Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips om de eigen supplychain continu te maximaliseren

Niet jouw eigen kracht, maar die van je keten wordt steeds vaker gezien als hét middel om je te onderscheiden. Daarom: 3 tips om de keten nóg verder te verbeteren.

Het besef dat de supplychain meer is dan alleen een middel om producten naar de klant te krijgen, dringt in steeds meer bedrijven door. De keten is ook de vertaling van de bedrijfsstrategie naar dagelijkse activiteiten binnen en buiten het bedrijf. Uiteindelijk is het de hele supplychain die bepaalt of klanten tevreden of teleurgesteld zijn.

Schakelen tussen recepten

Organisaties die zo denken, gebruiken meestal wel een bredere definitie van 'de keten', waarbij aspecten als planning, informatiedeling en toegevoegde waarde een minstens zo belangrijke rol spelen als de logistiek alleen. Zo is er een leverancier van schoonmaakmiddelen die verschillende recepten en supplychains heeft voor zijn producten. Afhankelijk van de prijs van de ingrediënten schakelt het tussen deze recepten en toeleveranciers, waardoor het zich kan indekken tegen prijsschommelingen van grondstoffen.

Concurreren op snelheid

Ander voorbeeld: de online retailbranche, waar de verwachtingen van klanten op het gebied van beschikbaarheid en levertijd steeds hoger worden. In China kunnen de twee belangrijkste online retailers hun producten binnen een paar uur aan klanten in de grote steden leveren. Snelheid is een concurrerende noodzaak geworden, omdat klanten steeds vaker hetzelfde artikel in meerdere webshops bestellen en vervolgens alleen het artikel dat het eerste wordt geleverd houden, en de rest terugsturen.

3 adviezen

Het is dus cruciaal om de keten te optimaliseren om zo een concurrerend voordeel te verkrijgen. Met deze 3 adviezen kunnen managers het potentieel van hun eigen supplychain maximaliseren.

#1. Wat is de beste supplychain voor jou?

  • Zorg ervoor dat de supplychain de belangrijkste elementen van de bedrijfsstrategie ondersteunt. Het maakt niet uit of het dat superieure service, productinnovatie of de beheersing van kosten is.
  • Zet verschillende managers uit je organisatie bij elkaar om ze de keten te laten definiëren die voor jouw bedrijf het beste werkt. Zorg ervoor dat zij de data krijgen die je organisatie nodig heeft. Marketing kan vertellen wat klanten het meest waarderen aan de service, hoe de wensen en eisen van klanten veranderen en hoe jouw organisatie zich onderscheidt van de concurrentie.
  • De commerciële mensen kunnen aangeven welke klanten de kosten van de hoogste dienstverlening rechtvaardigen en welke klanten prima bediend kunnen worden met een standaard aanpak.

#2. Vorm de silo’s om tot een integrale keten

De tijd dat de supplychain in silo’s werd beheerd is voorbij. Dankzij geavanceerde data-analyse kunnen bedrijven de keten van begin tot eind beheren. Voor sommige industrieën, zoals retail, kan dat al vrijwel realtime. Hoe?

  • Wijs een leider aan die verantwoordelijk is voor de prestaties van de hele keten. Hij/zij gaat werken aan aan verbeteringstrajecten tussen diverse ketensilo’s en traditionele afdelingen zoals marketing, productie en inkoop.
  • Zorg er ook voor dat de supplychainorganisatie operationele excellentie combineert met sterke analytische mogelijkheden en een op data gebaseerde, cross-functionele besluitvorming.
  • Creëer analyseteams om besluitvorming te ondersteunen en spoor verborgen risico’s en kansen in ongestructureerde data op. Zorg ervoor dat de IT-afdeling deze teams ondersteunt met handige applicaties en platformen die samenwerking mogelijk maken.

#3. Stel prestatienormen voor de hele organisatie

Beloon het werken op een manier die zowel de meeste waarde oplevert als de grootste risico’s afschermt. Reken daarvoor met meer dan de traditionele cijfers over kosten, dienstverlening en kapitaal. De juiste KPI’s hangen sterk af van de behoefte van het bedrijf, het product en het marktsegment. Daarbij zijn de kosten van productie voor partijen in de waardeketen, de stabiliteit in de levering van cruciale producten, wendbaarheid in volatiele markten met wisselende vraag, en uitblinken in het introduceren van nieuwe producten essentieel.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voortdurend proces

Het optimaliseren van de supplychain is een proces dat nooit stopt. Zelfs de beste bedrijven blijven hun keten ontwikkelen en optimaliseren, ook als zij al een leidende positie op de markt hebben veroverd. Door de supplychain continu tegen het licht te houden en te verbeteren, zijn ze in staat om risico’s te beheersen en kunnen ze inspringen op economische en technische veranderingen en wijzigingen in de markt. Bovendien kunnen ze nieuwe kansen effectiever benutten dan hun concurrenten.

Dit artikel is onderdeel van het dossier 'Effectief ondernemen' op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Ctac. Ctac combineert technologische expertise met diepgaande businesskennis van branches en bedrijfsprocessen.