Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

Je leest nu: Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

In de flow zitten betekent dat de boel op rolletjes loopt, ook bij medewerkers. Klinkt ideaal, maar hoe creeër je zo'n situatie?

Flow is de mentale toestand die je bereikt als je ergens helemaal in op gaat. Je bent optimaal productief bezig en de tijd vliegt. De term flow is van de psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Ik vind met name interessant hoe hij flow definieert als een balans tussen uitdaging en vaardigheid.

Bekijk een TED-talk van de psycholoog:

Flow ontstaat als er een balans is tussen de uitdaging die een activiteit biedt en de vaardigheden of skills die je ervoor nodig hebt. Als een taak te makkelijk is ga je je vervelen. Als een taak te moeilijk is raak je gefrustreerd. Maar als de taak is toegesneden op jouw bekwaamheid, dan kan je er helemaal in opgaan.

Anders gezegd, flow is de ultieme combinatie van plezier en resultaat.

Flow creëren

Flow is vaak individueel. Maar je kan flow ook met anderen bereiken. Het mooiste voorbeeld is misschien wel een band die samen muziek maakt. Ook in een werkcontext kan je gezamenlijk in de flow zitten – denk aan een goede brainstormsessie. Vanuit managementperspectief is flow precies wat je in je team wilt bereiken – een optimale combinatie van plezier en resultaat. De vraag voor jou als manager is dus, hoe kan je flow faciliteren?

Al het andere is bijzaak

Het antwoord zit verstopt in waar ik elke keer op hamer in deze columns. Een goede manager biedt zijn mensen drie dingen: duidelijke verwachtingen, voldoende middelen en waardering naar prestatie. Al het andere is bijzaak. Bekijk dit eens vanuit flow-perspectief. Duidelijke verwachtingen stellen en voldoende middelen bieden kan je ook zien als een balans creëren tussen uitdaging en skill. Dit gaat nogal eens mis in organisaties. Het bedrijf dat van product X elk jaar 10% groei eist in een krimpende markt, stelt onrealistische verwachtingen. Oftewel, de balans tussen uitdaging en skill is zoek. Het resultaat is frustratie op de werkvloer.

Het resultaat van flow is flow

Het tegenovergestelde scenario – te lage verwachtingen, teveel middelen, verveling op de werkvloer – komt ook voor. Zelfs vaker dan je zou denken in een tijd waarin overal de duimschroeven aangehaald worden. Dus hoe creëer je flow? Door de talenten van je mensen optimaal aan te spreken, en frustratie en verveling te voorkomen. Het resultaat is dat de boel gaat lopen. Mensen zijn productief, worden uitgedaagd en hebben plezier in wat ze doen. Dat is allemaal goed voor je business. Targets worden gehaald, promoties worden gemaakt.

Maar het leuke van flow is dat het ook zijn eigen resultaat is. Het resultaat van flow is flow. 

Meer van Eelco Smit: