Merkstrategie & Verandermanagement
De wereld verandert in sneltreinvaart. Alles en iedereen moet hierin mee. Uiteraard geldt dat ook voor veel bedrijven. Maar het vermogen van organisaties om daadwerkelijk (mee) te veranderen is vaak een groot struikelblok.
Veel bedrijven onderschatten bijvoorbeeld de snelheid van (externe) veranderingen en daarmee impliciet ook de noodzaak tot fundamentele aanpassingen. Zo ook op het niveau van marketing- en merkstrategie. Maar wanneer marktontwikkelingen niet inzichtelijk zijn, of wanneer er geen duidelijk veranderplan is, dan is het bouwen aan een merk gedoemd te mislukken.
Tijdens deze opleiding leer je enerzijds hoe je een gedegen merkstrategie kunt opzetten en anderzijds hoe je goed verandermanagement kunt bedrijven.
Onderwerpen
- Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
- Hoe kan ik een merkstrategie formuleren die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie?
- Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/positionering ontwikkelen en uitrollen?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
- Hoe kan ik een effectieve veranderstrategie formuleren en opzetten?
- Hoe kan ik de veranderstrategie succesvol doorvoeren in de organisatie?
- Welke rol spelen leadership, verandermanagement en bedrijfscultuur bij innovatie?
- Welke skills zijn vereist om het veranderproces succesvol door te kunnen voeren?
Resultaat
Na afloop van de opleiding kun je zelfstandig uitvoering geven aan de merk- en veranderstrategie. Je bent in staat om tot een merkstrategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. Ook weet je hoe je een effectief veranderproces (brand transition) kunt opstarten, en hoe je het noodzakelijke veranderproces in goede banen kunt leiden. Je weet ook hoe je het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. Je bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe je een succesvolle merk/ change implementatie kunt doorvoeren. Tot slot ben je op de hoogte van de laatste kennis op het gebied van merkstrategie en verandermanagement.
Vorm
Deze postacademische opleiding duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. Je volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties.