Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het afgewogen verdienmodel van Foodzy

Meten is weten, dat geldt ook voor je gezondheid. Ondernemers Marjolijn Kamphuis en Johan Voets spelen daar met hun social gaming-app Foodzy heel handig op in. 


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet.

Wat doet de App?

Marjolijn: “Je kunt de app zien als een gezondheids – en voedseldagboek, dat alles bijhoudt wat je eet en drinkt. Er zit een spelelement in: door in te checken, en dus te delen wat je op een bepaald moment eet of drinkt, kun je punten verdienen. Wanneer je gezonde producten consumeert, belonen we je ook. Dan kun je een level hoger komen. Van je data maken we een soort persoonlijke infographics en dashboards. Ons doel is om mensen op een speelse manier nieuwe inzichten te verschaffen in wat ze consumeren en hoe ze gezonder kunnen worden. Je kunt het dus gebruiken om meer over slechte gewoontes te weten te komen, een gezondere levensstijl te krijgen of om er mee af te vallen. Zo kan de applicatie gekoppeld worden aan hardware, zoals een weegschaal en een stappenteller van diverse hardware partners. Op die manier kun je dus op je mobiel direct zien hoeveel je verbrandt tegenover wat je eet. “

Wie vormen het team achter de app?

“Johan en ik zijn het bedrijf in april van 2011 gestart. We hebben samen ook een online bureau waarmee we websites, apps en social media campagnes ontwikkelen voor bedrijven. Daarnaast hebben we ervaring met uitgeven van websites en ontwikkelen we zelf producten. Foodzy is één zo’n product. Doordat het zo is aangeslagen is het inmiddels uitgegroeid tot een apart bedrijf met een eigen team. We maken gebruik van een netwerk aan freelancers, waarvan de inzet wisselt per periode. Ik heb veel ervaring met interaction design, Johan weet veel van development. Dat stelde ons in staat om zelf als architecten op te treden bij de bouw. We hebben alles van het productontwerp tot het technische model zelf ontwikkeld en daar vervolgens developers bij betrokken die ons helpen met het bouwen van de apps en site.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Het komt deels uit een persoonlijke vraag voort. Ik speelde met de gedachte: zou het niet handig zijn als je via een app kunt bijhouden wat je eet en drinkt, omdat dat volgens mij de beste manier is om inzicht te krijgen in je eetpatroon. Er zijn al producten en diensten, maar die zijn erg duur of ze zitten in een WeightWatchers-sfeer, die volgens mij niet altijd even motiverend is. We haalden inspiratie uit de opkomst van een dienst als Foursquare. Bij deze dienst zie dat je door een spelelement mensen kunt aanzetten een product of dienst te omarmen. Zo onstond het idee om gamification te combineren met een gezondheidsapp. En toen kwam er natuurlijk een moment dat je voor jezelf goed gaat nadenken: is dit ook een idee waarvan wij zeker weten dat je het over vijf jaar ook nog leuk vindt om aan te blijven werken. Dat is het zeker.”

Hoe verliep de ontwikkeling?

“We zijn begonnen met de bouw van een website, vervolgens hebben we deelgenomen aan de Startup Rally van The Next Web in 2011. We gingen er met een van de prijzen vandoor, wat een bevestiging was dat ons idee goed genoeg was. Toen hebben we in de zomer van dat jaar een iPhone- en Android-app gebouwd, die we steeds beter zijn gaan maken. In het eerste jaar ging veel tijd zittten in het opbouwen van de database. Behalve Nederland hebben we ons direct ook op de internationale markt gericht. Dat had ook een belangrijke consequentie. Het klinkt namelijk heel simpel dat je kunt inchecken wat je eet, maar het betekent in de praktijk dat we voor ieder land een aparte database moesten opbouwen.”  

 

Wat is daar zo lastig aan?

“Als je in Duitsland of Nederland incheckt met een bepaald product of merk dan wil je niet dat je suggesties of vergelijkingen voorgeschoteld krijgt van onbekende producten uit het buitenland. Inmiddels hebben we een half miljoen producten waarvan 25.000 uit Nederland komen. We hebben de eerste aanzet gegeven, de verdere uitbouw gaat via de gebruikers zelf via crowdsourcing. Dat heeft een aanloopperiode gehad. We hebben een kern van actieve gebruikers die net als bij een site als Wikipedia als redactie opereren. Los van de het opbouwen van de producten zijn we vanaf vorig jaar actief gaan inzetten op het uitbreiden van de functionaliteiten, die ervoor moeten zorgen dat gebruikers je app makkelijk in het gebruik blijven vinden. Zo hebben mensen de mogelijk nu om via een recept, dat je zelf aanmaakt, in een keer je hele ontbijt of lunch in te checken.”

Hoeveel downloads heeft de app tot nu toe?

“We hebben ongeveer 35.000 wereldwijde downloads. Een groot deel daarvan komt uit Nederland. Daarnaast zijn we op dit moment populair in onder meer de Verenigde Staten, Brazilië en Italië en actief in 140 landen.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We werken met een freemium model, in de basis is de dienst gratis. Naarmate je meer statistieken wilt, kun je een Foodzy Pro account nemen, wat ons tien euro per jaar oplevert. Ongeveer zeven procent van de totale gebruikers, dat aantal ligt rond de 30.000, is inmiddels betalend. We zijn nu een plan aan het maken hoe we meer gebruikers kunnen laten betalen. Ook willen we ons op termijn richten op specifieke gebruikersgroepen, zoals mensen met overgewicht. Daar ontwikkelen we dan diensten voor waar een prijskaartje aan hangt. We zijn nu bezig met het nadenken over de prijsbepaling en wie er gaat betalen in zo’n geval: de eindgebruikers of bijvoorbeeld de verzekeraar of sportschool.”

Hoe financier jullie de ontwikkeling?

“Zolang we nog niet in de knel komen met het opschalen, willen we het zelf blijven financieren. We financieren het uit ons andere bedrijf OKGO. We zijn nu vooral onze eigen uren er aan kwijt, die je natuurlijk niet aan jezelf hoeft te declareren tegen commercieel tarief. Verder zijn we geld kwijt aan development, het kloppen van de code. Nee, we investeren momenteel niet in een salesteam, dat bijvoorbeeld verzekeraars en sportscholen gaat benaderen. We blijven bij voorkeur zelfstandig, er valt nog veel te leren in deze fase van productontwikkeling en we hebben een duidelijke missie. Als we straks een bewezen concept in handen hebben dan schuiven het liefst op internationaal niveau aan tafel bij een partij die het product met ons naar een volgend plan wil trekken.”

Hoe organiseren jullie de marketing van deze app?

“Als bootstrapped startup werken we met een minimaal marketingbudget. We hebben heel veel goede free publicity gehad, zoals in de Wired, Techcrunch en in de New York Times. Maar we merken dat het techmedia publiek niet onze belangrijkste doelgroep is. Dat zijn de gebruikers van ons product. Mensen zijn uit zichzelf gaan bloggen over het product nadat ze er sucesvol mee zijn afgevallen bijvoorbeeld. Ook zijn we trots dat bekend radio-dj Michiel Veenstra een fanatieke Foodzy-gebruiker is. Dat hij zelfs vanuit het Glazen Huis incheckte, hielp enorm. Social media is verweven in ons product, maar we hebben ook een content strategie voor onze eigen uitingen op websites, blogs en social media-pagina’s. Per februari start er een content stagiaire die zich daar verder mee bezig gaat houden. Je moet om je product een interessant umfelt creëren, door niet te alleen over je product te praten, maar juist ook over onderwerpen die er aan zijn gerelateerd.

Wat is jullie doel voor dit jaar?

“We zij net terug van de CES in Las Vegas, waar een hele hal vol hing met activitity trackers en hartslag meters. Dat zegt duidelijk dat er nu een hele sterk trend is in de markt. Dit wordt voor ons het jaar om samenwerking met derden uit breiden, en nieuwe manieren van datavisualisatie toe te voegen om het product zo nog relevanter en gebruiksvriendelijker te maken. We hopen zo door te stoten naar 100.000 downloads aan het einde van dit jaar. Wat daarna komt, zien we dan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.