Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed bezig – Software Improvement Group

Een IT-systeem is soms een bord spaghetti waarin je je flink kunt verslikken. De wetenschappers van de Software Improvement Group zijn in staat de kluwen te ontwarren. ‘Wij brengen als enige alles in kaart.’


Al een jaar lang wordt er politiek gezwartepiet over het in 2009 ingevoerde it-­systeem van de politie. Maar dat het een rotzooi zou worden, had de Software Improvement Group (SIG) al in 2008 in een analyse voorspeld.
Het is bijna dagelijkse kost voor het bedrijf, zegt ceo Marjo Wildvank. “Het is niet alleen de overheid die kampt met ict-problemen, alleen ligt het daar onder een vergrootglas. Maar reken maar dat bij raden van bestuur ook regelmatig noten worden gekraakt over IT-drama’s.”
Zijn bedrijf, dat voor ongeveer de helft bestaat uit gepromoveerde academici, benadert de analyse van software als wetenschappelijke uitdaging. In hun lab fileren de onderzoekers miljoenen regels code om inzicht te krijgen in de structuur van alle software in een organisatie. “Als we zeggen dat iets rotzooi is, is dat feitelijk en gedetailleerd onderbouwd. Daardoor krijgen we ook zelden onenigheid met leveranciers.” Wildvank haalt er een kaart bij als een fijnmazig vertakt metrostelsel. “Voorheen wist niemand hoe een landschap van applicaties eruitzag, wij kunnen zo een kaart tekenen na onze scan. Dat kan verder niemand.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Griekenland

Ruim tien jaar nadat op het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam de basis voor het bedrijf werd gelegd, mag SIG de grootste financials, logistieke en telecombedrijven tot zijn klandizie rekenen, die vaak via mond-tot-mond­reclame bij het bedrijf terechtkomen.
Dertig procent van de payroll gaat naar r&d. “Dat is ook de basis van ons bedrijf: wij bieden niet alleen een goede plek om te promoveren, je houdt ook voeling met de praktijk, je kunt blijven publiceren en nieuw onderzoek opzetten. Dat lukt nergens anders zodra je buiten de muren van de universiteit treedt.”
Het bedrijf groeit al jaren in rap tempo. Inmiddels zijn ze actief in Denemarken, Duitsland, Engeland, Zwitserland, België, de VS en – opvallend genoeg – Griekenland. “We groeiden vorig jaar 50 procent, en dit jaar weer. En denk erom: dat gaat met een goede winst gepaard. We zijn niet gefinancierd, hebben geen schulden: het personeel is hier eigenaar. Groeien is niet hun hoofddoel, dat is kwaliteit leveren en problemen oplossen.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.