Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

2010: Joris Toonders, Yonego

ROI is niet altijd saai en berekenend. “We werken alleen voor bedrijven waarbij we kunnen laten zien wat zij er concreet op verdienen.”

2010: Joris Toonders, Yonego
Je leest nu: 2010: Joris Toonders, Yonego

 

Wat zijn je plannen voor 2010?

In 2010 wil ik Yonego weer flink laten uitgroeien met onze ROI-gedreven onlinemarketingaanpak. We hebben een fantastisch goed jaar achter de rug met een team en groep ambitieuze klanten waar ik trots op ben. Komend jaar werken we verder aan onze technologie, wil ik in België een partij van naam zijn en bereiden we ons voor op verdere internationalisatie. Persoonlijk blijf ik lekker ondernemen. Nieuwe ideeën bedenken, in de markt zetten en kansen pakken als ik ze zie. Ik zet mijn plannen niet voor een heel jaar vast. Ik vind het fantastisch om gewoon snel keuzes te maken en te schakelen, ben ondernemer en heb dus op dagelijkse basis weer nieuwe plannen. Het bedrijf is inmiddels zo ingericht dat we deze plannen in snel tempo kunnen vertalen naar actie.

 

Wat heb je geleerd in 2009?

Heel veel. Ik leer iedere dag van collega’s, andere ondernemers en de dingen ik mee bezig ben. Het afgelopen jaar heb ik vooral veel geleerd op organisatorisch vlak. Ik heb me verder verdiept in bedrijfsprocessen, het definiëren van kwaliteitsrichtlijnen en het uitbouwen van een bedrijf dat op zichzelf kan draaien. Een bedrijf is net een kind op de fiets. In het begin heeft het zijwieltjes nodig, vervolgens ga je er naast lopen en houd je het vast. Uiteindelijk kan het zelfstandig fietsen zonder dat het afhankelijk is van jou. Dat is mijn doel met Yonego, want dat is puur ondernemerschap.

 

Wat is jouw woord van 2009?

Zonder na te denken: ROI. We hebben er voor gekozen om enkel en alleen nog te werken voor bedrijven waarbij de ROI uit online marketing keihard kan worden gemeten. We geloven in onze aanpak en willen klanten graag laten zien wat zij er concreet op verdienen. Alleen wanneer we dat kunnen meten, komt onze aanpak van meten, testen én verbeteren optimaal tot zijn recht. Dat is een goede strategische keuze geweest.

 

Hoe hard heeft de (krediet)crisis je onderneming geraakt?

Onderaan de streep helemaal niet. De omzet en winst van het bedrijf zijn wederom sterk toegenomen. Ik stuur en optimaliseer liever factoren waar ik persoonlijk invloed op kan uitoefenen. Op de kredietcrisis heb ik geen invloed, dus waak ik ervoor om dat als argument aan te halen voor welke situatie dan ook. Mijn energie en enthousiasme haal ik uit al die dingen die we kunnen verbeteren en waar we zelf invloed op hebben. Voor ondernemers met daadkracht en visie is de crisis een enorme kans om hun doelen te bereiken.

 

Lees ook het artikel dat Joris Toonders schreef voor FrankWatching over trends voor 2010 in zoekmachinemarketing.