Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit heeft je werknemer nodig

Niet alles draait om cijfers en geld. Werknemer verwachten juist andere dingen van je. Kun jij ze ook een goed gevoel geven?

Salarisverhogingen en financiële prikkels zijn slechts één kant van het verhaal. Als je wilt dat werknemers harder voor je gaan lopen, dan moet je meer aandacht schenken aan de zachte factoren van het ondernemen. Een overzicht van de dingen die ze van je nodig hebben?

1. Vrijheid

Goed, als je een productiebedrijf hebt waar alles just in time geleverd moet worden, dan gaat dit niet op. Veel taken die werknemers uitvoeren, hoef je echter niet tot op het bot te managen. Schroef het aantal werkinstructies terug en geef je werknemer meer vrijheid. Laat ze zelf bepalen hoe ze hun werk doen en op welk moment ze hun taken uitvoeren. Toon vertrouwen in dat het goed komt.

2. Visie

Je hebt voor jezelf een idee waar jouw onderneming staat over vijf jaar. Het is belangrijk om die droom regelmatig te delen met je werknemers. Organiseer bijvoorbeeld eens per jaar een sessie in een omgeving buiten het kantoor – in de zon op de hei, of op een terras- waarin je via een brainstorm je mensen om input vraagt voor het concreet helpen invullen van je lange termijndoelstellingen en het formuleren van de kernwaarden van je onderneming.

3. Doelstellingen

Vrijheid en visie zijn belangrijk, maar medewerkers moeten natuurlijk wel weten wat er concreet van ze wordt verwacht. Zorg dat medewerkers concrete targets meekrijgen. Communiceer doelstellingen en bouw vaste evaluatiemomenten in. Niets geeft zo’n zwak signaal af als je doelstellingen wel benoemt, maar nooit tussentijd controleert of ze gehaald gaan worden. Heeft je medewerker andere middelen nodig? Of blijkt de doelstelling te ambitieus? Zorg dat je er duidelijk op stuurt, wat zijn targets anders nog waard?

4. Kans op ontwikkeling

Je denkt misschien dat als je werknemers niet iets concreets kunt bieden dat je het dan maar beter helemaal niet kunt hebben over de ontwikkelingen van je werknemer. Zelfs in kleine organisaties loont het om duidelijk voor de ontwikkeling van je werknemer te gaan staan. Stel een plan op per medewerker en bouw ieder kwartaal een evaluatiemoment in. Vraag wat je medewerker nodig denkt te hebben om zijn droom te realiseren (bijvoorbeeld een cursus, ondersteuning senior medewerker) en vraag wat jij er voor terug zult krijgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Consistentie

Iedereen is anders, dat geldt ook voor werknemers. Niet iedere werknemer moet precies hetzelfde krijgen. Zorg er wel voor dat iedereen eerlijk wordt behandeld. Het is vooral belangrijk om helder te communiceren over beslissingen. Waarom mag de ene medewerker wel tijdens een drukke periode op vakantie, terwijl een collega een dag ervoor nog een ‘nee’ te horen kreeg. Wees dus consistent.

6. Belangstelling

Het verschilt sterk per medewerker. Niet iedereen zit er op te wachten dat je het hemd van het lijf vraagt over hoe het weekend was, maar interesse in wat iemand bezighoudt, is belangrijk. In plaats van te informeren naar het verloop van de powerpointpresentatie informeer de volgende keer tijdens een gesprek aan de lunchtafel naar iemands hobby of kinderen.