Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

11 corona-adviezen van de beste managementdenkers

De coronacrisis is in volle gang, wat is er nodig om je bedrijf door deze woelige baren te loodsen? MT zet de adviezen van de beste managementdenkers op een rijtje.

SYDNEY, AUSTRALIA - JULY 02: Passengers arriving from Melbourne collect their baggage at Sydney domestic airport on July 02, 2020 in Sydney, Australia. The NSW state government is considering road checkpoints and extra screenings at Sydney Airport to keep travellers from Melbourne's COVID-19 hotspot areas out of the state. From today, Victorians from the 10 Melbourne COVID-19 hotspot postcode areas are banned from coming to New South Wales and could face fines up to $11,000 or be sent to jail for six months if they attempt to enter the state. NSW residents are also banned from visiting Melbourne hotspots and will face the same penalties. The new public health order comes as Victoria responds to an increase in COVID-19 cases from community transmission. (Photo by Mark Metcalfe/Getty Images)

De coronacrisis is een uitgelezen moment om oude gewoontes over boord te gooien. Veranderingen gingen nooit zo snel als nu, dus pak die kans om je bedrijf, business-unit of afdeling op de schop te nemen. Vertrek vanuit het build back better-principe, vergeet niet in scenario’s te denken en laat je inspireren door de adviezen van deze goeroes.

Nodig: Effectiviteit in plaats van efficiëntie

Charles Handy: ‘Leiderschap gaat over de kracht om medewerkers zelf dingen te laten leren. Managers zijn vooral bewakers van de efficiëntie, die de effectiviteit veelal niet ten goede komen. Bedrijven moeten bovenal prettige plekken zijn om te werken. Innovatie kun je niet afdwingen met een model. Innovatie en creativiteit komen uit werknemers die ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. Geef ze die ruimte.’

Nodig: Betekenisvolle leiders

Alain de Botton: ‘We zijn te vaak vergeten waarom en waarvoor wij werken.’ De Botton vindt het de primaire taak van bedrijven die vraag beter te beantwoorden. Als de betekenis en de doelstelling van bedrijf maar helder is komt de rest vanzelf. ‘Ik denk dat elk bedrijf een School of Life hoort te zijn waarbij belangrijke vragen worden gesteld als de betekenis van je organisatie.’

Nodig: Vrijheid

Ricardo Semler:  Mensen werken niet om geld te verdienen, maar om zich goed te voelen, ergens bij te horen en een bijdrage te leveren. Daarom moet je ze volledige vrijheid geven.

Nodig: Helpers

Simon Sinek: ‘De meeste bestuurders zijn geen leiders. We doen misschien wat zij zeggen, maar dat is omdat ze autoriteit of zeggenschap over ons hebben. We zouden hen niet vrijwillig volgen. Leiderschap betekent niet ‘in charge’ zijn, maar zorg dragen voor de mensen ‘in our charge’. Veel mensen verwarren de positie van een leider met het zijn van een leider.’
Sinek vergelijkt leiderschap het liefst met ouderschap. Iedereen kan het worden, niet iedereen is er geschikt voor, maar we kunnen er wel allemaal beter in worden.

Nodig: Helder businessmodel

Alex Osterwalder: ‘We gebruiken allemaal de term ‘businessmodel’, maar we bedoelen verschillende dingen. De een heeft het over inkomstenstromen, de ander over het afzetnetwerk. Mensen benaderen het vanuit hun eigen expertise, zoals marketing of financiën. Het ontbreekt  aan een gemeenschappelijke taal. Ze praten met elkaar, maar begrijpen elkaar niet.’ Dat moet anders en beter, meent Osterwalder. Hij ontwikkelde onder meer het Business Model Canvas.

Smaakt naar meer? Via de tag managementdenkers lees je ze allemaal.

Nodig: Oprechte verhalen

Seth Godin: ‘Vertel een oprecht en kloppend verhaal. Je klant prikt door leugens en halve waarheden heen. Marketeers, maar eigenlijk iedereen, moeten zichzelf drie vragen stellen: 1. Wat is je verhaal? 2. Zullen de mensen die het moeten horen dit verhaal geloven? 3. Is het verhaal waar?’

Nodig: Zachte leiders

Henri Mintzberg: Alfamannetjes, narcisten en immoreel gedrag in de top? Volgens managementdenker Henry Mintzberg is de tijd dat dit soort gedragingen worden getolereerd voorbij. Mintzberg denkt dat de tijd gekomen is voor een nieuw evenwicht, tussen bedrijven en de samenleving. Daar horen zachte leiders bij.

Nodig: Een sterk merk

Scott Bedburry: ‘Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren. Relevantie, eenvoud en menselijkheid zijn meer onderscheidend voor merken dan technologie.

Nodig: Shared Value Creation

Michael Porter: ‘Bedrijven moeten op zoek naar manieren om winst te maken juist door te kijken wat ze kunnen doen aan grote maatschappelijke thema’s zoals armoede, slechte waterkwaliteit en het milieu. Elk bedrijf heeft zijn eigen kansen op dit gebied. Niet alle winst is gelijk. Winst die komt bij oplossing van maatschappelijke problemen is meer waard.’

Nodig: Toewijding en geluk

Malcom Gladwell: ‘Niet talent, maar toewijding en geluk bepalen of iemand succes zal vinden of niet. En wil je ergens echt goed in worden, dan heb je 10.000 uur oefening nodig. Neem Bill Gates, die de mazzel had dat hij via zijn school en zijn ouders al heel vroeg onbeperkt toegang had tot krachtige computers, waarop hij nachtenlang zijn liefde voor informatica kon botvieren. De meeste mensen komen niet in de positie dat ze voor hun dertigste 10.000 uur in iets kunnen oefenen, al zouden ze willen. Gates had dus een aantal omstandigheden mee.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nodig: Excellente managers

Andre de Waal: ‘Excellente managers zijn mensen die zeer goed zijn in hun werk en als dat het geval is, helpen zij de prestaties van hun organisatie verbeteren. Ze creëren de juiste condities in de organisatie om medewerkers te laten excelleren. En dan kan een organisatie veranderen in een echte hoogpresterende organisatie, een HPO (high performance organisation), die gekenmerkt wordt door een groot aanpassingsvermogen.’