Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 x Creatief met Kroning

30 april nadert, hoog tijd om in te haken op de kroning van Koning Willem-Alexander! Ondernemers en reclamemakers hebben hun best weer gedaan. Soms kwamen ze met rechttoe rechtaan inhakers, maar we vonden ook een paar creatieve Oranje-campagnes. 

Of de kroning van Koning Willem-Alexander nu het hoogtepunt van 2013 wordt of niet, aandacht lijkt verzekerd als je aanhaakt bij die vrolijke gebeurtenis. Dat is dus dringen geblazen. De Ster verkoopt zijn reclameblokken rond de plechtigste momenten op de dag zelf zelfs voor 45.000 euro per halve minuut.

Etalages, kroegen, reclamezuilen en zelfs hele kantoortorens zullen oranje-blanje-bleu kleuren. De middenstand komt geheid met oranje gebak, vleeswaren, drank en andere kroningsartikelen. Maar de reclamemakers en marketeers gaan ook flink tekeer. Newsjacking ofwel inhaken op een positieve waar het hele land mee bezig is, verkoopt.

Kijk hoe slimme ondernemers Koning Willem-Alexander voor hun karretje spannen:   

 

Bavaria: zo

De grote merken hadden hun inhakers al klaarliggen voor de langverwachte aankondiging van de abdicatie door koningin Beatrix. Bavaria was weer goed bezig: de troon werd vervangen door een koninklijke barkruk, met een verwijzing naar de (oude!) reputatie van Willem-Alexander als hossende Prins Pils.

Majesteit Pilsner

De nieuwe koning inspireert biermakers blijkbaar. Ondernemers Jochem Karstanje en Ivar van Veen komen met bier onder de naam Majesteit Pilsner. Smaakvol gedaan. Het gaat om een heel verantwoord biologisch brouwsel met een chique uitstraling. Oh ja, en de flessen bestel je trouwens ook niet in een krat. Dat zou natuurlijk veel te ordinair zijn. Ze komen per 24 in een doos, voor 30 euro.

Tango Mango

Zeg je Willem-Alexander, dan zeg je Máxima. En zeg je Máxima, enfin, we begrijpen waar Dr. Oetker de naam van zijn Tango Mango kwarktaart vandaan haalt. Alleen nog zelf kwark, slagroom, boter en water toevoegen en de kroningseditie kan niet meer mislukken. Wie weinig zelfvertrouwen heeft, wordt overigens bediend door Maître Paul, met kant-en-klare tompoucen en slagroompunten.  

Douwe Egberts Koningsblend

Op de Hema na is er nauwelijks een Hollandser merk dan Douwe Egberts denkbaar. De Aroma Rood koffiepakken gaan heel april in het oranje gehuld, maar er is ook deze limited edition Koningsblend. Slechts een week verkrijgbaar. Ook zustermerk PickWick hult twee theetjes in het oranje, als King’s en Queen’s classic. Oh ja, de koffiepuntenspaarders kunnen hun slag slaan met theelepeltjes.

Van Straaten kleedt Amsterdam

Van Straaten, specialist in steigerdoeken en andere gigantische outdoorreclame, heeft bij de gemeente Amsterdam de eervolle opdracht in de wacht gesleept om de stad feestelijk aan te kleden voor de kroning. 42 gebouwen op en om de route van het koningspaar en ook de voormalige Shelltoren in Noord wordt verpakt in oranje-rood-wit-blauwe doeken en wimpels. 

Telegraaf: kroningsapp

Overal is een app voor, dus ook voor de kroning. De Telegraaf is de uitgever die het aandurft: alles over en rond 30 april op je smartphone. De inhoud van de app komt van een aparte online sectie op Telegraaf.nl. Natuurlijk heeft Telegraaf Media Groep mooie proposities voor zijn adverteerders. De mooiste: de inhaker die door de lezers wordt verkozen tot favoriete inhaker, wordt op Koningsdag 2014 gratis herplaatst.

Shirtsofholland

Oranjeklediij is vaak flodderig spul, bedoeld om na een WK of Spelen in de prullenbak te belanden. Marketingcommunicatieman Mark Boekraad besloot dat het tijd werd voor stijlvolle oranjeshirts van goede kwaliteit, en ging vorig jaar rond de Olympische Spelen live met ShirtsofHolland.com. Maar ook nu duiken de shirts weer overal op, en terecht: je kunt voortaan naar je werk zonder er als een oranje droeftoeter bij te lopen.

VW-garage gaat viraal

Mooi opgezet, deze campagne van Direct Express Centrum Garage, een formule waarmee VW-importeur Pon een budgetlabel voor wat oudere wagens in de markt zet. Iedereen mag met het oranje Kevertje op de foto of mag zelf photoshoppen en het resultaat uploaden naar Wiewillem.nl. Want iedereen wil natuurlijk die klassieker, bouwjaar 1972, wel winnen.

Delfts blauw

Dat kan niet missen natuurlijk: Koninklijke Porceleyne Fles is druk aan het schilderen geslagen om een in een beperkte oplage herinneringsborden te bakken. Een eenvoudige versie is er voor 299 euro, deze knaap, doorsnee 36 centimeter, kost op een euro na duizend piek. Op Marktplaats kost een ander bord ter gelegenheid van 30 april, maar dan de geboortedag van oma Juliana zaliger uit 1909 slechts 35 euro.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samsung S4

Dat komt mooi uit: de nieuwe Samsung Galaxy S IV, (inderdaad, de troonsopvolger van de S III) komt in Nederland op de markt vlak voor Willem-Alexanders eerste werkdag, 1 mei. Via een fraaie Facebookapp kan iedereen hem via mail, twitter, chat of voicemail succes wensen met zijn job, de beste inzending maakt kans op een S IV. En WA krijgt die sowieso, belooft Samsung, stampvol felicitaties.