Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De reiservaringen van

Je leest nu: De reiservaringen van

Ton van der Gaag (63) 'Ik stap uit de trein zo ons kantoor binnen’

Op visitekaartje Directeur Noord-West Nederland, KPN
Reist heen en weer tussen Haastrecht, bij Gouda (woonplaats) en Amsterdam Sloterdijk ­(kantoor KPN).
Vervoermiddel “Als ik afspraken buiten de deur heb, is de auto vrijwel onontkoombaar. Maar als ik de hele dag op Sloterdijk moet zijn, ga ik met de trein. Het station in Gouda is vanaf mijn huis maar 5 minuten met de auto. Vandaar ben ik in 50 minuten in Amsterdam. Op Sloterdijk stap ik bij wijze van spreken zo van het station ons kantoor binnen.”
De auto voorbij? “We zijn druk bezig met de invoering van het nieuwe werken op ons kantoor. Het terugdringen van het autoverkeer hoort daar ook bij. De meeste medewerkers werken regelmatig thuis, in ons nieuwe pand zijn geen ‘eigen’ kamers meer en er zijn ook minder parkeerplaatsen, om de mensen te dwingen na te denken over hoe ze naar kantoor komen. Leaserijders beschikken ook over een NS Business Card, waarmee je eersteklas kunt ­reizen. De faciliteiten om thuis of onderweg te werken zijn goed, kantoorapplicaties zijn online beschikbaar en met een conferencecard zet je makkelijk telefonische groepsgesprekken op.”

Baten “Met de trein reizen is ontspannen, zeker als je na de spits kunt reizen. Ander voordeel is dat je, ondanks incidentele vertragingen, behoorlijk zeker bent van het tijdstip van aankomst. Dat is prettig voor het plannen van afspraken.”

Lasten “Bellen in de trein vind ik onplezierig met al die mensen om je heen. En de trein verliest snel zijn waarde als je verschillende afspraken buiten de deur hebt. We zijn nu bezig met auto’s of scooters voor mensen die naar een afspraak moeten en met de trein zijn.”

Rogier ten Kate (38) ‘In de stad heeft de elektroscooter veel pluspunten’

Op visitekaartje Accountmanager Het Betere Werk, Centraal Beheer Achmea, de verkoop van pakketten op het gebied van employee benefits voor werkgevers en werknemers.
Reist heen en weer tussen Utrecht (woonplaats) en Apeldoorn (kantoor Centraal Beheer). “Maar ik ga vooral naar klanten toe in de regio Utrecht.”
Vervoermiddel “Als ik naar Apeldoorn ga of naar klanten buiten de stad, neem ik de auto. Maar de meeste klanten zitten in de stad Utrecht zelf. Ik heb een elektrische scooter in mijn garage staan. Dat is geen luxe, want ongeveer heel Utrecht is momenteel in verbouwing, en de verkeerschaos is enorm.”
De auto voorbij? “In de stad heeft de scooter veel pluspunten. Ik hoef nooit meer een parkeerplaats te zoeken. De aktentas kan op het plateautje en ik heb een overjas gekregen, zodat ik netjes in pak bij de klant arriveer. In het begin moest ik wennen om op deze manier aan te komen, maar de meeste klanten vinden het juist leuk.”

Baten “Onze leasemaatschappij Wagenplan heeft een CO2-neutraal pakket ontwikkeld. Ik heb een hybride auto, een elektrische scooter en een OV-kaart. De CO2 die nog wordt uitgestoten, wordt gecompenseerd. Mijn voordeel is dat mijn werkgebied compact is. Binnen Utrecht heb ik dankzij de scooter enorm veel tijdwinst. En ik bespaar al snel 100 euro per maand aan parkeerkosten.”

Lasten “Mijn oude leaseauto heb ik ingeleverd en ik heb een kleiner hybride model. Dat is geen probleem, want ik gebruik hem weinig. Met de trein ga ik bijna nooit. Dan moet je in Apeldoorn weer verder met een busje, dat vind ik te veel gedoe.”

Danna Drion (37) ‘Mijn collega is met de auto vaak later’

Op visitekaartje Senior Regional Marketing ­Manager Benelux Oost Europa, Red Hat.
Red Hat is een ict-bedrijf, ­gespecialiseerd in opensource. “Ik ben ­verantwoordelijk voor marketingplannen in de ­Benelux en Oost-Europa. Een van de hoofd­taken is het organiseren van events.”
Reist heen en weer tussen Amsterdam (woonplaats), Amersfoort (Red Hat Nederland) en ­Antwerpen (Red Hat Benelux).
Vervoermiddel “’s Ochtends fiets ik naar het station, dan met de trein naar Amersfoort of Antwerpen. Ik rij ook vaak mee met een ­collega in de auto, bijvoorbeeld als we naar de locatie voor een evenement gaan. Ik kan ook de leaseauto van mijn vriend lenen, maar dat komt vrijwel nooit voor. Naar relaties in Amsterdam ga ik altijd op de fiets. Als het weer erg tegenzit, pak ik wel eens een taxi.”
De auto voorbij? “Een jaar of 5 geleden reed ik nog veel auto. Toen ik bij Oracle in De Meern werkte, ben ik overgestapt op trein en bus. De bushalte was gewoon voor de deur. Ik ben niet zo’n automens, ik heb een hekel aan files. Als ik met de trein ga, bereid ik me onderweg voor op mijn bespreking. In de auto kan dat niet. Als ik met een collega meereis hebben we ruim de tijd om ons werk te bespreken, in ongedwongen sfeer.”

Baten “Ik kan een leaseauto krijgen, maar dan zit ik met bijtelling. Daar heb ik nu geen last van. Mijn reiskosten worden volledig vergoed door de baas. Een groot voordeel voor mij is de extra werktijd tijdens het reizen.”

Lasten  “De extra kosten zitten soms in de tijd, vooral als de trein weer eens vertraging heeft. Maar ik heb geen last van files. Mijn collega uit Amsterdam die met de auto gaat, is vaak later op kantoor dan ik. Als ik ’s ochtends vroeg in België moet zijn, neem ik een hotel. Met die treinvertragingen kun je geen risico’s nemen.”