Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo gebruik je Google Analytics (6 tips)

Google Analytics is niet alleen maar een tool waarmee je even snel je bezoekersaantallen kunt checken. Je kunt er veel meer uithalen, zegt gastblogger Pascal Selles. Hij geeft 6 tips waarmee je direct aan de slag kunt, op basis van zijn nieuwe boek 'Google Analytics in 60 minuten'.

Je leest nu: Zo gebruik je Google Analytics (6 tips)

1. Werk met betrouwbare data

Voordat je überhaupt gaat starten met rapporten in Google Analytics is het belangrijk dat je met betrouwbare data werkt. De trackingcode van Google Analytics moet op alle pagina’s van je website staan. Het komt nog regelmatig voor dat Google Analytics bijvoorbeeld alleen op de homepage is geïnstalleerd. In de meeste CMS-systemen kun je de Google Analytics trackingcode toevoegen aan de verschillende templates van je website, zodat Google Analytics automatisch is geïnstalleerd op elke pagina van je website.

Een ander belangrijk punt is dat je het eigen bezoek filtert. Zeker wanneer je niet meer dan 50 bezoeken per dag hebt op je website, kan het eigen bezoek een groot deel van het totaal zijn. In Google Analytics kun je in de beheerdersomgeving filters maken op basis van je ip-adres(sen).

Heb je bovenstaande zaken op orde? Dan weet je zeker dat je werkt met betrouwbare data. En dat is wel zo handig!

2. Bepaal meetbare doelen

Bedrijven zijn trots op hoge bezoekersaantallen. En terecht, want veel bezoekers op je website is heel fijn. En toch is het ook weer niet helemaal waar. Want doen deze bezoekers wel de dingen op je website die je ze graag zou willen laten doen? Nemen ze wel contact met je op? Kopen ze wel iets op je site? Vragen ze wel je brochure aan?

Het is belangrijk om inzicht te krijgen in dit soort zaken. En dat begint bij het bepalen van de doelstellingen van je website. Wanneer je deze doelstellingen helder hebt, dan is het mogelijk om in Google Analytics deze doelstellingen meetbaar te maken. Dit worden in Google Analytics ook wel conversies genoemd.

Je kunt dan bijvoorbeeld zien of verkeer uit verschillende bronnen, zoals Google, Facebook en e-mailnieuwsbrieven, bijdragen aan informatieaanvragen. En dat is onmisbare informatie, want daarmee kun je niet alleen sturen op hoge bezoekersaantallen, maar vooral op bezoekers die bijdragen aan je website doelstellingen. Het inrichten van doelen kun je regelen in de beheerdersomgeving van Google Analytics.

3. Stuur verkeersbronnen en campagnes op resultaat

Je zult waarschijnlijk van alles proberen om meer bezoekers naar je site te krijgen. Je hebt bijvoorbeeld je website geoptimaliseerd voor een betere vindbaarheid in Google, je zet AdWords, Facebook- en LinkedIn-advertenties in. En je doet natuurlijk aan e-mailmarketing. Maar levert dit ook echt iets op?

Natuurlijk kun je zien hoeveel klikken het oplevert, maar er is meer. Het moet bijdragen aan de doelstellingen van je website. Leveren je inspanningen ook echt meer contacten en leads op? En wat is het effect van deze inspanningen op je online verkoop? In Google Analytics kun je dat inzichtelijk maken.

Belangrijk is dat je eerst je online doelstellingen meetbaar hebt gemaakt (zie voorgaande tip). Daarna kun je verschillende rapporten raadplegen om te kijken hoe je online marketing-inspanningen bijdragen aan je website doelstellingen.

Ik noem er een paar:

Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen: In dit rapport kun je zien welke kanalen bedragen aan de doelstellingen van je website. Dit kun je afleiden uit de laatste kolom van het rapport. Deze kolom geeft aan hoeveel conversies er per kanaal zijn gerealiseerd. In het uitklapmenu kun je één van de conversies aanklikken die je hebt ingericht. Zo krijg je al snel een goed beeld welke kanalen (zoekmachines, direct verkeer, sociaal media, etc) belangrijk zijn voor je website.

Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium: Dit rapport werkt op dezelfde manier als het ‘Kanalen’ rapport, maar geeft meer op detailniveau inzicht welke verkeersbronnen hebben geleid tot conversies op je website.

Acquisitie > AdWords > Campagnes: Ook dit rapport werkt op dezelfde manier als het ‘Kanalen’ rapport. Alleen hier kun je zien welke AdWords campagnes hebben geleid tot conversies. Zo kun je gemakkelijk bepalen in welke AdWords campagnes je moet blijven investeren en welke campagnes je beter kunt stoppen.

4. Koppel Google Search Console aan Google Analytics

Google Search Console? Dit onderdeel is onmisbaar om meer informatie te krijgen over de vindbaarheid van je website in Google.

Zonder Google Search Console kun je in Google Analytics weliswaar zien hoeveel bezoek je ontvangt uit Google, maar niet via welke zoekwoorden. En laat juist dat nu interessante informatie zijn over de manier waarop mensen op je website komen (en op welke manier nog niet).

Voor deze tool kun je je website gratis aanmelden en vervolgens koppelen in de beheerdersomgeving van Google Analytics. Daarna krijg je statistieken over de vindbaarheid van je website in Google, bijvoorbeeld in het rapport Acquisitie > Search Console > Zoektermen. Kijk in dit rapport vooral naar de zoekwoorden die in en top 3 positie in Google scoren, maar weinig klikken ontvangen.

Je kunt dan bijvoorbeeld nog eens kritisch kijken of de tekst van je zoekresultaat wel aantrekkelijk genoeg is geschreven. Ook zou je eens kunnen kijken naar zoekwoorden die resultaten van je website weergeven onderaan op de eerste pagina in Google (bijvoorbeeld de posities 6 t/m 10).

Vaak kun je met een aantal goede aanpassingen in de tekst deze zoekresultaten een paar posities laten stijgen, waardoor ze direct zichtbaar zijn als iemand op een zoekwoord zoekt die belangrijk is voor je website.

5. Meet interne zoekmachineresultaten door

Veel websites hebben een zoekfunctie. Met Google Analytics kun je inzichtelijk maken welke zoektermen je websitebezoekers gebruiken. Dat geeft een schat aan informatie over wat je websitebezoekers belangrijk vinden. Misschien zoeken je websitebezoekers wel op onderwerpen waar nog geen pagina’s over zijn op je website. Je kunt je websitebezoekers beter bedienen door hier dan een nieuwe pagina over te maken. En het leuke is dat dit dan ook weer een positief effect heeft op je vindbaarheid in Google.

Ook het inrichten van interne zoekmachineresultaten kun je in de beheerdersomgeving van Google Analytics instellen.

6. Dashboards

Het is soms flink grasduinen in Google Analytics om de juiste informatie te vinden. Dashboards bieden dan uitkomst. Je kunt met de dashboard functionaliteit in één overzicht alle belangrijke statistieken weergeven. Dat scheelt veel zoektijd. Het inrichten van een goed dashboard vergt wel wat expertise.

Gelukkig zijn er veel standaarddashboards beschikbaar die je gemakkelijk kunt toevoegen aan je eigen Google Analytics account. Zo zijn er dashboards gericht op SEO, AdWords en social media. En natuurlijk ontbreekt een overzichtelijk management dashboard niet.

Meer weten over Google Analytics? Bestel dan het boekje ‘Google Analytics in 60 minuten’ van Pascal Selles en Leon Korteweg.

Foto: Dashmote