijvoorbeeld over verantwoorde productie, het terugbrengen van onze CO2-uitstoot in de logistiek, maar ook om de privacy van onze klanten die online bij ons kopen.’

Kies je toch voor een goed doel dan moet het wel een logisch onderdeel vormen van het strategische beleid. Zo zet Aegon haar mensen in voor goede doelen zodat ze hun financiële bewustzijn kunnen vergroten, Menzis kies graag voor projecten binnen de zorg. Arcadis vloog na de storm op Haïti mensen in om kennis te delen over bijvoorbeeld afvalproblematiek en de aanleg van riolering en sanitatie. Ook organiseert het bedrijf jaarlijks de kunst & techniekcompetitie Artcadia op middelbare scholen om zo hun expertise en enthousiasme op leerlingen over te brengen. ‘Zo’n MVO-activiteit vormt een integraal onderdeel van onze duurzame groeistrategie,’ zegt Niels van Geenhuizen, Program Manager Sustainability bij Arcadis. ‘Zo hopen we dat meer leerlingen voor techniek kiezen.’

#3. MVO helpt de betrokkenheid vooruit

Maar liefst 81% van de Nederlandse werknemers is zeer tevreden, zo bleek uit een onderzoek onder 400.000 werknemers dit jaar van Effectory. Maar dat betekent nog niet dat ze zich ook betrokken voelen. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat slechts 38% van de Nederlandse werknemers zich bevlogen en betrokken voelt. Een tevreden werknemer kan prima de hele dag zitten niksen. Het zijn de betrokken medewerkers die je wilt hebben om de productiviteit te verhogen. Zo bleek uit het corporate responsibility rapport van PWC uit 2014 dat een hoge medewerkersbetrokkenheid leidt tot een toename in productiviteit, klanttevredenheid, loyaliteit en omzetgroei. 

Een MVO-beleid zou kunnen helpen om de betrokkenheid te vergroten, zo blijkt. Neem het nieuwe Corporate Social Responsibility Engagement-programma van Booking.com, Booking Cares. Werknemers kunnen hierbij hun eigen projecten starten zolang het maar valt binnen de thema’s duurzaam toerisme, milieu en cultureel erfgoed. ‘Zo kwam een medewerker met het voorstel om een hotel in Wenen te helpen dat wordt gerund door asielzoekers’, zegt Booking Cares-manager Marianne Gybels. ‘Onze mensen hebben geholpen met klussen en tweedehands meubelen inzamelen.’

Een jaar na lancering heeft 80% van de werknemers zich al ingeschreven voor Booking Cares en zijn wereldwijd 283 projecten gestart.

#4. Persoonlijke verhalen werken beter

Is er een MVO-beleid uitgerold met allerlei activiteiten, dan moet dit ook nog gecommuniceerd worden naar de werknemers. Naast de officiële informatiekanalen werkt dit het beste door de persoonlijke verhalen van werknemers die reeds hebben deelgenomen. 'Je hebt het liefst dat mensen pesoonlijk worden aangesproken', zegt Van Geenhuizen. 'Dat kan door een leidinggevende, een collega of iemand anders in zijn nabijheid. Dat doet iets met mensen, los van intrinsieke eigen motivatie.’

#5. Betrek de ‘involve me’-generatie

Voor de opkomende generatie hoeft het MVO-beleid ook niet als hapklare brok te worden gepresenteerd. Deze ‘involve me’-generatie wil juist graag zelf actief ideeën, en vervolgens tijd en kennis aandragen. Veel voorkomende MVO-vormen zijn lokale partnerschappen zodat het bedrijf iets kan teruggeven aan de buurt waar het zich bevindt of bijvoorbeeld door les te geven op scholen. Leuk voor de werknemers, en leuk voor de kinderen die zo een indruk krijgen van hoe het is om te werken in bijvoorbeeld financiën of een technisch beroep. 

Ook het opzetten van crowdfundingtrajecten is populair. ‘Die projecten hebben het meeste impact als het gaat om het steunen van een collega of een familielid van een collega’, zegt William van Niekerk, directeur Corporate Social Responsibility bij de Koninklijke BAM Groep. ‘Mensen doen enthousiast mee omdat ze iemand persoonlijk kennen. Het succes is tweeledig: er wordt veel geld opgehaald en het vergroot de saamhorigheid van de medewerkers en daarmee de medewerkersbetrokkenheid.’

Voor het slagen van MVO is het wel belangrijk dat het helder is dat ook het topmanagement de projecten zichtbaar steunt en het vooral niet alleen maar een speeltje is van de communicatieafdeling.

Meer over MVO: