Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hebbedingen – What’s new?

Je leest nu: Hebbedingen – What’s new?

Skiën met de wentelwiek


Is met de meute de piste af u iets te gewoontjes?
En gaat u liever where no man has gone before, door de verse poedersneeuw? Dan is heli-skiën minstens één keer een must. Maar in voor de hand liggende wintersportbestemmingen is het te vol, en Canada, Chili en India zijn weer zo ver weg. Dan is IJsland een fijne best-nog-dichtbijbestemming. De fjorden, gletsjers en steile wanden van het noordelijke schiereiland Troll bieden, zoals dat heet, voor elk wat wils. En in plaats van de verplichte fakkelafdaling schijnt het noorderlicht de skiërs bij. Bijkomen gebeurt in een flink verbouwde schapenhut. Geen goedkope hobby, maar wel een garantie voor foto’s waar de collega’s met afgunst naar zullen kijken.

Nach beneden hangen

De weg vragen doe je niet op de piste. En dat hoeft ook niet, als je goed voorbereid op weg gaat. Met de Oakley Airwave skibril dus. Voor het rechteroog biedt die een head up-display, waarin snelheid, hoogte, coördinaten, routeaanwijzingen of skimaten te vinden zijn. De slimme skibril maakt namelijk via bluetooth contact met de iPhone, die zich laat bedienen via de bijgeleverde polsband. Dat de muziekbilibiotheek of binnenkomende telefoontjes ook in de bril verschijnen, spreekt dan vanzelf. 

www.oakley.com, 599 euro

Nagenieten

Niet iedereen gaat mee hors-piste. Dan is het fijn nagenieten en, vooruit, een beetje opscheppen, dankzij de beelden die de Contour +2 schiet. Helmcamera’s zijn er in soorten en maten, maar aan de top zijn het GoPro en Contour die armpje drukken om de fijnproevers voor zich te winnen. Deze Contour schiet niet alleen in hd-kwaliteit zijn beelden, ze beschikken ook
over gps en staan draadloos in contact met de smartphone, die dan als monitor dienst kan doen. Wordt geleverd inclusief waterdichte ombinddoos.
www.contour-europe.com, 399 euro

Groene sneeuwzoemer

Vast heel duurzaam, zo’n elektrische scooter, maar sexy? Tot je er een skisetje op monteert. Slim bekeken van de Nederlandse zoemfietsleverancier Govecs: lekker raggen in de sneeuw met de Go!Snow, en nog een schoon geweten ook. In de overdekte ski-oorden in ons land ziet de scooterboer een ander gaatje in de markt. Die kunnen de elektrische sneeuwscooter verhuren zonder dat de hal blauw komt te staan.
www.rrmobility.nl, vanaf 4.000 euro
 

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?

9 tips om na je vakantie energie terug te winnen

Dat je last hebt van langdurige stress merk je pas in en na de vakantie. Deze tips helpen je je energieniveau weer op te bouwen én je stress op een acceptabel niveau te houden.

Energie opbouwen na langdurige stress
Je leest nu: 9 tips om na je vakantie energie terug te winnen

Veenbranden zijn verraderlijk, omdat ze onder de oppervlakte ‘doortrekken’ en op onverwachte plekken en momenten kunnen oplaaien. Langdurig onder stress staan zijn lijkt veel op een veenbrand. Je merkt er lange tijd niet echt wat van. De spanning is als het ware gewoon geworden.

Elk weekend en elke vakantie weet je het smeulende vuur te temperen, maar als het vuur niet definitief dooft, kan het smeulen een uitslaande brand worden.

Vol energie weer aan het werk na je vakantie

Voor de meesten van ons is de vakantieperiode weer ten einde. De vakantie was fijn, maar het is toch ook weer leuk om te gaan werken. De eerste dagen na de vakantie is het nog even wennen, maar voor je het in de gaten hebt is het vakantieritme weer vervangen door de vertrouwde werkroutines. Je merkt weer dat het werk je stimuleert en je kan enthousiasmeren.

Energietekort, ondanks vakantie

Bij sommigen lijkt de energie na de vakantie echter helemaal niet terug te komen. Sterker nog, volgens de auteurs van Ik ben er helemaal klaar mee zegt maar liefst 62 procent geen energie uit zijn werk te halen.

De onderbreking van het werkritme door de vakantie heeft de oververmoeide en gestreste werknemers geen nieuwe energie gebracht. Ze hebben de vakantie als te kort ervaren om weer helemaal opgeladen aan de slag te kunnen.

Vanaf de eerste dag na de vakantie moeten ze zich weer naar het werk slepen. Niks geen vernieuwde energie. Bij hen zijn de signalen van de veenbrand helder. Er smeulde nog steeds iets. Als een zacht windje heeft het werk het vuur weer aangewakkerd. Nog langer negeren zal niet meer lukken.

Doelgerichte actie om te zorgen voor minder stress is geboden.

Wat te doen bij langdurige stress

Herken je je in dit verhaal? Laat ik je dan eerst een hart onder de riem steken. Chronische stress ontwikkelen is niet iets dat louter voorbehouden is aan ‘zwakkelingen’.

Sterker nog, het zijn veelal de sterke, doelgerichte en verantwoordelijkheid nemende mensen die niet zo snel toegeven aan spanning en dan plots door de ‘veenbrand’ overvallen worden. Als de chronische stress zich tegen je keert, merk je dat aan van alles.

Lichamelijk voel je snel de vermoeidheid, je ambities verdwijnen en je vermogen om overzicht te houden is sterk verminderd. Alles wordt een last. Je altijd beroerd en gespannen voelen is niet alleen slecht voor je hart, maar vermindert ook je gevoel van controle, leidt tot slechte relaties en maakt je ook nog vatbaarder voor ziektes.

Stress maakt ziekt

Stress en een hoofd vol zorgen kunnen absoluut ziekmakend zijn, stelt huisarts Juriaan Galavazi. Van hoofdpijn tot chronische vermoeidheid, van somberheid tot hartkloppingen. ‘Zou het zo kunnen zijn dat daar waar je met je hoofd geen nee meer kunt zeggen, je lichaam het voor je gaat doen?’

Bovendien zorgt de coronapandemie bij veel mensen voor extra mentale druk. Stress gaat namelijk niet alleen over de hoeveelheid werkdruk. Het gaat ook over hoe druk ons leven is, stelt Thijs Launspach, stressexpert en auteur van het anti-stressboek Fokking Druk.

Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met allerlei psychologische stressoren, zoals angst voor het virus, zorgen over je baan of het combineren van thuiswerk met zorgtaken. ‘Ook het gevoel dat iemand anders beslissingen neemt over je leven speelt een rol. Dingen zijn niet vanzelfsprekend meer en dat zorgt voor een gevoel van machteloosheid’, voegt hij daaraan toe.

Energie opbouwen na langdurige stress, hoe?

Als je moet herstellen van langdurige stress is het belangrijk dat je de tijd neemt om je energieniveau weer op peil te brengen. Vitaal worden is een belangrijke voorwaarde voor het volledig herstel.

Een aantal ingrediënten voor een doelmatige aanpak is essentieel. De eerste zorg is dat je een vaste dagstructuur handhaaft, zodat je dag- en nachtritme regelmaat heeft.

Daarnaast is voldoende beweging, aangepast aan je behoefte, belangrijk. Daarbij gaat het niet om intensief presteren, maar om herstel en het opdoen van energie. Zo zal een wandelingetje, of wat rustig fietsen, een nuttige investering blijken. Het klinkt saai, maar inspanning afwisselen met voldoende rust, optimale orde in het leven en regelmatig rustig bewegen zijn de kernaspecten van het herstel.

9 tips om je (chronische) stress de baas te worden en weer energie te krijgen:

De volgende regels zijn cruciaal voor herstel van een smeulende veenbrand:

  • Sta niet heel vroeg op, maar zeker ook niet laat. Zorg voor een vast ritme, zodat je zonder haast kunt douchen, aankleden en ontbijten. Kom rustig op gang.
  • Ga naar buiten om te wandelen of licht te sporten. Doe dit het liefst ‘s ochtends. Dit kan ook ‘s middags, maar ga niet ‘s avonds sporten.
  • Neem na een activiteit rust. Ga even liggen of ontspannen. Als je moe wordt van een activiteit, stop er dan mee. En ga bij voorkeur overdag niet slapen, maar ontspannen. Geef toe aan vermoeidheid.
  • Wissel passief en actief gedrag regelmatig af.
  • Houd activiteiten kort met wat tijd ertussenin.
  • Handel zaken met aandacht af. Haast je niet, doe alles in een rustige versnelling.
  • Doe geen twee dingen tegelijk. Het lukt niemand echt om twee dingen tegelijkertijd te doen, maar zeker niet als je overbelast bent.
  • Eet op regelmatige tijden.
  • Doe ‘s avonds geen inspannende dingen. Laat de TV en de computer uit en signaleer dat je moe wordt. Ga op een redelijke en vaste tijd naar bed. En ’s morgens sta je weer op een vast tijd op, waarbij je tijd hebt om alles rustig aan te doen.

Binnen 14 dagen meer energie

Als je in staat bent je aan dit soort leefregels te houden, zal je merken dat binnen 14 dagen je energieniveau weer begint te stijgen.

Maar pas op. Het klinkt allemaal simpel, maar voor de zichzelf voortdurend verplichtende professional is het niet eenvoudig. Als je voortdurend het gevoel blijft houden dat je tekortschiet, is gespecialiseerde hulp nuttig. Leren de impliciete en wat dwangmatig werkeisen te wijzigen, is dan een noodzakelijke aanvulling om de leefregels en jezelf echt serieus te leren nemen.

Zo krijg je weer energie na chronische stress

1. Hoe weet ik dat ik last heb van langdurige stress?

Je hebt te lang onder een te hoge druk gewerkt als je merkt dat alles je te veel wordt. Je bent snel moe, je ambities verdwijnen en je vermogen om overzicht te houden is sterk verminderd. Alles wordt een last.

2. Wat helpt me om weer energie te krijgen?

Zorg dat je een vaste dagstructuur hebt, zodat je dag- en nachtritme regelmaat heeft. Daarnaast is voldoende beweging, aangepast aan je behoefte, belangrijk. Een wandelingetje, of wat rustig fietsen, is al voldoende. Inspanning afwisselen met voldoende rust, optimale orde in het leven en regelmatig rustig bewegen zijn de kernaspecten van het herstel.

3. Hoelang duurt het om mijn energieniveau op het gewenste niveau te krijgen?

Met de tips uit dit artikel zou je binnen 14 dagen een positief effect op je energieniveau moeten ervaren. Maar pas op. Het klinkt simpel, maar als je voortdurend het gevoel hebt dat je tekortschiet, moet je je afvragen hoe realistisch de eisen aan jezelf zijn.

10 tips om een growth mindset te ontwikkelen

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Elke organisatie wil tegenwoordig een lerende organisatie zijn. Een zogeheten growth mindset bij je medewerkers vormt daarvoor een belangrijke pijler. Maar hoe ontwikkel je zo’n mindset? 10 tips om leren in elke organisatie meer kans te geven.

10 tips om een growth mindset te ontwikkelen Ravi Roshan via Unsplash
Je leest nu: 10 tips om een growth mindset te ontwikkelen

Als organisaties ook in de toekomst nog relevant willen zijn, moeten zij een cultuur hebben die in het teken staat van continu ontwikkelen. Een cultuur waarin medewerkers met verve nieuwe uitdagingen aangaan, leren van feedback, succes van anderen zien als inspiratie, doorzetten bij tegenslag en ‘moeite doen’ beschouwen als de weg naar meesterschap.

Een cultuur, kortom, waarin een zogeheten growth mindset centraal staat. ‘Waar mensen werken die ervan overtuigd zijn dat ze iedere dag weer beter kunnen worden in hun werk, hun capaciteiten kunnen ontwikkelen en daarom in staat zijn soepel mee te bewegen in de veranderingen’, aldus Mathijs de Boer, business development manager bij Boertien Vergouwen Overduin.

Growth mindset vs fixed mindset

Een jaar of 30 geleden viel het psychologe Carol Dweck op dat mensen op verschillende manieren omgaan met uitdagingen, fouten, en bijvoorbeeld feedback. Sommigen zien verandering als een kans, terwijl anderen dit juist liever vermijden. Zo zijn er ook mensen die feedback zien als een kans om te leren, en reageren anderen er juist vaak defensief op. Met name die laatste groep ziet zijn of haar capaciteiten vaak als een vast gegeven. Zij handelen dan ook vanuit een fixed mindset en komen daardoor nooit tot volledige bloei.

‘In essentie ontstaat zo’n fixed mindset uit angst’, zegt Saskia van der Schaaf, al 14 jaar trainer en coach bij Boertien Vergouwen Overduin. ‘Het gaat om angst om niet te voldoen, niet gezien en erkend te worden. Een growth mindset ontstaat juist op het moment dat we inzien dat we als mens niet onze prestaties zijn. Dat we een intrinsieke waarde hebben. Als je dat gaat inzien, wordt het ineens leuk om te ontdekken, te leren en jezelf uit te dagen. Je eigenwaarde staat dan niet meer op het spel. Hoe leuk is dat? Ook als je dan ‘faalt’ is dat vooral een leermoment.’

Lees ook: Zo bouw je als HR-professional aan een lerende cultuur in je organisatie

Growth mindset in de praktijk

In de praktijk blijkt het toch nog vaak moeilijk om zo’n growth mindset toe te passen, merken beiden. ‘Het is goed nieuws dat we steeds meer merken dat organisaties hun medewerkers helpen om het leren in hun werk te integreren’, zegt De Boer. ‘Maar in de waan van de dag blijft het toch vaak een uitdaging om hier ruimte voor te maken. Toch kun ook jij morgen al aan de slag met leren en het ontwikkelen van zo’n growth mindset, waarbij je openstaat voor feedback en verandering.’ Hoe doe je dat? Van der Schaaf en De Boer geven 10 tips:

Tip 1: Het hóéft niet. Ontwikkelen is een keuze

Je eigen autonomie is essentieel in leren. Onderzoek toont dit ook aan, vertelt Van der Schaaf. ‘Het is een beetje een disclaimer, maar je doet er altijd goed aan om heel bewust een keuze te maken of je je gaat ontwikkelen en op welk terrein. Als het echt een vrije keuze is om je te gaan ontwikkelen, ben je eerder geneigd om ook echt in actie te komen en door te zetten als het lastig wordt.’

Tip 2: Stel leerdoelen, geen resultaatdoelen

Carol Dweck onderzocht het effect van zogeheten leerdoelen vs. prestatiedoelen. Wat bleek? De deelnemers die zich richten op leerdoelen, presteerden uiteindelijk beter dan wie zich richtte op prestatiedoelen. Hoe dat komt? Van der Schaaf: ‘Als je doel is om te leren, werkt dat als vanzelf een growth mindset in de hand. Daardoor richt de deelnemer zich veel meer op het proces – en minder op het resultaat. Leren op zichzelf is dan al de beloning.’

Leren en presteren kunnen overigens prima hand in hand gaan, benadrukt ze. ‘Leerdoelen en prestatie doelen kunnen naast elkaar bestaan. Alleen: in de praktijk hebben we de meeste waardering voor de prestatie en niet voor de persoonlijke groei die iemand doormaakt. En dat is zonde.’

Ze raadt dan ook aan ook oog te hebben voor het proces en het leren zelf, en niet alleen voor de resultaten. In de praktijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, beseft ze. Veel leiders sturen op output (op presteren). Daar worden ze immers zelf ook op afgerekend. ‘Maar werk je vanuit het vertrouwen dat je iets leert beheersen, dan heeft dat aantoonbaar effect dat je uiteindelijk ook beter gaat presteren.’

Tip 3: Verbind je doelen met je waarden

Als je vaak doelen stelt en die niet haalt, kun je je afvragen of je wel het goede doel voor ogen hebt. ‘Stel dat je nu eindelijk dat artikel wilt schrijven of jezelf wilt trainen in gesprekstechnieken – en uiteindelijk lukt het je toch niet. Vraag je dan eens af wat het doel achter het doel is. Stel dat het lukt: wat levert het je dan in het ideale geval op? Als je het artikel tóch schrijft, gaat het je dan om leren? Om delen van kennis? Of om het op de kaart zetten van je project? In het geval van de gesprekstechnieken; wil je dat omdat het moet of omdat je daarmee meer ontspannen gesprekken kunt voeren? De verbinding met de behoefte of waarde achter het doel is de werkelijke drijfveer en zorgt daarmee voor motivatie’, legt De Boer uit. ‘Door het te verbinden met je drijfveren overkom je mogelijk aanvankelijke weerstand, en maak je juist energie los.’

Tip 4: Werk met kleine, haalbare acties

De Amerikaanse auteur en onderzoeker BJ Fogg had het al over het nut van zogenoemde tiny habits: kleine, haalbare acties, die bijdragen aan het grote doel. ‘Mensen met een fixed mindset willen vaak in één keer de hele berg beklimmen’, legt Van der Schaaf uit. ‘Maar dat lukt natuurlijk nooit. Dat is een manier om jezelf te ondermijnen. Je voedt dan de gedachte: zie je wel dat ik het niet kan. Hak daarom liever je doel op in kleine, haalbare stapjes. Oefen kort en vaak, liever dan lang en weinig. Nog effectiever is het om je acties te koppelen aan je eigen routine.’

Tip 5: Vier successen

Onderzoek toont aan dat als je progressie boekt en stapjes zet richting je doel, dit bijdraagt aan je werkbeleving en motivatie om vooral door te gaan. Geef jezelf eens wat vaker een schouderklopje, adviseert De Boer. ‘Complimenteer direct na het leren en experimenteren je eigen inzet. Vier de stappen die je maakt. Vaak zien we vooral wat er nog niet is, in plaats van alle stappen die we hebben gezet. Probeer ook bijvoorbeeld elke maand terug te kijken. Hou bijvoorbeeld een logboek bij met wat je leert. Zo zie je welke stappen je maakt. Dat geeft energie.’

Tip 6: Ga briljant mislukken

Falen is nog steeds een taboe. We zijn er vaak bang van, willen het koste wat kost voorkomen. Terwijl: ‘je faalt pas als je er niet van geleerd hebt’, zegt De Boer. ‘Het is natuurlijk niet zo dat je zomaar een drukke snelweg moet oversteken. Maar als je vooraf nagedacht hebt over je doel, de risico’s inschatte, je inzet toonde, een aanpak had, maar het toch niet lukte, dan doet zich een uitgelezen kans voor om te leren. Je falen is dan namelijk niet verwijtbaar. Dat noemen we briljant mislukken. Niet voor niets zei Thomas Edison bij de uitvinding van de gloeilamp al: ‘I have not failed, I’ve just found 10.000 ways that won’t work.’ Briljant mislukken is de bron van innovatie. Als je vooraf afspreekt dat je een experiment aangaat, accepteer je ook dat het kan mislukken. Maar dat je er meteen wel van kunt leren. Als je daar ruimte voor maakt, stimuleer je het leren.’

Mensen zijn van jongs af aan al vaak geconditioneerd met presteren, vult Van der Schaaf aan. ‘En als je dan niet presteert, dan ben jij niet goed genoeg, denken ze. Terwijl: als je jouw prestatie loskoppelt van wie jezelf bent, dan zegt het niets over jouw waarde als mens, maar stimuleer je juist het leerproces.’ Dat is voor veel mensen best ingewikkeld, merkt ze in de trainingen die ze erover geeft. ‘Maar als je ermee oefent, kun je er ook juist veel energie van krijgen. En als je meer bewust wordt van je fixed en growth mindset, versterk je ook je lerend vermogen en vooral ook het plezier in leren.’

Tip 7: Maak een als-dan-plan

Als je gaat starten met leren (of welk goed voornemen dan ook) helpt het om plannen te maken, zo laat onderzoek zien. Alleen de intentie uitspreken om iets te gaan doen, is vaak onvoldoende. Zo werkt het bij het leren ook. Werk bijvoorbeeld met zogenoemde ‘implementatie-intenties’, raadt Van der Schaaf aan. ‘Ingewikkeld? Valt wel mee. Het is een concreet plan dat beschrijft wanneer, waar en hoe je je doel gaat bereiken. Als ik een situatie X terecht komt,  doe ik Y.’

Hoe specifieker en hoe concreter je het opschrijft, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk in actie komt, stelt Van der Schaaf. ‘En oja, niet onbelangrijk: je moet het natuurlijk zelf wel echt willen.’ Het gaat letterlijk om visualiseren, vult De Boer ook nog aan. ‘Probeer visueel jezelf voor te stellen wat je in een bepaald geval gaat doen. Dat triggert enorm als de situatie zich voordoet.’

Tip 8: Spreek jezelf positief toe

Jezelf positief toespreken staat niet voor niets in alle psychologieboekjes, zegt Van der Schaaf. Maar hier waarschuwt ze ook. ‘Het is een beetje tricky. Tegen jezelf zeggen ‘ik kan het!’ kan namelijk ook een fixed mindset triggeren, omdat het de focus op presteren legt. En als het dan niet lukt, werkt het ook weer tegen je.’

Maar als je het omdraait, en zogenoemde positieve affirmaties zoekt in je eigenwaarde en in wie je bent, kan het al meer opleveren. ‘Zeg bijvoorbeeld ’s ochtends tegen jezelf, bij het tandenpoetsen: ik geloof in mezelf, ik accepteer mezelf zoals ik ben, ik geef het beste van mezelf. Zulke self talk helpt namelijk vooral als je het regelmatig doet.’

Tip 9: Vraag hulp

Je hoeft het niet alleen te doen. ‘Mensen met een sterke fixed mindset hebben vaak onbewust dit idee’, zegt Van der Schaaf. ‘Ze willen constant laten merken dat ze het kunnen, zijn bang om door de mand te vallen. Maar het leidt ook tot een heel vernauwd beeld. Want hoe fijn is het om te weten dat er altijd mensen zijn die je willen helpen. Zoek die op en je zult merken dat het je niet alleen nieuwe ideeën geeft, de ondersteuning maakt het leren meestal ook meer ontspannen. Soms is het alleen al voldoende om het erover te hebben. Het is echt idioot om te denken dat je alles in je eentje hoeft te bedenken.’

Tip 10: Ervaar dat leren leuk is

Zie je leren vooral als gedoe? Ga dan juist iets leren waar je alleen maar plezier in hebt. Of dat nu pingpong is, de Argentijnse tango, tuinieren of koken. Maakt niet uit, als je iets gaat leren puur voor de lol van het doen, train je de growth mindset al, stelt De Boer. ‘Met zoiets als de tango heb je meestal geen prestatiedoel. En zo leer je dat leren leuk kan zijn. En die positieve leerervaring kun je dan weer makkelijker inzetten daar waar het wat lastiger is.’

Dat merken ze ook vaak als ze vanuit hun eigen werk bij organisaties leerplatforms implementeren. ‘Dan zie je dat mensen bijvoorbeeld in het voorjaar cursussen Spaans, Italiaans of Frans willen volgen. Zodat ze in de zomer op het terras een kopje koffie kunnen bestellen. Maar dan zijn ze in elk geval aan het leren. Ze ervaren dat leren leuk is. Dat kun je dan vervolgens natuurlijk ook weer breder in de organisatie toepassen. Zeker als ze ook op dat leren reflecteren. Want ook die cursus Italiaans is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat deed je toen het tegenzat? Wat maakte dat je toen doorzette? Heb je misschien om hulp gevraagd? Als je hierop actief reflecteert, merk je dat je vanuit een growth mindset handelt. En dat kun je dan mooi actief inzetten bij de volgende uitdaging in je werk.’

Ontdek praktijkgericht leiderschap

In onze whitepaper Praktijkgericht Leiderschap zoomen wij in op the (wo)man in the middle. Nieuwsgierig? Vraag dan meteen onze gratis whitepaper aan.

Vraag de gratis whitepaper aan

Leer coachend leidinggeven op afstand

Wil jij je thuiswerkende mensen blijven inspireren en motiveren? Wil je ervoor zorgen dat ze productief blijven, dat ze alle taken beter kunnen combineren en bijdragen aan hun werkplezier? Bekijk dan het gratis webinar ‘Coachend leidinggeven op afstand’.

Bekijk het gratis webinar

Leer leidinggeven vanuit je persoonlijke kracht

Leidinggeven doe je zelf. Jíj vindt iets, jíj kiest, jíj besluit. Dan helpt het als je weet waarom je doet wat je doet. Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk? Welke overtuigingen sturen jouw keuzes? Wat drijft jou in je rol van leidinggevende? Bekijk ons hier ons webinar.

Bekijk het gratis webinar

Lees Perform

Het beste halen uit jou en jouw organisatie. Daar gaan wij voor, dat is onze missie en ons vak. Hoe we dat precies doen, kun je drie keer per jaar lezen in Perform.

Lees het gratis magazine

Blijf op de hoogte

Boertien Vergouwen Overduin volgt de ontwikkelingen binnen Leren en Ontwikkelen en in het bijzonder op het gebied van trainen, innovatieve trainingsmethodieken en resultaten op de voet. Wij delen dit nieuws en de aankondiging van nieuwe trainingen graag met je via onze e-mailnieuwsbrief.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ontdek alle trainingen

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders. Zodat zij echt het verschil kunnen maken.

Bekijk onze trainingen
/