Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed bezig – Nieuwe ronde in de ­schoenenstrijd Zalando

Zalando-uitdager Sarenza heeft nu ook een Nederlandse site. De winkel onderscheidt zich volgens topman en mede-eigenaar Stéphane Treppoz door de langetermijnstrategie: ‘Wij zijn geen eendagsvlieg.’


Het is bijna jammer dat de pop-upstore in Amsterdam waar Sarenza.nl recent neerstreek, slechts tijdelijk is. Voor shoe fetisjists is dit een paradijs, maar de uitgestalde waar is slechts ­bedoeld om de lancering van de online schoenenboer in Nederland onder de aandacht te brengen. De 1 miljoen schoenen in de voorraad van Sarenza.nl moeten immers online gekocht worden.
En ze worden al flink besteld ook. Sinds de oprichting in 2005 verkocht Sarenza na een moeilijke start meer dan 3 miljoen schoenen. Niet alleen de omzet stijgt als een dolle, het Franse bedrijf maakt ook winst. Hoeveel wil ceo Stéphane Treppoz niet zeggen, maar het is “substantieel”.

Concurreren met Zalando

Die winst is een van de punten waarop Sarenza zich onderscheidt van Zalando. Dat Duitse bedrijf, opgericht in 2008 en sinds 2011 actief in Nederland, gebruikt alle omzet voor zijn eigen snelle expansie en bijbehorende agressieve marketing.
De Fransen willen juist langzamer doorgroeien. Treppoz: “Wij voeren een heel andere strategie. Zalando wil snel en aggressief groeien om het uiteindelijk te verkopen, vermoed ik. Wij hebben geen haast. Wij knijpen ook geen leveranciers af. Sarenza wil ook op de lange termijn blijven bestaan.”

In 2007 was Sarenza nog bijna failliet, maar een jaar na het aantreden van Treppoz, die eerder ceo was van AOL in Frankrijk, draaide de e-tailer alweer break-even, onder meer door de klantenservice van India terug naar Frankrijk te halen. “Zo weet je precies waar het niet lekker loopt in de keten”, zegt Treppoz.

De ambitie is nu dé expert in Europa te worden op schoenen- en tassengebied. Daarom verkoopt Sarenza ook geen kleding zoals Zalando en heeft het ook geen plannen voor de Aziatische markt. “Het klinkt simpel, maar je moet goed naar de klant luisteren en kwaliteit bieden”, legt Treppoz het succesrecept uit. “Wij hadden de webshop in Nederland vorig jaar bijvoorbeeld al klaar staan. Maar we wilden pas openen als alles perfect geregeld was in de hele keten van product naar de klant.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op mt.nl alles over Treppoz’ management buy-out en Amazons overnamepogingen.

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?