Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

20 Nieuwkomers van 2005

Land Rover Discovery

Sinds zijn lancering in 1989 is de Land Rover Discovery nauwelijks veranderd. Tot nu toe dan, want aan de nieuwe ‘Disco’ is geen schroef meer hetzelfde. Alle tussenstappen waarin een normaal automodel in vijftien jaar evolueert, werden overgeslagen. Zo nam de 4×4 in één klap 36 centimeter toe in lengte en werd het traditionele ladderchassis vaarwel gezegd, ten gunste van een in de carrosserie geïntegreerd onderstel. Logisch, want de explosief toegenomen suv-concurrentie heeft ook bepaald niet stilgezeten. De nieuwe Discovery zet weer maatstaven op en naast de weg, én in de prijslijsten. Was zijn voorganger er nog vanaf zo’n 41.000 euro; de nieuwe prijs ligt rond de 55.000 euro.
Debuut april 2004
In de showroom januari 2005
Motoren V8 benzine, 4.4 liter; V6 diesel, 2.7 liter
Vermogen 300-190 pk
Topsnelheid 195-180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,6-11,5 seconden
Vanafprijs 54.600 euro

Peugeot 1007

De voordelen van schuifdeuren in een auto liggen voor de hand: achterpassagiers hoeven bijvoorbeeld geen yogameester te zijn om uit de auto te klauteren als deze in een krap parkeerplaatsje staat. Eerst waren ze voorbehouden aan bedrijfsbusjes, daarna kwamen de familieauto’s met plaats voor een overbevolkt gezin en nu is daar de Peugeot 1007. Niet langer dan 3 meter 73 en met een elektrisch te bedienen schuifdeur aan beide kanten. Een andere leuke gimmick is de mogelijkheid om de kleuren van de interieurstof en allerhande panelen in het interieur te veranderen. Zo zijn de stoelen voorzien van afritsbare bekleding die eenvoudig om te wisselen is.
Debuut juni 2004
In de showroom voorjaar 2005
Motoren viercilinder benzine, 1.4-1.6 liter; viercilinder diesel, 1.4 liter
Vermogen 70-110 pk
Specificaties en prijs n.n.b.

Volvo C30

Eindelijk krijgt Volvo er een nieuw klein model bij. Niet zoals in de jaren zeventig een met Volvo-logo’s uitgeruste DAF, maar een eigen model gebaseerd op het onderste van de S40. Ook de motoren van dat model kun
nen we straks onder de kap aantreffen en dat is beslist geen slecht nieuws, want de S40 is een technische voltreffer. Verkooptechnisch is het dan ook een doorslaand succes, vooral op de zakelijke markt. De C30 zal een stationachtig uiterlijk krijgen dat herinneringen oproept aan de in Nederland ontworpen en gebouwde 480.
Debuut februari 2005
In de showroom 2006
Motoren vier- en vijfcilinders
Specificaties en prijs n.n.b.

Alfa Romeo Brera

Het is een groot gemis: Alfa Romeo is op de AutoRAI niét met een officiële stand vertegenwoordigd. Zustermerken Fiat en Lancia evenmin, overigens. De reden is eenvoudig: geld. De Fiat-groep, waartoe ook Alfa behoort, heeft van dat laatste structureel te weinig en dus schiet een relatief onbelangrijke autoshow als deze erbij in. Maar op die van Genève in maart zullen de Italianen niet ontbreken. Sterker nog: Alfa Romeo heeft aangekondigd in Zwitserland de langverwachte Brera officieel te onthullen. Een plaatje van een auto, gebaseerd op de vernieuwde Alfa 156, die we later dit jaar kunnen verwachten. In eerste instantie komt hij met twee benzine- en één dieselmotor, met vierwielaandrijving als optie. Opmerkelijk is het glazen dak dat voor een ruimtelijk gevoel moet zorgen. Nog niet ruimtelijk genoeg? Dan is er altijd nog de cabrioletuitvoering.
Debuut maart 2005
In de showroom eind 2005
Motoren viercilinder benzine, 2.2 liter; V6 benzine, 3.2 liter; viercilinder diesel, 2.4 liter
Vermogen 185-260 pk
Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
Vanafprijs n.n.b.

BMW 3-serie

De 3-serie mag bij ons dan negen van de tien keer bestuurd worden door een – zowel letterlijk als figuurlijk – net iets te snelle yup, als je er ooit in hebt gereden weet je waarom. Deze BMW nadert de perfectie en is sportief bovendien. Daarom is het kundig dat ze het in Beieren elke keer weer flikken een verbeterde versie van de modellen neer te zetten. Ook in het geval van de nieuwe 3-serie lijkt het weer te lukken. Als we de eerste gegevens er op naslaan althans. Hij is er met drie benzinemotoren en een diesel die stuk voor stuk aanmerkelijk meer vermogen krijgen dan hun voorgangers. Bovendien wordt BMW’s middenklasser lichter, met dank aan de royale toepassing van magnesium. Kanttekening: dat metaal weegt dertig procent minder dan aluminium, maar kost al gauw honderd procent meer.
Debuut maart 2005
In de showroom maart 2005
Motoren vier- en zescilinders, diesel en benzine
Vermogen 163-258 pk
Topsnelheid 220-250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,3-9,0 seconden
Vanafprijs 33.200 euro

Mercedes M-klasse

De M-klasse van Mercedes is het favoriete vervoersmiddel onder topvoetballers. Uit Brits onderzoek bleek vorig jaar dat maar liefst vijfentwintig spelers in zo’n auto rijden. Onder hen Ruud van Nistelrooy (Manchester United) en Freddie Ljundberg (Arsenal). Volgend jaar zullen zij hun auto’s massaal inruilen want na zeven succesvolle jaren dient zich een opvolger voor deze robuuste Mercedes aan. De nieuwe M-klasse groeit vijftien centimeter en komt deze zomer met twee benzine- en twee dieselmotoren die minstens zes cilinders tot hun beschikking hebben. Naast een keur aan snufjes. Ook een zeventraps versnellingsbak zal bijvoorbeeld tot de standaarduitrusting behoren, alsmede meedraaiende koplampen en radargestuurde cruisecontrol.
Debuut februari 2005
In de showroom zomer 2005
Motoren V6-V8 benzine, 3.7-5.0 liter; V6 diesel,
2.8-3.2 liter
Vermogen 190-306 pk
Specificaties en prijs n.n.b.

Skoda Roomster

Na de Roadster, Speedster, Forester en Boxster breekt nu de tijd aan van de Roomster. Althans; volgens Skoda. Het gaat daarbij om een op zijn zachtst gezegd apart voertuig dat qua naam een brug slaat tussen de woorden room (ruimte) en roadster. Ook nu weer: volgens Skoda, want een roadster is in onze ogen nog altijd een open tweezittertje. Maar opmerkelijk is de Roomster wel, met zijn enorme ruitoppervlakken en een dak met twee grote glazen panelen. De ‘achterbank’ bestaat uit drie afzonderlijke achterstoelen die over een lengte van 75 centimeter te verschuiven zijn. Instappen achterin gaat altijd aan de bijrijderskant, aan de andere zijde zit slechts één deur.
Debuut augustus 2003 (prototype)
Specificaties en prijs n.n.b.

Fiat Trepiùno

Nu compleet Italië is leeggeroofd door grachtengordeltypes die een schattig oud Fiatje 500 als boodschappenwagentje wilden hebben, begint Fiat zichzelf achter de oren te krabbelen: misschien is het een idee om de 500 – net zoals Kever en Mini een icoon uit de jaren zestig – nieuw leven in te blazen. Vandaar de Trepiùno (letterlijk: 3+1; naar de drie normale en één kleine zitplaatsen), die op de autosalon van Genève vorig jaar zijn debuut beleefde. De animo bleek overdonderend en dus is men in Turijn nu hard bezig met een productiemodel. Men heeft het over een 1.2 motor met 55 pk als basis, maar er zou ook sprake zijn van de ontwikkeling van een nieuwe 1.0 in samenwerking met General Motors. De basisprijs zou in ieder geval rond de 8.000 euro komen te liggen. En daarmee zou Fiat wel eens het succesnummer kunnen krijgen waarop het merk al zo lang hoopt.
Debuut februari 2004
In de showroom begin 2006
Motoren o.a. viercilinder benzine, 1.2
Vermogen 55 pk
Topsnelheid n.n.b.
Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
Vanafprijs +/- 8.000 euro.

Ford Focus Vignale

Al zou je het misschien niet zeggen, de wat burgerlijk aandoende Ford Focus is een van de prettigst sturende middenklassers van de laatste jaren. De nieuwe Focus doet er zelfs nog een schepje bovenop als het op wegligging aankomt. Niet iedereen is even gecharmeerd van z’n uiterlijk, maar niet getreurd: de Focus coupé-cabriolet is onderweg. Het elektrisch bedienbare stalen dak doet in gesloten toestand sterk aan een coupé denken. De auto kreeg als koosnaampje die van de Italiaanse ontwerper wijlen Vignale, maar die droeg uiteraard geen krasje bij aan het ontwerp. Ford vernoemde ‘m naar de man uit eerbetoon. De vierdeurs-Focus wordt trouwens al eerder verwacht: ergens in 2005.
Debuut september 2004
In de showroom 2006
Specificaties en prijs n.n.b.

Citroën C6

Voor Citrofielen breekt na een decennialange winter van gezapigheid eindelijk een periode van bloei aan. Want in vergelijking met inspiratieloze modellen als Xsara en C5 zal de nieuwe C6 oude tijden van vooruitstrevendheid doen herleven. Voor het eerst sinds de CX lijkt dit model de lading ‘limousine’ weer te dekken. Verwacht ook nu weer een doorontwikkeling van Citroëns doordachte hydropneumatische veersysteem en tal van slimme foefjes. Onder de lange motorkap komen vier- en zescilinders waaronder de 2.7 turbodiesel die ook al te vinden is onder de kap van Jaguars S-type, Peugeots 607 en Land Rovers Discovery.
Debuut maart 2005
In de showroom voorjaar 2005
Motoren vier- en zescilinders, w.o. V6 diesel, 2.7 liter
Specificaties en prijs n.n.b.

Chevrolet HHR

Beachboys, linedancers en andere Amerika-liefhebbers sprongen een gat in de lucht toen Chrysler in 2000 zijn hot rod-achtige PT Cruiser presenteerde; op het hoofdkantoor van Chevrolet in Detroit moet die dag een stevige vloek hebben geklonken, want de PT Cruiser leek alles in zich te hebben om het doorslaande succes te worden dat
Chevrolet juist zo hard nodig had. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en komt Chevrolet met een antwoord: de HHR. Een auto die veel overeenkomsten vertoont met de PT
Cruiser, alleen al doordat hij door dezelfde ontwerper is getekend. Overigens loopt de verkoop van de PT Cruiser inmiddels hard terug en is het nog maar de vraag of de HHR straks daadwerkelijk met de PT Cruiser gaat concurreren. Tegen die tijd is de productie van de Chrysler misschien al gestaakt.
Debuut januari 2005
In de showroom najaar 2005 (VS)
Motoren viercilinders, 2.2-2.4 liter
Vermogen 141-173 pk
Specificaties en prijs n.n.b.

Audi A6 Avant

Van veredelde DKW evolueerde Audi tot een A-merk dat vaak in één adem genoemd wordt met die andere twee Duitse heersers: Mercedes-Benz en BMW. De nieuwe Audi A6 is misschien wel het beste voorbeeld van die nieuw verworven reputatie. Was de vorige A6 immers nog wat ingetogen, zijn opvolger toont zich eerder trendsetter. Door de mooie gewichtsverdeling wordt het weg- en bochtgedrag van de A6 positief beïnvloed en ook de toegenomen stijfheid van de carrosserie speelt daarin een rol. De lichtste motor is een 2.4 liter V6 benzine; de lekkerste misschien wel de V6 diesel die goed is voor fenomenale tussenacceleraties. De binnenruimte was al royaal, maar wordt nog stukken groter met de komst van de A6 Avant. Met opgeklapte bank goed voor 1660 liter.
Debuut november 2004
In de showroom april 2005
Motoren V6 benzine, 2.4 liter; V8 benzine 4.2 liter, V6 diesel, 2.7-3.0 liter
Vermogen 177-335 pk
Vanafprijs 48.790 euro

Seat Leon

Sinds Alfa Romeo-ontwerper Walter d’Silva door Seat is weggekocht, waait er op zijn zachtst gezegd een frisse wind door de ontwerpburelen van de Spaanse fabrikant. Zo onthulde Seat het afgelopen jaar de bijna extremistische Altea en de daarvan afgeleide Toledo. Of je ze nu mooi vindt of niet: het zijn in ieder geval auto’s met een sterk eigen karakter. Van buiten althans, want onderhuids is iedere Seat gewoon een degelijk, bestaand Volkswagen-model. De nieuwe Leon komt op basis van de Volkswagen Golf 5, maar zal een aanmerkelijk temperamentvoller lijnenspel hebben. Het is overigens nog maar de vraag of het prijsverschil – een Seat was altijd aanmerkelijk goedkoper dan zijn Volkswagen-evenknie – na de inhaalslag standhoudt.
Debuut medio 2005
In de showroom n.n.b.
Specificaties en prijs n.n.b.

Toyota Prius

Een buitenbeentje in velerlei opzichten, al was het alleen al omdat hij tot ‘Auto van het Jaar 2005’ werd verkozen. De voornaamste reden van die overwinning zit ‘m in zijn hybride aard (de Prius gebruikt automatisch een elektromotor als er niet te veel van hem gevergd wordt), maar dat had de vorige Prius van vier jaar terug ook al. Een beetje curieus is die triomf dus wel. Maar feit is dat Toyota de trendsetter is geweest in de hybridehype die inmiddels woedt. Ieder zichzelf respecterend merk kondigt plotseling een dergelijke auto aan. Hij slaat dan ook goed aan, de Prius. En dat is misschien ook wel te danken aan het legertje van Hollywood-sterren dat uit eigen wil het milieuvriendelijke wagentje heeft omarmd (Leonardo DiCaprio; Cameron Diaz; Brad Pitt; Tom Hanks).
Debuut april 2003
In de showroom februari 2004
Motor viercilinders benzine 1.4liter + elektromotor
Vermogen 77 pk
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 seconden
Vanafprijs 25.250 euro

Renault Fluence

Een faceliftje, dus niet echt opzienbarend nieuws. Maar omdat de Renault Laguna Phase 2 op de AutoRAI zijn wereldprimeur beleeft – en het daarmee de enige échte primeur van Amsterdam is – mocht hij in dit overzicht toch niet ontbreken. Toen het huidige model in 2000 zijn debuut maakte, haastte de zakelijke markt zich naar de Renault-dealer. Dit was immers een auto die alles in zich had om het leasehart sneller te doen kloppen. Mooie, enigszins futuristische, vormgeving; een breed scala aan uitvoeringen en motoren; een topscore als het op veiligheid aankomt en een keur aan gadgets, zoals de startknop. De Laguna Phase 2 borduurt voort op dat succes, maar biedt naast een vernieuwde neus en kont bijvoorbeeld ook een roetfilter voor de diesels.
Debuut februari 2005
In de showroom februari 2005
Motoren viercil. benzine 1.6-2.0 liter, V6 benzine 3.0 liter, viercil. diesel 1.9-2.2 liter
Vermogen 77 pk
Topsnelheid 195-235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 11,5-8,1 seconden
Vanafprijs n.n.b.

Porsche Boxster

Deze Porsche is niet wat hij lijkt. Het is namelijk niet de Boxster, maar de niéuwe Boxster, al moet je daarvoor wel twee maal kijken. Als je dat doet zie je dat Porsches claim – dat tachtig procent aan de auto nieuw is – best wel eens kan kloppen. Deuren, motorkap, kofferklep, bumpers, koplampen, achterlichten en dorpels zijn stuk voor stuk substantieel anders. Het stoffen dakje veranderde nog het minst, al
bestaat dat vanaf nu uit drie in plaats van twee lagen. En dan hebben we het alleen nog maar over uiterlijke zaken, want er kwamen ook sterkere motoren; een nieuwe versnellingsbak; fiks gewijzigde wielophanging en verschillende nieuwe veiligheidsvoorzieningen waaronder hoofdairbags in de dorpels. Mensen die mopperen over het feit dat er uiterlijk te veel bij het oude is gebleven, moeten de 911 nog maar eens voor de geest halen. Die is in basis al hetzelfde sinds 1963.
Debuut september 2004
In de showroom december 2004
Motoren zescilinder boxer, 2.7 liter
Vermogen 240-280 pk
Topsnelheid 256-268 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1-5,5 seconden
Vanafprijs 61.600 euro

Jaguar XK

Jaguar kampte het afgelopen jaar met zware tegenslagen. Stakingen, een dreigende sluiting van de oude fabriek en een abrupt einde aan alle Formule één-activiteiten. Dit alles dankzij de verwoede pogingen de verliezen te compenseren. Want verliezen waren er. Er wordt gesproken over een tekort van honderd miljoen pond in de eerste helft van 2004 alleen. Eén van de oorzaken is Jaguars X-type: een sierlijke compacte Jag die regelrecht op de leasemarkt was afgestemd maar bij lange na de verkoopverwachtingen niet haalde. Er is ook goed nieuws. Zo onthulde het merk op de Detroit Motor Show, afgelopen januari een opvolger voor de Jaguar XK. Leek de Aston-Martin DB7 sterk op de oude XK; de nieuwe XK heeft veel gelijkenissen met de nieuwe Aston: de DB9. Hij zal grotendeels uit aluminium worden gebouwd en onder de kap komt een V8.
Debuut februari 2005
In de showroom n.n.b.
Motoren V8
Vermogen n.n.b.
Topsnelheid 290 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: < 5 seconden Vanafprijs n.n.b.

Volkswagen Passat

De nieuwe Passat (toevallig ook de naam van een frisse wind) is het eerste model Volkswagen sinds tijden dat niet al te behoudend is. Hij is langer, hoger en breder dan zijn voorganger maar bovenal een tikkeltje eigenzinniger. Bovendien neemt de kofferruimte met negentig liter toe. Allemaal goed nieuws voor het gezin, want negen van de tien Passats lijken nog altijd voor het modale gezinshoofd te zijn weggelegd. Grappige gimmicks zijn de 230 volt-aansluiting voor bijvoorbeeld een laptop en de mogelijkheid om de auto te starten met de afstandsbediening. Handig om voor te warmen, maar natuurlijk ook voor de dief die op uw auto aast.
Debuut maart 2005
In de showroom april 2005
Motoren viercilinders benzine en diesel; V6 benzine en diesel
Vermogen 102-250 pk
Specificaties en prijs n.n.b.

Mercedes-Benz R-klasse

De nieuwe Mercedes-Benz R-klasse voegt naar verwachting meer toe dan ruimte voor zes inzittenden alleen. Zo was het prototype voorzien van zes losse stoelen in plaats van slechts twee voorin. Ook was de V6 gekoppeld aan vierwielaandrijving en dus valt het te verwachten dat ook het productiemodel standaard is uitgerust met aandrijving op alle vier de wielen.
Debuut september 2004
In de showroom november 2005
Motoren zescilinder boxer, 2.7 liter
Vermogen 240-280 pk
Topsnelheid 256-268 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1-5,5 seconden
Vanafprijs 61.600 euro

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nissan Murano

Nissan heeft de Murano, gebouwd voor de Amerikaanse markt, aangepast voor ons veeleisende Europeanen. Met de Belgische kasseien in gedachte werd de carrosserie verstevigd; het onderstel nam men onder handen met de Duitse Autobahn in het achterhoofd.
Debuut maart 2002
In de showroom januari 2005
Motoren V6, 3.5 liter
Vermogen 234 pk
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.
Vanafprijs 58.600 euro.