Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief.

Er is een Nederlandse url, een Nederlandse iOS- en Android-app, en de voertaal Nederlands is nu ook mogelijk. Van salarissen en kantoorfoto's tot het oordeel over sollicitatiegesprekken en het management: alles ligt bij Glassdoor op straat. ‘Ons hoofddoel? Transparantie van de arbeidsmarkt’, aldus Tico Andrea, Nederlander in Amerika, die recent overstapte van Monsterboard en nu als product manager verantwoordelijk is voor de Nederlandse versie van de Amerikaanse site.

Zwarte doos

‘Als je ergens solliciteert, en je kent niemand bij dat bedrijf, dan weet je eigenlijk niks, het is een soort zwarte doos’, zegt Andrea (foto rechts). Glassdoor probeert daarin verandering te brengen, iets wat in Amerika en ook al in tal van andere landen als Duitsland en Frankrijk succesvol is. De tactiek – anonieme recensies – is evenwel omstreden. De site kent uiteraard een moderatieproces, maar kan niet voorkomen dat er af en toe ook valse reviews opduiken.

Gratis account

Als bedrijven niet correct worden geportretteerd, dan moeten ze maar de discussie aangaan door een (voorlopig gratis) werkgeversaccount aan te maken, is Andrea's stelling. Dan kunnen zij de reactie van werknemers ook markeren, en gaat de bijdrage door de moderatiemolen. ‘Het is gunstig als werkgevers laten zien dat ze de kritiek beluisteren en lezen, omdat je werknemers dan serieus neemt. En dat je dan laat zien dat je bereid bent om veranderingen door te voeren.’

Profiel aanpassen

Met zo’n account kunnen ondernemers ook hun bedrijfsinformatie op hun Glassdoor-profiel aanpassen. En reviews bekijken, zonder dat je zelf iets hoeft toe te voegen. ‘Zo kun je ook het verhaal vertellen vanuit de werkgeverskant, zodat er meer balans ontstaat’, zegt Andrea. 'Met een uitgebreid profiel kun je bouwen aan je employer brand.'

Groei

Nederland is bepaald niet het eerste land waar Glassdoor zijn vleugels uitslaat. Verdeeld over 190 landen hebben inmiddels 30 miljoen mensen zich aangemeld. Investeerders staken tot nu toe 160 miljoen dollar in de recruitment-gamechanger, waarvan 70 miljoen afgelopen januari door Google Capital. Daarmee werden al sites opgetuigd in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Op de .com-site van Glassdoor is overigens ook al informatie te vinden over de werkcultuur en salarissen van 1.600 Nederlandse werkgevers, volgens Glassdoor het hoogste aantal ooit voorafgaand aan lancering in een land.

World of Warcraft-verslaafde

Glassdoor is het geesteskind van Robert Hohman. Na enkele jaren bij Microsoft en Expedia besloot hij tot een apart soort sabbatical: Hohman stortte zich een jaar lang op het online rollenspel World of Warcraft. De ‘community’ waar hij dat spel mee speelde gaf hem naar eigen zeggen de inspiratie voor Glassdoor. Maar ook de opmars van sites als Yelp zette Hohman aan het denken: waarom bestond er nog geen reviewsite voor een van de belangrijkste zaken in het leven van mensen: hun baan? Hohman startte Glassdoor samen met twee andere Expedia-veteranen; de eerste versie van de site werd in 2008 gelanceerd.

Jobboard

Glassdoor, dat zichzelf 'de meest transparante vacaturemarktplaats ter wereld' noemt, verdient vooral geld met vacatures, en gaat op die manier de concurrentie aan met sites als LinkedIn, Indeed, Jobbird, Nationalevacaturebank.nl en Monsterboard.nl. 'Zo zijn we in Amerika al de op drie na grootste banensite', zegt Andrea, 'Achter LinkedIn, Indeed en Monster, maar vóór CareerBuilder. En we zijn bovendien de snelst groeiende.'

Premium accounts

Met premium-accounts kunnen werkgevers, behalve vacatures plaatsen, meer en aangepaste analyses uitvoeren. Die premium-accounts zijn vooralsnog niet beschikbaar op de Nederlandse site, vertelt Andrea. ‘Het belangrijkste is dat we de site gaan laten groeien en meer nuttige informatie geven. We willen meer transparantie brengen.’

Geen kantoor

Een Nederlands kantoor is er niet, maar Andrea sluit dat 'op termijn' niet uit. 'Als we merken dat er kritische massa is, zullen we dat zeker overwegen.' Concrete verwachtingen heeft Glassdoor nog niet in Nederland. ‘We hebben geen tijdlijn. We hebben gemerkt dat er in Frankrijk en Duitsland grote belangstelling is, dus ik hoop dat dat in Nederland ook zo is. Het is onderdeel van een revolutie waarbij consumenten meer inzage willen, en meer macht.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Al vaker geprobeerd

Er zijn in Nederland al diverse initiatieven geweest die op een min of meer dezelfde manier reviews over werkgevers willen delen. Zo is er RateYourCompany van de FNV, Jobsome (dat de 'Iens van de arbeidsmarkt' wil worden) en het inmiddels verdwenen 360inc. De komst van het internationaal al zeer bekende Glassdoor zal in elk geval betekenen dat werkgevers er rekening mee moeten houden dat veel meer van hun hebben en houden op straat komt te liggen. Want hoewel reviewers voor elke negatieve opmerking ook een positieve moeten verzinnen, kan iedere misstap meteen op internet staan.

Bang?

Zijn werkgevers daarmee ook bang voor Glassdoor? Volgens Andrea valt dat wel mee. 'Werkgevers hebben ook belang bij transparantie', zegt hij. 'Je kunt zo niet alleen kijken wat er bij de concurrent gebeurt, maar je kunt bijvoorbeeld ook in de selectiefase beter passende kandidaten verwachten. Wat voor de één positief is, is voor de ander negatief. Zo krijg je waarschijnlijk kandidaten die zich bij jou goed thuis voelen. Dat scheelt veel gedoe.'

Lees meer over recruitment