Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 dingen die van u géén manager maken

Bij het werven van een nieuwe manager kunt u beter niet over één nacht ijs gaan, aldus loopbaanexpert Anna Ranieri.

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook bij het werven van nieuwe managers, stelt Ranieri in een opiniestuk in de Harvard Business Review. Elk bedrijf is op zoek naar goed managementtalent, in de eigen gelederen of daarbuiten. Maar hoe vindt je iemand die mensen kan leiden en inspireren, een budget kan beheren en een netwerkdier is? En vanaf dag één graag.

Maar hoe maak je de juiste schifting in de kandidaten voor een nieuwe managementfunctie. Recruitmentexperts zijn er eigenlijk vrij helder in. Zodra iemand de volgende taken uitvoert, bent u geen manager:

  1. Taken uitvoeren die gedelegeerd moeten worden aan de medewerkers
  2. Het tóch uitvoeren van gedelegeerde taken omdat zij denken dat ze het beter kunnen
  3. Het niet juist of onvolledig informeren van het hogere management
  4. Micromanagen zodat medewerkers zich niet volledig kunnen ontplooien.

Checklist bij werving

Houd het bovenstaande in uw achterhoofd en stel dan een aantal basisvragen.

  • Heeft iemand management – of leiderschapservaring buiten hun werk opgedaan? Heeft hij of zij een sportteam (be)geleid, een schoolblad gerund of een team van vrijwilligers aangestuurd?
  • Hoe staat het met empathisch vermogen en zelfkennis van deze persoon?
  • Is degene geneigd tot micromanagement, juist omdat hij veel kennis heeft van het werk?
  • Is degene emotioneel intelligent?
  • De 'big' picture. Heeft hij of zij het vermogen om 'over' haar huidige werk en functie te kijken met een visie op de toekomst?
  • Heeft hij notie genomen van de organisatiecultuur? Wat voor professionals werken hier? Wat zijn de beperkingen in het werk?

Bij een interne kandidaat heeft u de kans om collega's om feedback te vragen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Heeft degene aan zijn emphatie/zelfkennis gewerkt?
  • Heeft hij een groep mensen buiten het werk gemanaged?
  • Welke medewerkers hebben zijn of haar managementstijl en – skills al ervaren?
  • Is degene goed voorbereiden op zijn of haar nieuwe rol?
  • Hoe zijn de sociale vaardigheden ontwikkeld?
  • Kan degene een evenwicht brengen tussen de dagelijkse 'targets' en de grotere doelen?


Dus, conclusie: luister, observeer, stel vragen, bespreek het potentieel van de kandidaat met anderen. En neem een besluit over uw juiste manager.

Foto: Adobe Stock