Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit zijn de beste HR-softwarebedrijven van Nederland

Je leest nu: Dit zijn de beste HR-softwarebedrijven van Nederland

Exact is, net als vorig jaar, verkozen tot de beste digitale dienstverlener in de categorie HR-softwarebedrijven door MT-lezers.

In de categorie 'HR-software' wordt gevraagd naar het oordeel over partijen die software leveren op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel, bijvoorbeeld werving en selectie, verloning en tijdregistratieactiviteiten. Dit zijn de meest genoemde partijen, met het percentage respondenten dat het bedrijf aanbeveelt:

1.Exact 26%
2.Afas 24%
3.Raet (Youforce) 17%
4.HROffice 17%
5.ADP 14%
6.Unit4 14%
7.IBM Smarter Workforce (Kenexa) 12%
8.SAP SuccessFactors 11%
9.TOPdesk 10%
10.Monsterboard TMS 8%
11.Connexys 7%
12.Polaris Office 6%
13.Visma 6%
14.RecruiterXL 4%
15.Nmbrs 3%

Bekijk de volledige ranglijsten in de categorie:

            Onderzoeksverantwoording MT Digital 2016

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

9 tips om na je vakantie energie terug te winnen

Dat je last hebt van langdurige stress merk je pas in en na de vakantie. Deze tips helpen je je energieniveau weer op te bouwen én je stress op een acceptabel niveau te houden.

Energie opbouwen na langdurige stress
Je leest nu: 9 tips om na je vakantie energie terug te winnen

Veenbranden zijn verraderlijk, omdat ze onder de oppervlakte ‘doortrekken’ en op onverwachte plekken en momenten kunnen oplaaien. Langdurig onder stress staan zijn lijkt veel op een veenbrand. Je merkt er lange tijd niet echt wat van. De spanning is als het ware gewoon geworden.

Elk weekend en elke vakantie weet je het smeulende vuur te temperen, maar als het vuur niet definitief dooft, kan het smeulen een uitslaande brand worden.

Vol energie weer aan het werk na je vakantie

Voor de meesten van ons is de vakantieperiode weer ten einde. De vakantie was fijn, maar het is toch ook weer leuk om te gaan werken. De eerste dagen na de vakantie is het nog even wennen, maar voor je het in de gaten hebt is het vakantieritme weer vervangen door de vertrouwde werkroutines. Je merkt weer dat het werk je stimuleert en je kan enthousiasmeren.

Energietekort, ondanks vakantie

Bij sommigen lijkt de energie na de vakantie echter helemaal niet terug te komen. Sterker nog, volgens de auteurs van Ik ben er helemaal klaar mee zegt maar liefst 62 procent geen energie uit zijn werk te halen.

De onderbreking van het werkritme door de vakantie heeft de oververmoeide en gestreste werknemers geen nieuwe energie gebracht. Ze hebben de vakantie als te kort ervaren om weer helemaal opgeladen aan de slag te kunnen.

Vanaf de eerste dag na de vakantie moeten ze zich weer naar het werk slepen. Niks geen vernieuwde energie. Bij hen zijn de signalen van de veenbrand helder. Er smeulde nog steeds iets. Als een zacht windje heeft het werk het vuur weer aangewakkerd. Nog langer negeren zal niet meer lukken.

Doelgerichte actie om te zorgen voor minder stress is geboden.

Wat te doen bij langdurige stress

Herken je je in dit verhaal? Laat ik je dan eerst een hart onder de riem steken. Chronische stress ontwikkelen is niet iets dat louter voorbehouden is aan ‘zwakkelingen’.

Sterker nog, het zijn veelal de sterke, doelgerichte en verantwoordelijkheid nemende mensen die niet zo snel toegeven aan spanning en dan plots door de ‘veenbrand’ overvallen worden. Als de chronische stress zich tegen je keert, merk je dat aan van alles.

Lichamelijk voel je snel de vermoeidheid, je ambities verdwijnen en je vermogen om overzicht te houden is sterk verminderd. Alles wordt een last. Je altijd beroerd en gespannen voelen is niet alleen slecht voor je hart, maar vermindert ook je gevoel van controle, leidt tot slechte relaties en maakt je ook nog vatbaarder voor ziektes.

Stress maakt ziekt

Stress en een hoofd vol zorgen kunnen absoluut ziekmakend zijn, stelt huisarts Juriaan Galavazi. Van hoofdpijn tot chronische vermoeidheid, van somberheid tot hartkloppingen. ‘Zou het zo kunnen zijn dat daar waar je met je hoofd geen nee meer kunt zeggen, je lichaam het voor je gaat doen?’

Bovendien zorgt de coronapandemie bij veel mensen voor extra mentale druk. Stress gaat namelijk niet alleen over de hoeveelheid werkdruk. Het gaat ook over hoe druk ons leven is, stelt Thijs Launspach, stressexpert en auteur van het anti-stressboek Fokking Druk.

Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met allerlei psychologische stressoren, zoals angst voor het virus, zorgen over je baan of het combineren van thuiswerk met zorgtaken. ‘Ook het gevoel dat iemand anders beslissingen neemt over je leven speelt een rol. Dingen zijn niet vanzelfsprekend meer en dat zorgt voor een gevoel van machteloosheid’, voegt hij daaraan toe.

Energie opbouwen na langdurige stress, hoe?

Als je moet herstellen van langdurige stress is het belangrijk dat je de tijd neemt om je energieniveau weer op peil te brengen. Vitaal worden is een belangrijke voorwaarde voor het volledig herstel.

Een aantal ingrediënten voor een doelmatige aanpak is essentieel. De eerste zorg is dat je een vaste dagstructuur handhaaft, zodat je dag- en nachtritme regelmaat heeft.

Daarnaast is voldoende beweging, aangepast aan je behoefte, belangrijk. Daarbij gaat het niet om intensief presteren, maar om herstel en het opdoen van energie. Zo zal een wandelingetje, of wat rustig fietsen, een nuttige investering blijken. Het klinkt saai, maar inspanning afwisselen met voldoende rust, optimale orde in het leven en regelmatig rustig bewegen zijn de kernaspecten van het herstel.

9 tips om je (chronische) stress de baas te worden en weer energie te krijgen:

De volgende regels zijn cruciaal voor herstel van een smeulende veenbrand:

  • Sta niet heel vroeg op, maar zeker ook niet laat. Zorg voor een vast ritme, zodat je zonder haast kunt douchen, aankleden en ontbijten. Kom rustig op gang.
  • Ga naar buiten om te wandelen of licht te sporten. Doe dit het liefst ‘s ochtends. Dit kan ook ‘s middags, maar ga niet ‘s avonds sporten.
  • Neem na een activiteit rust. Ga even liggen of ontspannen. Als je moe wordt van een activiteit, stop er dan mee. En ga bij voorkeur overdag niet slapen, maar ontspannen. Geef toe aan vermoeidheid.
  • Wissel passief en actief gedrag regelmatig af.
  • Houd activiteiten kort met wat tijd ertussenin.
  • Handel zaken met aandacht af. Haast je niet, doe alles in een rustige versnelling.
  • Doe geen twee dingen tegelijk. Het lukt niemand echt om twee dingen tegelijkertijd te doen, maar zeker niet als je overbelast bent.
  • Eet op regelmatige tijden.
  • Doe ‘s avonds geen inspannende dingen. Laat de TV en de computer uit en signaleer dat je moe wordt. Ga op een redelijke en vaste tijd naar bed. En ’s morgens sta je weer op een vast tijd op, waarbij je tijd hebt om alles rustig aan te doen.

Binnen 14 dagen meer energie

Als je in staat bent je aan dit soort leefregels te houden, zal je merken dat binnen 14 dagen je energieniveau weer begint te stijgen.

Maar pas op. Het klinkt allemaal simpel, maar voor de zichzelf voortdurend verplichtende professional is het niet eenvoudig. Als je voortdurend het gevoel blijft houden dat je tekortschiet, is gespecialiseerde hulp nuttig. Leren de impliciete en wat dwangmatig werkeisen te wijzigen, is dan een noodzakelijke aanvulling om de leefregels en jezelf echt serieus te leren nemen.

Zo krijg je weer energie na chronische stress

1. Hoe weet ik dat ik last heb van langdurige stress?

Je hebt te lang onder een te hoge druk gewerkt als je merkt dat alles je te veel wordt. Je bent snel moe, je ambities verdwijnen en je vermogen om overzicht te houden is sterk verminderd. Alles wordt een last.

2. Wat helpt me om weer energie te krijgen?

Zorg dat je een vaste dagstructuur hebt, zodat je dag- en nachtritme regelmaat heeft. Daarnaast is voldoende beweging, aangepast aan je behoefte, belangrijk. Een wandelingetje, of wat rustig fietsen, is al voldoende. Inspanning afwisselen met voldoende rust, optimale orde in het leven en regelmatig rustig bewegen zijn de kernaspecten van het herstel.

3. Hoelang duurt het om mijn energieniveau op het gewenste niveau te krijgen?

Met de tips uit dit artikel zou je binnen 14 dagen een positief effect op je energieniveau moeten ervaren. Maar pas op. Het klinkt simpel, maar als je voortdurend het gevoel hebt dat je tekortschiet, moet je je afvragen hoe realistisch de eisen aan jezelf zijn.