Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Consumentenbond fan van Vandebron

Vandebron heeft een door de Consumentenbond uitgeschreven energieveiling gewonnen. Dat geeft de marktplaats voor energie 'rechtstreeks van de boer' een vliegende start. Mede-oprichter Aart van Veller reageert.

Klinkt als een mooie deal.

‘Zeker. Het is een heel gewilde veiling waar flink wat concurrenten op inschrijven. Dit is dus een flinke opsteker voor mij en mijn compagnons Remco Wilcke en Matthijs Guichelaar.’

Een miljoen leden van de Consumentenbond krijgen nu rechtstreeks stroom via jullie platform?

‘Ha, dat valt wel mee: ongeveer drie keer per jaar schrijft de Bond die veiling uit voor een collectief energiecontract, vooraf hebben zich dit keer 25.000 mensen aangemeld. Die mogen we allemaal een aanbod doen. Hoeveel erop in zullen gaan, is afwachten. De ervaringscijfers maakt de Consumentenbond niet openbaar vanwege de concurrentiegevoeligheid’

Jullie hebben het scherpst geoffreerd. Verdienen jullie nog wel wat?

‘Dat moeten we wel vaker uitleggen: groene stroom is ook op de wereldmarkt iets duurder dan grijze, maar grote energiebedrijven zetten er een marge op. Wij handelen volgens het principe cut out the middel man: we verdienen alleen aan het vastrecht, zeg maar het abonnement dat je hebt bij je leverancier. Van de marge profiteren de producent en de consument, die rechtstreeks zaken doen met elkaar. Ondanks de relatief kleine schaal – we zijn nog steeds 100 procent Nederlands – is de prijs scherp.’

Kunnen de boeren wel voldoende leveren als Bondsleden massaal toestromen?

‘Jazeker. Op dit moment hebben we enkele duizenden afnemers aangesloten op ons platform, maar onze producenten wekken veel meer energie op. Het surplus verkopen we door op de energiemarkt.’

Jullie zijn sinds april live met Vandebron. Loopt het volgens verwachting?

‘Zeker. We hebben wat media-aandacht gekregen maar zijn pas deze week begonnen met reclame maken: een tv-spotje testen we nu. Onze ambities zijn natuurlijk groot: we willen eerst in Nederland de energiemarkt op zijn kop zetten met ons nieuwe model, en daarna als een Airbnb van de energie andere landen met een geliberaliseerde energiemarkt intrekken.

Dat klinkt als een challenger. Komt de gevestigde orde al in beweging?

‘We zien dat ze hier en daar met proposities komen die in de perceptie van de consument kunnen lijken op die van ons. Maar ons echt navolgen kunnen ze natuurlijk niet; het is een compleet ander businessmodel.’

Je stond jaren geleden als jonkie in de Sprout 25 onder de 25 met Wij zijn Koel. Loopt dat nog?

‘Dat heeft goed gedraaid, maar daar zijn we onlangs mee gekapt. Een adviesbureau dat ondernemingen helpt klimaaneutraal te ondernemen was in 2009 vernieuwend, maar andere consultants gingen ons naäpen. Vinden we prima: we hebben veel geleerd, doordat anderen het oppakken hebben wij niet zoveel toegevoegde waarde meer.  En bovendien: andere bedrijven helpen is leuk, maar we wilden met zijn vieren toch nog liever zelf iets opzetten. Dat is sinds vorig jaar Vandebron.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: Show me the Money (premium), over het businessmodel van Vandebron.

Bekijk de 25 onder de 25 van 2014