Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

4 redenen waarom we zelfs onze wijn online gaan kopen

Nederlanders zijn nog niet zo geneigd hun wijn online te kopen. Maar dat gaat veranderen, laten deze 4 inzichten zien.

Online wijn bestellen gaat een grote vlucht nemen, zo wordt voorspeld. 4 inzichten die die voorspelling ondersteunen

#1. We zijn echte thuisdrinkers

Enkele jaren gelden zette Puck Voorneveld het nog eens netjes op een rijtje in haar onderzoeksrapport, dat ze schreef in samenwerking met LFE en ABN AMRO, over het potentieel voor retail wijnmerken in de Nederlandse horecaindustrie. We consumeren maar liefst 70 procent van onze wijnen thuis en 30 procent wordt gedronken in het zogeheten ‘out-of-home-segment’.

Hoewel de verhoogde accijns waarschijnlijk zorgde voor een dipje in de wijnconsumptie wordt verwacht dat dit de komende jaren gaat toenemen. De consument zou vooral bewuster kiezen voor wijnen uit het hogere prijssegment, oftewel boven de 10 euro. Op het moment bedraagt gemiddelde prijs die Nederlanders uitgeven aan bij voorkeur rode wijn overigens 3,50 euro. En die wijn koopt 66 procent vooral dus in de supermarkt, gevolgd door 22 procent bij de wijnspeciaalzaak dan wel slijterij. Nog eens 5 procent koopt online en 5 procent nuttigt zijn wijn buitenshuis, vooral in de horeca. Daar liggen dus kansen voor e-commerce.

#2. Er is groeiende interesse voor wijnkennis

Inkomen speelt natuurlijk een rol bij dit aankoopgedrag. Mensen met een modaal inkomen of minder, zouden volgens het onderzoek van Voorneveld voor 80 procent zijn wijn kopen in de supermarkt, terwijl voor bovenmodaal dit 56 procent is. Ook wijnkennis speelt een rol. Van de mensen die over meer wijnkennis beschikken koopt 60 procent zijn waar in de wijnspeciaalzaak of op het internet.

Van alle Nederlanders geeft 51 procent aan graag wijn te drinken en enigszins verstand van wijn te hebben. De groeiende interesse voor bijvoorbeeld apps als Vivino helpt daar ook bij. Je drinkt een lekkere wijn, scant het label, weet meteen meer over de wijn én waar deze voor de beste prijs te koop is.

#3. In Engeland kan het ook

Landen waar de online verkoop van wijn sneller groeit dan bijvoorbeeld in Nederland zijn onder meer Groot-Brittanië, Duitsland, China en Japan. In Nederland vinden we wijn waarschijnlijk een te emotioneel product om online te kopen. Bovendien houden wij er niet erg van om ook nog verzendkosten te betalen, zeker gezien van de gemiddelde prijs die we voor een fles wijn betalen.

Maar mensen die eenmaal gewend zijn, blijken het gemak van online bestellen toch groot te vinden. Geen gezeul, maar gewoon thuis afgeleverd. In Engeland lijkt de consument zich aardig over de bezwaren heen te zetten. Daar bestelt zo’n 15 procent online en die markt groeit snel. Antonia Branston, analyst bij Euromonitor in Londen legt de voorsprong van de UK op dit gebied eenvoudig uit uit als ‘Niet alleen houden we in de UK van wijn, maar we houden ook erg van het internet.’ Dat laten wij ons als Nederlanders toch niet zomaar zeggen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. De millennials komen eraan!

Natuurlijk, de millennials komen eraan. En die millennials, zo voorspelt Rabobank’s Global Wine Quarterly, houden wel van een glaasje. Millennials zijn een groeiende groep kritische wijndrinkers, die het gemak van het internet waarderen. ‘Het is overduidelijk dat het aandeel van e-commerce binnen de wijnhandel alleen maar zal blijven groeien’, zo verklaart het Rabobankrapport, ‘gedreven door de vraag van de consument.’

De online concurrentie dwingt de wijnwebwinkels wel beter, duidelijker en leuker te zijn en vooral ook social media slim in te zetten. Hoe belangrijk de online route naar de wijndrinkende consument is, werd al uiteen gezet in een studie van Bordeaux’s Kedge Business School die aangaf dat wereldwijd de online wijnverkoop in 2015 al 600 procent hoger was dan in 2006, en dat de online verkoop zo’n 6 miljard euro toevoegt aan de industrie. Gregory Bressolles, hoogleraar marketing en hoofdauteur van de studie merkt op dat ‘de online wijnmarkt nu helemaal gedreven gaat worden door de consument en niet door de wijnaanbieders.’