Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste internetbureaus van Nederland

Clockwork is de best aangeschreven partij in de categorie internetbureaus.

In de categorie 'Internetbureaus' gaat het om bureaus en partijen op het gebied van internet service providing, hosting, content management systemen en full service internetbureaus. Dit zijn de meest genoemde partijen, met het percentage respondenten dat het bedrijf aanbeveelt:

1.Clockwork 12%
2.Unit4 Internet Solutions 12%
3.eFocus 7%
4.Mirabeau 7%
5.Lukkien 6%
6.Jungle Minds 5%
7.Info.nl 5%
8.ISM e-Company 5%
9.TamTam 4%
10.ShareWire 4%
11.Tribal Internet Marketing 3%
12.DigitasLBi 3%
13.Hippo 3%
14.Freshheads 3%
15.Kaliber 3%

Bekijk de volledige ranglijsten in de categorie:

            Onderzoeksverantwoording MT Digital 2016

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Huizentekort oplossen? Flevoland zoekt jonge bedrijven die innoveren op woongebied

In samenwerking met Vodafone Business - Met Almere en Flevoland als gebied waar ruimte is voor innovatie, werkt de Green Innovation Hub aan de basis voor een zo duurzaam mogelijke woonwijk. Daarvoor zoekt initiatiefnemer René Visser nog innovatieve scaleups.

the green innovation hub vodafone rené visser

Om álle duurzame energie, mobiliteit én slim wonen-problematiek op te lossen, is René Visser (Vodafone) nog op zoek naar ‘mkb’ers met groeiambitie’. ‘We willen allerlei partijen samenbrengen om te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Innovatie-ecosysteem

Woning én klimaatproblematiek genoeg. Terwijl bouwend Nederland voor een bouwstop vreest, kampt het land volgens berekeningen met een woningtekort van zo’n 390 duizend woningen. De prognoses voor 2038 zijn dan ook niet veel rooskleuriger. Nederland stevent langzaam af op een inwonersaantal van meer dan 19 miljoen. De impact over een kleine vijftien jaar? Een huizentekort van zo’n één miljoen woningen.

‘In de komende tien jaar moeten er een miljoen huizen gebouwd worden’, zegt Visser, oprichter van de Green Innovation Hub. Dat is een innovatie-ecosysteem dat samenwerking tussen publieke en private partners stimuleert. ‘Terwijl de meeste binnensteden neigen naar overbevolking, is er in Almere en in Flevoland wél ruimte om nieuwe wijken te bouwen. Met de Green Innovation Hub willen we een beweging in Nederland in gang zetten. We brengen gemeenten, onderwijs, provincies, startups, scaleups én andere bedrijven samen om gezamenlijk te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Vijf hoofdthema’s

De Green Innovation Hub is een samenwerking tussen de gemeente Almere, VodafoneZiggo en de provincie Flevoland – met vijf hoofdthema’s als basis. ‘We kijken naar inclusie, energie, bouw, mobiliteit en voedselzekerheid, waarbij we altijd zoeken naar een digitale component. Dan moet je denken aan AI, data, Internet of Things (IoT), 5G of cloud-oplossingen. We richten ons met die thema’s op de ontwikkeling van digitale innovaties binnen het gebied waar je als mens wilt wonen.’

Innovatiecontest voor startups en scaleups

Dat doet de Green Innovation Hub met evenementen, masterclasses én hackathons, waarbij continu samenwerking gezocht wordt. Maar ook met een eigen wedstrijd voor ondernemers: de Green Innovation Hub Contest. ‘We richten ons op thema’s als duurzame energieoplossingen, mobiliteitsoplossingen én slim wonen. We bieden ondersteuning op maat én bieden de winnaar een kans om te leren van internationale best practices door middel van een studiereis.’

Maar de kracht van de contest ligt in het bundelen van ideeën, ziet Visser. Zo werkt de hub nauw samen met het DMI-ecosysteem, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Op regionaal niveau werken we tevens samen met Horizon, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. En UPALMERE!, de startup- en scaleup-programmering van de gemeente Almere. CollaborAll en BTG Branchevereniging maken het plaatje compleet. Zo werken we sámen aan de groei van de ondernemers.’

Innovatie in de kern

De wedstrijd werd in 2023 voor het eerst gehouden. Toen won de Amersfoortse startup Civity de Golden Award voor hun smartcity-dataplatform voor de energietransitie. Waar is Visser naar op zoek in 2024? ‘Wij zoeken naar bedrijven die al voorbij de prototype-fase zijn en klaar zijn voor opschaling, met digitale innovatie in hun kern. Ons doel is om niet alleen een fantastisch voorbeeld te vinden dat iedereen inspireert, maar we willen alle deelnemers ook écht een duwtje in de goede richting geven, met álle expertise die bij ons in de hub aanwezig is.’

Opschalen vanuit Almere

Zo wordt Almere dus de proeftuin voor een knap staaltje innovatiekracht. ‘Almere biedt een unieke kans, omdat er vanuit het niets hele wijken gebouwd gaan worden, inclusief de gehele infrastructuur’, zegt Majonne Bokelman, namens VodafoneZiggo één van de zes juryleden.

‘Ik hoop dat de wijken zo toekomstbestendig mogelijk kunnen worden opgezet. Persoonlijk ben ik met name geïnteresseerd in het vinden van innovaties op het gebied van energiemanagement en slim wonen. Dit is cruciaal om problematiek op te lossen, zowel in als rondom het huis. Ik kijk ernaar uit om oplossingen én mogelijkheden te vinden om vanaf de bouw integraal slimme huizen te creëren die energie besparen en gemak bieden, op grote schaal in een complete wijk.’

Mobiliteit is een ander belangrijk thema, zegt Visser. ‘Dit is vooral belangrijk bij de ontwikkeling van grote projecten, zoals de Pampus-woonwijk in Almere, die 30 duizend woningen zal tellen. Hoe krijgen we ‘s ochtends vroeg meer dan 30 duizend mensen naar de A6? We denken aan oplossingen, zoals hubs of deelmobiliteit, maar staan voor een aantal belangrijke uitdagingen. Ook voedselzekerheid, met korte voedselketens van boer tot bord, speelt ook een cruciale rol. We willen op deze manier iets waardevols doen voor Almere, dat vervolgens opgeschaald kan worden naar de rest van Nederland, of zelfs nog verder.’

‘Nederland wakker maken’

Visser is realistisch over de directe impact van de hub. ‘Het woningtekort gaan we niet direct oplossen, maar we kunnen wel een significante bijdrage leveren door samen te werken aan slimme, innovatieve oplossingen. Het gaat erom dat we een soort awareness creëren onder ondernemers en hen te helpen hun product of dienst verder op te schalen. We zetten een beweging in gang om Nederland wakker te maken. Zo kunnen we stappen zetten naar hoe we eigenlijk willen wonen, waarbij data, technologie en digitalisering inmiddels allemaal een centrale rol spelen. Maar dat kun je niet alleen.’

‘Veel problemen kun je namelijk niet eenzijdig oplossen’, concludeert Bokelman. ‘We moeten hier samen aan werken. Ik hoop dat bedrijven zich inschrijven die wél een product hebben, maar misschien zijn vastgelopen in de go-to-market. Je komt soms alleen verder wanneer je meerdere perspectieven, vanuit allerlei disciplines en achtergronden, samenbrengt. We willen de samenwerking tussen grote corporates en mkb’ers met groeiambitie faciliteren, zodat we Nederland naar een duurzamere toekomst helpen.’

Vliegwieleffect

De deadline voor de contest lag dit jaar op 27 maart. De inschrijving is inmiddels gesloten. Ondertussen kijkt Visser vooruit. ‘In februari hebben we ons éénjarig bestaan gevierd. Nu staan we op het punt om de grootte van ons kantoor bijna te vertienvoudigen. We willen ons nieuwe gebouw namelijk ook openstellen voor startups en scaleups die zich daar kunnen vestigen.’

‘We hebben in het eerste jaar vooral de basis op orde gesteld, nu willen we echt kansen gaan creëren voor impactondernemers. Er stranden namelijk nog te veel projecten in Nederland die wél impact zouden kunnen hebben. We willen anderen inspireren om de innovatie binnen de gebiedsontwikkeling aan te jagen — en een vliegwieleffect creëren.’

Lees ook: ‘IoT is een groot datafeestje’

Bezoek ons Experience Centre

Benieuwd  naar de werkplek van de toekomst? Ontdek het tijdens een persoonlijke en kleinschalige workshop in ons Experience Center op 20 maart.

Inschrijven
/