Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit zijn de 10 best verkochte managementboeken van 2016

Ook dit jaar verschenen er weer honderden boeken die ons vertelden hoe we het best kunnen presteren op werk, wat we wel en niet moeten doen als leider en hoe je optimaal presteert. Maar welke werden nou het best verkocht?

Marketing in tijden van internet is erg veranderd. Hoe kunnen bedrijven hun klanten nu het best bereiken? Het was een vraag die veel bedrijven bezig hield, want Maak ze gek! van Aartjan van Erkel werd in 2016 het meest verkocht via Managementboek. Bent u verbaasd over het succes van het boek? ‘Het klinkt misschien stom, maar eigenlijk niet. Marketing is veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven hebben niet door wat voor kansen dat heeft opgeleverd voor hun bedrijf. Bovendien heb ik alle marketingtrucs uit mijn boek toegepast om te zorgen dat dit boek op nummer één zou komen. Mijn vorige boek bleef hangen op nummer twee, dus het was ook een persoonlijke wedstrijd.’ Wat zijn de belangrijkste technieken die je toegepast hebt? ‘De marketing begon niet toen we het boek af hadden: vanaf schrijfdag één hebben de uitgever en ik reclame gemaakt, zaadjes geplant die zich later uitte in de verkoop. Toen we eenmaal op nummer één stonden heb ik een e-book gepubliceerd, dat is de meest bijzondere marketing die ik voor mijn boek heb gedaan. Daarin beschreef ik hoe je op nummer één kunt komen. Het plan van het schrijven van een boek is er bij heel veel ondernemers, maar hoe zorg je nou dat het echt goed is? Dat boek werd meer dan 3000 keer gedownload. Daarmee kwam ik weer dichterbij het doel dat ik met dit boek wilde bereiken.’ Wat is het doel van zo’n boek? ‘Als je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken, kun je ook beter beargumenteren of je boek een succes geworden is. Mijn doel was om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen om mijn maillijst uit te breiden. Op die manier kan ik mensen betere bereiken met de trainingen die ik organiseer over internetmarketing. Dat is op deze manier goed gelukt.’ Wat is de grootste fout die bedrijven maken op het gebied van internetmarketing? ‘De minimale aandacht die besteed wordt aan copywriting. Tekst is de meest onderschatte factor om jezelf en producten te verkopen. Het grootste probleem van websites is dat ze vaak oersaai zijn. Teksten staan vol met clichés, en de tekst is enkel erop gericht om te verkopen. Maar wie echt wil verkopen, moet begrijpen dat een heel groot deel van de keuze voor een product onderbewust gemaakt wordt.’ ‘Het is daarom nodig om met tekst in te spelen op emoties. Geen overvloed aan bijvoeglijk naamwoorden, maar een beeld scheppen waar een potentiële consument iets mee kan. Hij wil iets voelen, het voor zich zien. Gebruik je alleen de rationele kant van tekst, dan heb je misschien 5 procent van je overtuigingskracht gebruikt.’ Is echt alles aan marketing veranderd door het internet? ‘Nee, maar wel heel veel. Het verkopen is hetzelfde gebleven, maar het gaat nu op een andere manier. Het is veel makkelijker en goedkoper geworden om een groter publiek te bereiken. Waar je eerder heel veel geld uitgaf aan bijvoorbeeld advertenties, kun je nu voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het geheim ligt hem vooral in dat je een hoge likability factor voor je bedrijf creeert. Mensen moeten je leuk vinden. De opkomst van social media speelt daarbij een grote rol. Door daar actief op te zijn en je merk goed te branden, zullen mensen je sneller onthouden.’ Dat klinkt allemaal heel makkelijk. Waarom verkoopt jouw boek dan toch zo goed? ‘Veel bedrijven zijn huiverig of zien niet wat ze kunnen doen. Internet schilderen ze af alsof het alleen maar voor vloggers is, maar er valt zoveel te behalen. Wat sommige bedrijven ook lamslaat is dat er ineens zoveel mogelijk is: waar begin je als alles mogelijk lijkt? Het is een vertaalslag die je voor jezelf moet maken, maar de manier waarop de klant een beslissing maakt is in principe nog steeds hetzelfde. De mogelijkheden om ze over te halen om je product te kopen zijn alleen enorm gegroeid.’ Aartjan van Erkel
Je leest nu: Dit zijn de 10 best verkochte managementboeken van 2016

Managementboek maakte een top 10 van de best verkochte boeken van 2016.

#10 Businessplan op 1 A4 – Marc van Eck & Ellen van Zanten

Hoe kan het dat we zoveel goede plannen hebben, maar ze zelden realiseren? Marc van Eck en Ellen van Zanten hebben het antwoord: veel plannen zijn niet concreet genoeg. In hun boek Businessplan op 1A4 leggen zij uit hoe je aan de hand van OGSM (Objective, Goals, Strategies, Measures) een plan op één A’tje maakt dat wel werkt.

#9 Waar haal je de energie vandaan? – Hans van der Loo & Patrick Davidson

Energieke mensen zitten beter in hun vel, maar waar halen zij de energie vandaan? Energie is nodig om succesvol te zijn, maar hoe laad je je voldoende op? In Waar haal je de energie vandaan geven Hans van der Loo en Patrick Davidson vijf geheime tips om genoeg energie te hebben voor zowel werk als privé.

#8 Agile managen – Mike Hoogveld

Iedere organisatie heeft ermee te maken: een markt die constant verandert. Wie over een aantal jaar ook nog wil bestaan, zal moeten beschikken over aanpassingsvermogen. Maar hoe doe je dat? In zijn boek Agile managen licht Mike Hoogveld niet alleen de term toe, maar laat hij ook zien hoe het toe te passen is op iedere organisatie – van topbedrijf tot start-up.

#7 Kiezen voor winst – Stefan Stremersch

Iedereen wil toch meer winst behalen? Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door middel van een hoop praktijkvoorbeelden en cases laat Stefan Stremersch in Kiezen voor Winst zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en er dus geen gouden weg is om meer winst te behalen. Voor elk bedrijf kan dit namelijk anders zijn en bovendien ligt het aan de keuzes die je als verantwoordelijke maakt.

Lees onze recensie over dit boek hier.

#6 Ontdek je sterke punten – Marcus Buckingham

Wat zijn jouw sterke punten? Vaak wordt er gefocust op zwakke eigenschappen in plaats van de positieve punten aan onszelf. In dit boek breekt de Amerikaanse consultant Marcus Buckingham met dit principe. Wie focust op de dingen die hij goed kan, zal zich sneller ontwikkelen dan iemand die enkel kijkt naar wat hij niet kan.

#5 Nooit af – Martijn Aslander & Erwin Witteveen

Nieuwe technologieën en manieren om samen te werken. Ze beloven stuk voor stuk verbetering, maar wat gebeurt er als ze allemaal tegelijkertijd uitkomen? Wat doet het met de wereld als we allemaal vrij kunnen publiceren, dupliceren en produceren en wat betekent het voor het bedrijfsleven als mensen bijdragen aan een betere wereld belangrijker gaan vinden? Er ontstaan eindeloze mogelijkheden, die Aslander en Witteveen uiteen zetten in dit boek.

#4 De wet van Snuf – Jos Burgers

Wat je geeft, krijg je terug. Het is een principe dat op bijna alle situaties toepasbaar is. Iets wat we weten, maar er zijn maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Van fooi tot vertrouwen – geven blijft voor de meesten van ons moeilijk, terwijl een goede relatie alleen daarmee kan bestaan. Burgers legt aan de hand van 26 manieren om te geven in dit boek uit hoe we hier beter in kunnen worden.

Lees hier ons interview met Jos Burgers – wat maakt zijn boeken tot zo’n succes?

#3 Verdraaide organisaties – Wouter Hart & Marius Buiting

Er bestaat een hoop onnatuurlijke managementlogica binnen bedrijven, die zorgen dat organisaties soms niet meer vooruit komen. Recht daar tegenover staan excellerende organisaties, die zaken zo eenvoudig mogelijk houden. Hoe kom je uit een verdraaide organisatie met een hoop onlogische regels tot een eenvoudig, goed functionerend bedrijf? Wouter Hart ging in gesprek met Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorginstellingen, en samen tekenden zij dit boek op.

#2 Waar een wiel is, is een weg – Jaap Bressers

Een opvallend boek op de tweede plaats. Niet alleen werd dit boek in 2015 het meest verkocht via Managementboek, ook is dit een persoonlijk verhaal van de schrijver. Jaap Bressens was voorbestemd om topmanager te worden, tot hij op zijn 21ste tijdens een duikongeluk zijn nek brak en in een rolstoel belandde. Aan de hand van zijn ervaringen laat Bressens zien hoe je met kleine dingen het verschil kan maken.

#1 Maak ze gek – Aartjan van Erkel

Terwijl het internet steeds groter wordt, zijn er nog steeds genoeg ondernemers die klagen dat ze te weinig klandizie binnenhalen via het wereldwijde web. De marketing die vroeger werkte, is veelal door het internet ingehaald. Hoe haal je anno 2016 klanten over, met een steeds grotere concurrentie door het internet? Aartjan van Erkel laat aan de hand van psychologische inzichten zien hoe je klanten zo ver krijgt online voor jou te kiezen.