Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederlandse ondernemers denken te klein’

Nederlandse ondernemers zijn bang om fouten te maken en kiezen er daarom niet vaak genoeg voor om internationaal te gaan, vindt zakenvrouw van het jaar Heleen Dura-Van Oord. De oprichtster van DQ&A vertelt bij 7 Ditches TV over haar American Dream.

Zelf is Heleen Dura-Van Oord met DQ&A actief in twintig landen, met 130 medewerkers en acht vestigingen in onder andere in Amerika en Brazilië. Het bedrijf, dat adverteerders helpt om een zo hoog mogelijk rendement om hun online marketingbudget te realiseren, maakte sinds de start in 2001 flinke groei èn krimp mee. ‘Op dat soort momenten is doorzettingsvermogen heel belangrijk. Het is een rollercoaster, maar ook het moment waarop je het verschil kunt laten zien. Als je de veerkracht hebt om door de moeilijke tijden te komen met je mensen, heb je een hele goede basis voor de toekomst.’



De online advertentiemarkt waarin DQ&A opereert groeit nog steeds, zij het in Nederland dit jaar voor het eerst niet met double digits. De voornaamste groei van het bedrijf komt daarom uit landen als Brazilië. ‘De markt groeit daar met tientallen procenten, daar kunnen we ongelooflijk hard groeien’, aldus de onderneemster. Omdat ze de doelstelling heeft neergezet om in elke markt de leidende speler te zijn, betekent dat wel continu de oren en ogen open houden. ‘Stilstand is achteruitgang in onze industrie, dus wij moeten altijd de ontwikkelingen in de markt in de gaten houden.’


Dura-Van Oord vindt dat Nederlandse ondernemers groter moeten durven opereren. ‘Het internationaal denken gebeurt steeds meer, waarschijnlijk door alle accelerators die er tegenwoordig zijn. Maar bij degenen die niet het geluk hebben om in zo’n programma te zitten, zie ik toch dat er nog heel klein gedacht wordt, zeker bij vrouwen. Wat heel jammer is, want daardoor heb je een totaal ander perspectief als ondernemer. Het is natuurlijk belangrijk om eerst in je eigen thuisland succesvol te zijn, maar als je dat goed op orde hebt, kun je de stap naar het internationale maken. Je moet vooral niet bang zijn om zo’n stap te nemen. Het is helemaal niet zo spannend als je vantevoren zou denken. Door te doen weet je pas hoe het is en kun je altijd nog beslissen dat het niks voor je is. Je zult verrast zijn dat je er ongelooflijk veel mee kunt bereiken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Meer zien van Heleen Dura-Van Oord? Kom haar keynote bekijken op Sprout Challengerday of check de columns die ze maandelijks voor Sprout.nl schrijft