Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 manieren om betere keuzes te maken

Keuzes maken is een belangrijk onderdeel van het werk van een manager. Maar je kunt niet altijd de juiste beslissing nemen. Drie tips om de kans op de goede beslissing zo groot mogelijk te maken.

Keuzes maken is een belangrijk onderdeel van het werk van een manager. Maar je kunt niet altijd de juiste beslissing nemen. Drie tips om de kans op de goede beslissing zo groot mogelijk te maken.
Foto: Getty

Als manager moet je de hele dag beslissingen maken, ook als je de gevolgen van je keuze nog niet helemaal kunt overzien. HBR schrijft dat twee elementen belangrijk zijn bij het maken van keuzes: welke keuze welk gevolg teweeg brengt en hoe wenselijk die gevolgen dan zijn. Bij besluitvorming zijn dus voorspelling van en oordeelvorming over het gevolg belangrijk. Hoe word je daar beter in? 3 tips.

#1. Wees minder zeker van je zaak

Overmoed komt veel voor en heeft een negatieve invloed op het keuzeproces. Het is juist waardevol om wat minder zeker te zijn van je zaak. Zo kun je met meer afstand kijken naar je eigen besluitvorming. Is B wel het gevolg van A? En welk gevolg zou beter zijn: B, C of D? Je kunt proberen om je zelfvertrouwen te laten afhangen van hoe zeker je bent over de uitkomst. Je kunt niet altijd gelijk hebben, soms is minder zelfvertrouwen dus beter. Overmoed komt trouwens vaak voor bij mannen, welgestelden en experts. Het is afhankelijk van een aantal factoren, zoals cultuur en persoonlijkheid.

#2. Controleer het track-record

Veel vragen stellen voor je tot een keuze komt is altijd slim. Maar vooral het antwoord op de vraag ‘hoe vaak gebeurt dit meestal?’ is goed om te achterhalen. Mensen hebben namelijk de neiging om dingen positiever in te schatten dan in werkelijkheid zo is. Een voorbeeld: psycholoog en auteur Daniel Kahneman was bezig om samen met twee coauteurs een boek te schrijven over rationaliteit. Alle drie gaven ze aan wanneer ze dachten het eerste concept af te hebben. Ze schatten in tussen anderhalf en twee en een half jaar. Een van de coauteurs had al ervaring met boekenprojecten. Kahneman vroeg het hoe lang een eerste conceptversie normaal gesproken duurt. Zijn coauteur antwoordde dat 40 procent het boek nooit had afgemaakt en de overige 60 procent er meestal langer over deed dan zeven jaar.

De vraag ‘hoe vaak gebeurt dit meestal?’ is in veel situaties waardevol om te stellen. Denk je erover een ander bedrijf over te nemen? Vraag je dan eerst af: ‘Hoe vaak wordt de waarde van de koper vergroot bij een overname?’ Als je een startup wilt beginnen, check dan eerst hoe vaak eerdere startups slaagden of faalden. Zo kun je je beter voorbereiden op de uitkomst van je keuze, ook wanneer die anders is dan je had verwacht.

#3. Houd rekening met de risico’s

Deze tip kost wat meer tijd dan de eerste twee. Onderzoek toont aan dat een basistraining in kansberekening mensen al betere voorspellers maakt. Daarnaast leer je om bepaalde standaard vooroordelen te vermijden in je keuzeproces. Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je ook de eerste twee tips beter toepassen. Je kent de risico’s beter en kunt de uitkomsten van je keuze met meer zekerheid voorspellen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als je gaat oefenen met de tips kun je uiteindelijk snellere en betere keuzes maken. Pas op dat je niet overmoedig wordt in keuzes maken. Afstand nemen van je zekerheid is juist onderdeel van het proces.

Lees het volledige artikel op HBR.