Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Helpling: gas geven met poetshulpen

Helpling is een modelstartup uit de fabriek van Rocket Internet: een goed idee, gekopieerd om het wereldwijd groot te maken. Tijdens Challengerday vertellen Philip Huffmann en Benedikt Franke hoe daarbij het gas vol open gaat.

Je leest nu: Helpling: gas geven met poetshulpen

Moet je de eerste zijn die met een gouden idee op de markt komt? Niet echt. Dat first mover advantage is maar betrekkelijk, hebben historische gevallen als die van internetbrowser Netscape en gsm-fabrikant Nokia bewezen.

Homejoy als voorbeeld

Het heeft ook weinig zin Benedikt Franke en Philip Huffmann, door Rocket Internet aangesteld als oprichters van het Duitse Helpling, te verwijten dat ze met een bestaand concept aan de haal zijn gegaan. Business is business, en als in de VS Homejoy en Handy bewijzen hoe je als startup een enorme markt kunt openbreken – de miljardenmarkt van particuliere poetshulpen – ga je als ondernemer niet in een hoekje zitten wachten. Dan ga je er zelf voor met schoonmakers op afroep à la Uber. En met Rocket Internet achter je onderneming hoef je daarbij geen halve maatregelen te nemen. Dan kan het gas erop.

Mopp, Book a Tiger

En dat moet ook wel, want Huffmann en Franke zijn ook in eigen land niet de first mover. Book a Tiger, Clean Agents, Haushelden en ZeitreicherMopp Housekeep en Hassle zijn lokale challengers die de markt uitdagen.

Oorlog

En nu is de oorlog die met emmers en dweilen wordt uitgevochten echt uitgebroken. De Amerikanen hebben allebei meer dan 40 miljoen dollar opgehaald voor hun expansie. Daarvoor hebben ze het vizier allereerst  gericht op Europese steden. Homejoy is al sinds de zomer in Duitsland actief, gisteren nog maakte Handy bekend dat het in Engeland zijn lokale concurrent Mopp voor een paar miljoen in eigen aandelen opkoopt. Duidelijker kan een oorlogsverklaring niet zijn.

Helpling denkt grootst

En daarbij lijkt Helpling de te kloppen partij. Temidden van de schoonmaakboom die vanuit Berlijn vooral de grootste Duitse steden verovert, denkt Helpling het grootst en gaat het het snelst: het handelsmerk van Rocket Internet. In eigen land gaf Rocket Internet begin maart nog geen commentaar op geruchten over een schoonmaakstartup. Maar aan het eind van die maand ging die doodleuk live, waarna in de maanden erna ook al in Oostenrijk, Frankijk, Zweden, Nederland, Italië en Brazilië het gemak van de schoonmaak op afroep kregen. Deze maand volgde Australië.

Machine om te schalen

Als Rocket Internet na een testperiode van een paar maanden besluit dat een businessplan de moeite waard is om te kopiëren, staat dan ook een ongekende machine klaar om op te schalen. Daar gaat het in eigen presentaties ook prat op: binnen 100 dagen vanaf de kick-off kan het een startup lanceren, die kan beschikken over ongekende ervaring met het schalen en technisch ondersteunen van online business modellen binnen een wereldwijd netwerk waar aan kapitaal nauwelijks gebrek lijkt: de afgelopen twee jaar haalden de 75 Rocket Internetstartups meer dan 2 miljard dollar op. 

In het geval van Helpling gingen de oprichters zelfs nog sneller: binnen 80 dagen waren ze live:

Toppositie bevechten

Een geheide succesformule kopiëren en naar nieuwe markten brengen is misschien makkelijker dan het wiel opnieuw uitvinden. Maar je vervolgens een toppositie bevechten is voor een first mover net zo moeilijk als voor de nummers twee tot en met 100.
Ondanks de fenomenale ondersteuning van Rocket Internet zullen Huffmann en Franke hun mouwen nog flink moeten opstropen om de executie van hun businessplan in tientallen markten te perfectioneren. En mochten ze moe worden van de schoonmaakstrijd, dan kunnen ze hetzelfde proberen als MyCityDeal, de Grouponkloon uit de Rocket-stal waarvoor Franke eerder werkte. Die verkocht zichzelf aan zijn grote voorbeeld – voor 125 miljoen dollar.  

Vragen hoe Philip Huffmann en Benedikt Franke hun operatie perfectioneren?
Sprout heeft ze weten te strikken voor Challengerday:

Challenger Day: Improve Your Performance

30 oktober is het zo ver:
Sprout Challengerday!
Deze dag draait om presteren:
wat moeten jij en je bedrijf doen om
tot grote hoogte te stijgen?
BEKIJK HET PROGRAMMA
EN MELD JE AAN!